#1
|
||||
|
||||
Hoesje aandrijfas vervangen
Hoi,
Ik zag laatst dat de as-hoes onder mijn C een scheurtje heeft. Het gaat om het hoesje om de buitenste homokineet. Kan iemand me vertellen hoe ik die het beste (lees makkelijkste) vervang? Alvast bedankt!
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects. ||Corrado G60|| |
#2
|
|||
|
|||
centrale moer losdraaien.(als de auto op de wielen staat)
wiel eraf halen de enkele bout van de fusee kogel losdraaien(dus die door het fusee) dan de spoorstang lang maken(dus dat het langste eind aan de kant zit waar je bezig bent.) dan de homkineet uit de naaf halen klemmen van de hoes kapot knipen met een stanlymes de hoes over de lengte doorsnijden de hoes weghalen met beleid de homokineet van de as aftikken. dan de nieuwe hoes erop schuiven (let erop dat je de binnenste klem mee erop zet) dan de homokineet nieuw invetten homokineet erop tikken de 2 klemmen vastknijpen en dan terug in de naaf stoppen.... en dan wijst het zich vanzelf of je haalt morgenochtend een nieuwe hoes en een krat bier en je komt even aanwaaien.. kijken we gelijk even naar de andere dingetjes
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Ik heb nog even een vraag over de binnenste ashoezen. Ik heb ze nu gevuld met het vet en proberen te voorkomen dat het vet in de gaten voor de bout kwam maar dit is nu toch gebeurd. Bij het aandraaien van de bouten komt er namelijk wat vet naar buiten. Nu is mijn vraag of dit erg is? Ik kan me voorstellen dat de bouten als ze ingevet zijn wat minder houvast hebben en dat ze dan dus eerder los kunnen komen of maakt dit niet uit?
Arnout |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Het kan geen kwwad dat er vet uitkomt want dit betekent iegenlijk dat je net iets teveel vet in de kineet hebt gesmeerd. Wat er uit komt is overbodig vet.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#5
|
||||
|
||||
Toch even een aanpassing op eerder gegeven uitleg, ik zou de fuseekogel niet loshalen. In de theorie hoef je dan niet opnieuw uit te lijnen, maar ik zou het liever voorkomen...
1. Centrale moer losdraaien.(als de auto op de wielen staat); 2. Auto de lucht in / op assteunen zetten, wiel eraf halen; 3. Met de veeltand de bouten van de bakflens demonteren (meen M6 of M8); 4. De as iets terug trekken en de binnenste homokineet recht omhoog duwen; 5. Zodra deze los is van de bakflens kun je hem richting het schutbord wegdraaien en laten zakken; 6. Trek de aandrijfas uit de wielnaaf; 7. Span de aandrijfas goed op en tik, na het verwijderen van de oude ashoes, de buitenste (of binnenste) homokineet met beleid van de as af. Deze zit met een veerring geklemt op de as, deze moet ook vervangen worden; 8. Controleer de homokineet op schade en vervang deze indien blijkt dat hij teveel versleten is; 9. Na de reiniging en controle kan de homokineet weer in het nieuwe vet gezet worden; 10. Schuif de nieuwe ashoes om de schone as, plaats de nieuwe veerring; 11. Monteer de homokineet weer op de as; 12. Plaats het restant vet in de nieuwe ashoes; 13. Monteer de hoes om de homokineet en knijp beide klemmen afdoende aan; 14. In omgedraaide volgorde van de eerste stappen kan de aandrijfas nu weer gemonteerd worden. Succes er mee! |
#6
|
||||
|
||||
het makkelijkste is met een bootgun, die zou je kunnen kopen.
Maar voor 1 hoesje is lenen/huren/iemand zoeken die er 1 heeft makkelijker denk ik
__________________
Hobbyboot: Golf mk1 MX 3-deurs, 1980, langdurig ombouwproject naar 2.0 2E motor Daily: Passat variant GTE - JD Engineered |
#7
|
|||
|
|||
Nadeel van zo'n bootgun is dat deze de hoes over de gehele homokineet heen trekt en hem dus uit moet rekken. Nu zijn er duizenden die ze wel gebruiken, maar voor 9 euro heb je een kunststof hamertje bij de bouwmarkt waarmee je een homokineet van de as kan tikken.
Ik heb het al twee keer mogen doen en beide keren heb ik ook de as onder de auto weggehaald door hem bij de bak los te schroeven en in geen van beide gevallen heb ik problemen gehad. Het veertje heb ik trouwens ook niet vervangen, ik zag er niets raars aan. Als je de goede dop hebt voor de flensbouten, is dit een klus van twee uur op je gemakje, geen uitlijnen nodig. Tip haal meteen een setje reserve flensbouten bij de dealer, ze kosten je de kop niet en als je ze beschadigd kun je meteen nieuwe erop zetten. Ze hebben ze waarschijnlijk wel op voorraad en dan heb je meteen een malletje voor bij de automaterialenzaak voor de goede dop. Neem trouwens de langere versie, is duurder maar werkt aanzienlijk beter. mvg db |