Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-02-2007, 15:58
Piepe GTI Piepe GTI is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 29
Default welke benzine

eey mischien een domme vraag maar kheb een golf 2 gti met een gx motor en welke benzine moet daar in 98 of 95
Reply With Quote
  #2  
Old 02-02-2007, 16:12
GolfTour's Avatar
GolfTour GolfTour is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 26
Default

Kan allebei, als het maar ongelood is.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-02-2007, 09:39
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Welke slang past erin
Als er ongelood in moet past de supper niet
Ongelood de minst dure
Reply With Quote
  #4  
Old 03-02-2007, 12:17
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

95 of 98, maakt niks uit, je bent alleen meer aan het betalen bij 98...
maareh, GX motor, dat is toch een 90 PK blok...
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #5  
Old 03-02-2007, 15:59
Piepe GTI Piepe GTI is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 29
Default

owkee bedankt dan gooi ik er wel 95 in scheel in de portomonee, en ja gx motor is een 90 pk motor
Reply With Quote
  #6  
Old 03-02-2007, 17:31
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

dat ligt eraan of je een pingelsensor in je auto hebt zitten
(een sensor die elektronisch je ontstekingstijdstip aanpast)

hoe dat bij jou motor is weet ik helaas niet, ben niet zo
bekend met golf.

zit die pingelsensor erin kan je tanken wat je wilt.
zit die er niet in (oude motoren) moet je letten op
je compressieverhouding van de motor en het ontstekingstijdstip.

als je motor origineel een compressie van 10:1 heeft zal
je super98 moeten tanken. hiervoor moet je ontstekingstijdstip
op de fabriekswaarde.

als je een motor hebt met lage compressie (origineel, niet afgetrapt he)
zul je waarschijnlijk euro95 moeten tanken. maar ook hier is
het ontstekingstijdstip van belang.

Vaak kan je ook beide brandstoffen tanken, maar dan moet het
ontstekingstijdstip aan worden gepast.

Besef wel als je een motor hebt die bedoeld is voor ROZ98 benzine,
dus een motor met een hoge compressie, is het beste om ook ROZ98
te tanken. Meer vermogen, prestaties en zuiniger is die dan ook.

waarom moet het ontstekingstijdstip kloppen? als je mengsel van
ROZ95 en lucht bij een hoog compressie motor te laat wordt ontstoken,
gaat je motor "pingelen", dus op het verkeerde tijdstip ontvlammen.
het gevolg op lange termin zijn verbrande zuigers, kleppen, cilinders etc...
Vandaar de moderne "pingelsensor". Hetzelfde geld als je ROZ98 zou
tanken en je ontstekingstijdstip staat te laat...

ik hoop ik kon je een beetje helpen met dit antwoord.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-02-2007, 20:51
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

interessant, die uitleg van quattrodado.

Quote:
Originally Posted by Piepe GTI
en ja gx motor is een 90 pk motor


een beetje off-topic: dus is jouw Golf geen GTI.
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #8  
Old 05-02-2007, 15:58
Madison's Avatar
Madison Madison is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Send a message via MSN to Madison
Default

Dan is dat idd geen GTI,dat is vanaf PF/EV 8 kleppertjes.

Last edited by Madison : 01-04-2010 at 14:38.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-02-2007, 16:23
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

En bij een 1.8 DX dan ??? Wat kun je dan het beste tanken ??

Ik heb ook wel eens gehoord, dat je gewoon 95 kunt tanken, en dan "loodvervanger" erbij in te gooien ?????

Groeten,

LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #10  
Old 05-02-2007, 16:27
Madison's Avatar
Madison Madison is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Send a message via MSN to Madison
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
En bij een 1.8 DX dan ??? Wat kun je dan het beste tanken ??

Ik heb ook wel eens gehoord, dat je gewoon 95 kunt tanken, en dan "loodvervanger" erbij in te gooien ?????

Groeten,

LRR

Volgens mij is '95 alleen prima hoor...
Reply With Quote
  #11  
Old 05-02-2007, 17:36
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Ik vind ze beter lopen met 98
Reply With Quote
  #12  
Old 05-02-2007, 19:11
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
En bij een 1.8 DX dan ??? Wat kun je dan het beste tanken ??

Ik heb ook wel eens gehoord, dat je gewoon 95 kunt tanken, en dan "loodvervanger" erbij in te gooien ?????


ik heb destijds bij mijn 1800 DX altijd 98 getankt, staat bij de GTI ook zo aangegeven in het boekje.
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #13  
Old 06-02-2007, 09:15
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

mensen, mijn uitleg staat er niet voor de grap. wat ik schrijf is serieus,
ga je te lang rijden met de verkeerde benzine blift je motor pingelen en
gaat je motor naar de knoppen. eerder of later is het zover.

trouwens heeft loodvervanger niets met het octaangetal te maken.
loodvervanger is bedoeld voor zeer oude motoren die lood moeten hebben
voor de smering en de klepzittingen die zonder lood kapot gaan.
Ik denk dat onze luchtgekoelde vrienden hier meer over kunnen vertellen.
Reply With Quote
  #14  
Old 30-03-2010, 23:55
Gerard Polo MK2's Avatar
Gerard Polo MK2 Gerard Polo MK2 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 430
Default

Even oude koeien uit de sloot halen.

Heb een GTI 8V met PB motor, welke euro98 moet drinken.
Ik begrijp het verhaal van quattrodado, waarom dat dan zou moeten.

Wat ik dan niet begrijp, is er zo'n groot verschil tussen de PF en PB moter?
Specs van de 2 blokken op doppel-wobber.de zijn hetzelfde.

PF mag gewoon euro95 drinken, mijn inziens zou dat alleen om de kat zijn?
__________________

Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders
Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85
Volvo S70 2.5 LPG '98

Last edited by Gerard Polo MK2 : 30-03-2010 at 23:58.
Reply With Quote
  #15  
Old 31-03-2010, 03:59
Madison's Avatar
Madison Madison is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Send a message via MSN to Madison
Default

Ik tank gewoon 95 met m'n RP 1.8i U9
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project
Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily
Reply With Quote
  #16  
Old 31-03-2010, 09:47
Mot's Avatar
Mot Mot is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 260
Default

Ik rij ook gewoon met 95 met m'n auto's, 1.6PN, 1.8PG, en 1.8pl lopen d'r prima op
Reply With Quote
  #17  
Old 01-04-2010, 11:19
Gerard Polo MK2's Avatar
Gerard Polo MK2 Gerard Polo MK2 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 430
Default

Madison, voor de RP wordt een minima van ron91 aangegeven, dus 95 is alleen maar goed
PN en PL mogen ook op 95, de PG staat dan weer 98 bij.
Is ook digifant, dus die zal dat zelf wel regelen dus.

Maar niemand die mij het verschil PB <> PF kan vertellen?
I.c.m. de 1 op 95 en de ander op 98?
__________________

Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders
Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85
Volvo S70 2.5 LPG '98
Reply With Quote
  #18  
Old 01-04-2010, 13:34
Madison's Avatar
Madison Madison is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Send a message via MSN to Madison
Default

PB heeft iets meer vermogen?
Rijden ze niet beiden op 95?
Ik heb een PF gehad,reed ook gewoon op 95.
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project
Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily
Reply With Quote
  #19  
Old 01-04-2010, 13:37
Gerard Polo MK2's Avatar
Gerard Polo MK2 Gerard Polo MK2 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 430
Default

Nee PB staat 98 voor (ook in men tankklepje).
Vraag is wat het verschil is tussen deze 2 blokken tbv de benzine
__________________

Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders
Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85
Volvo S70 2.5 LPG '98
Reply With Quote
  #20  
Old 01-04-2010, 13:57
larsje's Avatar
larsje larsje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 376
Default

zal de ontsteking wel zijn die een ander tijdstip (vroeger) heeft, en daardoor dus meer octaan nodig heeft, anders gaat ie pingelen
__________________
Groetjes, Larsje



qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it."
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum