![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Jongens;
Past een velg + bouten van steek 4x108 op mijn VW Polo die steek 4x100 heeft? En is dit verantwoord? Hier ben ik een beetje een leek in, dus ik vraag even jullie hulp. ![]() ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() Welkom hiero!
Nee dat gaat niet passen. Kleine bout-afstanden zijn op te lossen dmv schuifbouten, maar de overbrugging van een afwijking van 4mm per bout is teveel. (108 is het aantal mm kruislings over het hart van de boutgaten, 108 - 100 = 8mm --> dus 4mm per gat) 4x98 op 4x100 is dus wel op te lossen met schuifbouten, 108 --> 100 niet. Als het echt speciale velgen zijn kan je ze laten omboren, maar het is gemakkelijker en goedkoper om ff een ander setje velgen te zoeken. Succes!
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#3
|
|||
|
|||
![]() ThnQ voor de info man!
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Buiten omboren is het ook mogelijk adapters te gebruiken of je naven vooraan om te laten boren en andere gaten in je remschijven/trommels achter te laten maken.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Nadeel van adapters is dat ze niet APK waardig zijn, maar je bent wel snel klaar
Naven en trommels om laten boren is wel APK waardig, maar kost wat meer geld en tijd ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Sorry dat ik mijn vraag hier in het topic ertussen knal, maar misschien heeft de TS er ook iets aan ![]() 4x98 kan dus ook op 4x100 met schuifbouten? Hoe gaat dit precies? (ik weet niet hoe schuifbouten eruit zien) en is dit ook verantwoord om te doen? En welke andere steken zouden op deze manier op 4x100 passen?
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#7
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Welke adapter platen kan ik dan het beste gebruiken? ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Quote:
die ene van 4x100 naar 4x108 ![]() @Markus: 4x98 velgen op een 4x100 auto kan met schuifbouten. Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar de kop onder de bout (het (bol)conische deel) zit speling op om de afstand van te overbruggen. Houd er echter rekening mee dat veel garages die dingen niet willen monteren (dus banden om laten draaien en zelf monteren) want die vertrouwen het niet. Ik heb nog nooit van een afgebroken schuifbout gehoord en er wordt ook zeker wel gebruik van gemaakt (anders werden ze natuurlijk niet meer gemaakt). Ik zou het zelf ook wel aandurven.. (trage 1.6d) maar misschien moet je ook wel met vermogen e.d. rekening houden.. Misschien dat iemand hier er slechte ervaringen mee heeft? Wil je wel schuifbouten gebruiken, dan zou ik je sowieso adviseren centreerringen te gebruiken (als het naafgat niet gelijk is)
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dit is een schuifbout, t konische gedeelte is dus 1mm verschuifbaar (vandaar schuifbout ![]()
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() de benaming ""enigzins"" bevalt me eigenlijk niet zo
is dat een snelle typer of is het maar La La |
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Egt wel ![]() Quote:
bekijk eens een 4x100 trommel aan de binnenzijde .. Waar schroefdraad zit is de trommel 2x zo dik .. ga je verboren naar 4x108 (en je steek een kwartslag verzet), dan zit je in het dunne gedeelte van de trommel. Het is dat ze bij de APK geen trommel meer verwijderen (lekkage opsporen gebeurd visueel), anders is het op zeker afkeur.
__________________
Alain Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
![]() idd..
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als je de bouten aandraait zit dat konische gedeelte echt wel muurvast, als t niet veilig was werd t heus niet verkocht...
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Mwoa het blijft beetje autostyle troep. het zijn dan ook geen bouten uit de boutklassen : 8.8 10.9 12.6 e.d. Ik ben er niet zo kapot van.
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Je hebt toch ook trommels die nog geboord moeten worden. Dus "kale" trommels. Waar op wens een steek in gemaakt word. Die kun je dan wel gebruiken lijkt me... |
#16
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Een gewone wielbout is ook maar 8.8 kwaliteit, en op de schuifbouten zit Tüv, dus gewoon goed spul. @RubenD, ongeboorde schijven & trommels voor een type1 zijn gewoon leverbaar .. als jij ze andere VW's weet, heb je een gat in de markt. ![]()
__________________
Alain Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Quote:
type 1 of mk1?
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#18
|
||||
|
||||
![]() Ik lees toch echt type 1, kever dus, daar weet ik het zeker van, golf 1 geen idee maar volgens mij niet.
|
#19
|
||||
|
||||
![]() ja sommige gebruiken type 1 ipv mk1 om een golf 1 aan te duiden, dus ik denk ik vraag het ff voor de zekerheid
![]() een klein vraagje over de schuifbouten, waar kun je ze kopen en wat kost zoiets?
__________________
Foto's van - 1ste Volksforum.com Meeting |
#20
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Okay, duidelijk ![]() ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |