Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 16-06-2004, 14:12
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie

Question ThermoSwitch die vroeger aan slaat,

Ik heb vandaag me thermoswitch opgehaald die vroeger aanslaat als de orginele.

Nu heb ik een probleem me oude sensor heeft 3 lipjes naast elkaar en deze 2 grote naast elkaar en een kleine eronder. (zie foto's) Nu sloot ik die nieuwe sensor zo aan (dacht dat kleine lipje Constante + was en die 2 grote stand 1 en 2) Maar na een tijdje verwarmen met een aansteker gebeurde er nog nix. Heel vreemd.
Wie kan mij verder helpen.. Bijvoorbeeld waar welk lipje voor is.
Foto: Oude sensor

Foto: Nieuwe sensor

Alvast bedankt.
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
Old 16-06-2004, 20:17
Erwin16v Erwin16v is offline
Forum regular

ik weet de volgorde zoniet maar bij een sensor met 2 pootje dan heb je de stand aan uit is dus gewoon een door verbinding zou je kunnen maken met een punttang ofzo dan kan je zien of hij werkt en bij 3 pootjes heb je 2 standen dus aan zachtjes draaien aan hard draaien
Reply With Quote
Old 16-06-2004, 23:09
Forum junkie

Op die laatste foto is (slecht) te zien. Dat deze dus ook 3-polig is. Alleen compleet andere stecker verbinding. Maar hij zit erin en koelt perfect. Echt een advies voor iedereen
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 13:46
Forum junkie

Niemand die hier al mee rond rijd dan?
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 14:05
Fred Fred is offline
Postwhore

Question

Waarom heb je die schakelaar aangepast?? Waarom moet ie eerder aanslaan ??
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 14:51
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life

Is het een VAG onderdeel, oftwel heb je het onderdeel nummer?
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 15:06
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...

is het idd een origineel onderdeel? Zo nee, waar te verkrijgen en watmoetdatdankosten?
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 18:18
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Fred
Waarom heb je die schakelaar aangepast?? Waarom moet ie eerder aanslaan ??
Dat vroeg ik me dus ook af, wat bereik je hiermee??
Old 17-06-2004, 21:56
Forum junkie

Bij zomerse dagen werd mijn motor best wel goed heet (tijdens stadsverkeer enz). Nu blijft hij +/- rond de zelfde temperatuur als normaal rustig in z,n 5 rijden. Eerst zat er een behoorlijk verschil in tempratuur. Waarom zou hij warmer moeten worden als nodig?
Zit er bij jullie niet veel verschil in?
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 21:57
Forum junkie

701.959.481C Orgineel VAG nummer, weet niet waar hij normaal gesproken uit komt.
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 22:10
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life

Okee dan. Is het installeren van een oliekoeler (Mocal ofzo) geen betere oplossing? Ik begrijp dat het een stuk duurder is, maar goed.
Reply With Quote
Old 17-06-2004, 22:25
Forum junkie

Mijn olietemp blijft volgens de mfa altijd tussen 90 en 98 graden, ook tijdens stadsverkeer.
Reply With Quote
Old 18-06-2004, 11:45
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic

Inderdaad wordt de motor wel warmer als ik in de file rijd, maar nooit echt extreem. Je ziet het koelwatertemperatuur wel oplopen...en als de fan aanslaat neemt het ook weer af. Je kan natuurlijk ook de verwarming op heel warm zetten, dan onttrek je ook wat warmte onder je motorkap vandaan, waardoor (het de koelwatertemperatuur) ook afneemt maar dit is niet echt een ideale oplossing voor in de zomer :biggrin:

Maar ik zou niet weten hoe warm de olietemperatuur wordt... bij de roetmeting staat altijd wel vermeld wat de olietemperatuur is als de motor goed warm is gereden...rond de 90 - 100 graden... maar hoeveel dat het is tijdens het filerijden weet ik niet, een diesel heeft geen MFA en een olietempertuur meter heb ik ook niet. M'n auto/motor is in goede staat, dus ik maak me ook niet zo heel veel zorgen, standaard moet een motor dat ook gewoon aankunnen. En de koelvloeistoftemperatuur meter is natuurlijk een goede indicatie of het allemaal echt te heet wordt....

ps. bij een turbodiesel is trouwens wel een oliekoeler aanwezig, dus dat scheelt :biggrin:
Old 18-06-2004, 12:02
Fred Fred is offline
Postwhore

Question

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
Bij zomerse dagen werd mijn motor best wel goed heet (tijdens stadsverkeer enz). Nu blijft hij +/- rond de zelfde temperatuur als normaal rustig in z,n 5 rijden. Eerst zat er een behoorlijk verschil in tempratuur. Waarom zou hij warmer moeten worden als nodig?
Zit er bij jullie niet veel verschil in?

Beetje onzin dus....De temperatuur die je op je metertje ziet is de temperatuur van het water WAT uit de motor komt, en die kan inderdaad wel eens varieren...

Bovendien, en ik denk dat je dat een beetje uit het oog verliest: Elke verbrandings motor (of het nou een benzine of een dieselmotor is) heeft een ideale temperatuur, waarbij hij thermisch gezien het beste werkt. Ga jij dat zomaar aanpassen KAN het zijn dat ie zomaar te koud word...en dan kan al met 10 graden lagere temperatuur..en dan gaan een aantal zaken anders lopen, zoals bijvoorbeeld je verbranding

De werkingstemperatuur word trouwens hoofdzakelijk bepaald door je thermostaat. Kans is groot dat je de werking daarvan nu verstoord door de ander schakelaar die je nu geplaatst hebt

En trouwens wat is heet?? Temperaturen van het koelwater van om en nabij de 100 graden (of soms nog wel meer) zijn heel normaal bij "moderne" automotoren..

Olietemperturen worden soms nog wel hoger...130, 140 graden is daar niet vreemd
Reply With Quote
Old 18-06-2004, 12:36
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC

Ik heb een tijdje met een kapotte termostaat gereden... nix van gemerkt.. (automatische choke ging ook gewoon af),. totdat ik de radiateur voor een versie 'xl' verving..

Bleef de choke erop hangen... Ding werd gewoon 'ijskoud' op de snelweg (metertje op 1/4 van de schaal)

Termostaat vervangen, en nu doet ie t weer gewoon perfect.

Wat WEL een goed optie is, is niet zozeer een koudere sensor of termostaat, maar een schakelaar op je dash..

Stil: je bent ff lekker aan het knallen, en rijd dan ineens achter een file. (je knalt dus niet achter op de file)..... Wat er dan gebeurd: hete motor kan z'n warmte niet goed kwijt, want radiateur werkt niet voldoende (termostaat MOET NOG AAN GAAN SLAAN), en als ie eenmaal aanslaat, kan ie de rest warmte wel kwijt, maar pas na een minuutje of wat draaien..

Je ziet de meter namelijk stijgen, en stijgen en stijgen, en dan ineens klapt de fan erin, en stijgt ie nog iets verder, en dan pas gaat ie koelen..

Met een schakelaar ben je klaar!

Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
Old 18-06-2004, 17:25
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by Fred
Beetje onzin dus....De temperatuur die je op je metertje ziet is de temperatuur van het water WAT uit de motor komt, en die kan inderdaad wel eens varieren...

Bovendien, en ik denk dat je dat een beetje uit het oog verliest: Elke verbrandings motor (of het nou een benzine of een dieselmotor is) heeft een ideale temperatuur, waarbij hij thermisch gezien het beste werkt. Ga jij dat zomaar aanpassen KAN het zijn dat ie zomaar te koud word...en dan kan al met 10 graden lagere temperatuur..en dan gaan een aantal zaken anders lopen, zoals bijvoorbeeld je verbranding

De werkingstemperatuur word trouwens hoofdzakelijk bepaald door je thermostaat. Kans is groot dat je de werking daarvan nu verstoord door de ander schakelaar die je nu geplaatst hebt

En trouwens wat is heet?? Temperaturen van het koelwater van om en nabij de 100 graden (of soms nog wel meer) zijn heel normaal bij "moderne" automotoren..

Olietemperturen worden soms nog wel hoger...130, 140 graden is daar niet vreemd

Met te heet bedoel ik dat de tempmeter wijzer over 3 kwart van z,n bereik gaat, me motor slechter begind te lopen en na dit alles pas me Fan aanslaat.

Deze sensor word vaak gebruikt voor getunde motoren omdat deze meer warmte opwekken, en hij dan dus beter gekoeld word. Voor een normale motor dus eigenlijk geen bittere noodzaak, maar ik vond t dus wel lekker met me te warm wordende motortemp
Reply With Quote
Old 18-06-2004, 17:28
Forum junkie

Owja.. en bij een olie temp van 140 graden gaat het niet goed meer hoor met je 10w40 olie.
Reply With Quote
Old 18-06-2004, 17:35
Fred Fred is offline
Postwhore

Exclamation

Quote:
Owja.. en bij een olie temp van 140 graden gaat het niet goed meer hoor met je 10w40 olie.

Dat valt wel mee hoor, moderne olie kan nog wel hogere temperaturen hebben.. Rijdt maar eens met pittig tempo richting Zuid Europa..gemiddelden van 125 tot 140 graden komt dan voor, zonder enig probleem..

Vergeet niet dat de temp die je afleest op je MFA ná de oliekoeler is.....het komt er dus een stuk heter in
Reply With Quote
Old 18-06-2004, 17:38
Fred Fred is offline
Postwhore

Exclamation

Quote:
Met te heet bedoel ik dat de tempmeter wijzer over 3 kwart van z,n bereik gaat, me motor slechter begind te lopen en na dit alles pas me Fan aanslaat.

Deze sensor word vaak gebruikt voor getunde motoren omdat deze meer warmte opwekken, en hij dan dus beter gekoeld word. Voor een normale motor dus eigenlijk geen bittere noodzaak, maar ik vond t dus wel lekker met me te warm wordende motortemp

Ik zou als ik dit zo lees maar eens wat andere zaken gaan nakijken: Je thermostaat, je radiator eens goeddoorspoelen, kijken of je radiator aan de buitenzijde niet vervuild..enz enz

Het lijkt er namelijk op dat daar iets fout zit.....
Reply With Quote
Old 19-06-2004, 08:35
rallyegolf driver's Avatar
rallyegolf driver rallyegolf driver is offline
Postwhore

ik hoop dat iedereen in de gaten heeft dat het hier om een g60 motor gaat?

Die wordt van zichzelf al een stukje warmer dan de 8v en 16v motoren niet te vergeten....

mensen die een 8v gewend waren en die bij mij in de auto reden schrokken zich wild als mijn olietemp ging stijgen.....en met een lader WIL je de olietemp niet eens in de buurt van de 130 + hebben!

deze sensor komt trouwens uit een T3 bus....701=T3.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules