#1
|
||||
|
||||
Mijn Golfje... ingeruild op een classic!
Hallo allemaal,
Even voorstellen, ik kom hier veel bekende namen tegen van andere fora dus als je dit bekend voorkomt kan dat kloppen... Ik ben Tom, woonachtig bij Utrecht en sinds eind vorig jaar eigenaar van een Golf II 1.3 NZ 4-bak uit 1991 met bij aankoop 171.000 km op de teller. Er zitten geen opties op behalve een Halfords-lichtzoemer. Een vorige eigenaar heeft 'm onderhanden genomen met een GTI-grill, G60-bumpers, een GTI-achterspoilertje, wielkastverbreders, zwarte achterlichten en 'fraaie' 13" Mangels-wieltjes waar zoveel lood op moest dat-ie een klasse zwaarder in de wegenbelasting werd. Ook is de auto vrijwel helemaal overgespoten in het originele Tornadorood met blanke lak erover (mooi, poetsen is niet mijn favoriete bezigheid). De zwarte achterlichten moesten het veld ruimen voor originele exemplaren op de dag van aankoop, de wielen zijn inmiddels vervangen door een setje 15" BBS MSE (met helaas wat stoeprandschade, wordt ooit nog eens opgeknapt). Inmiddels zijn de originele achterlichten weer vervangen door GTI-exemplaren. De achterruitverwarming heeft nog maar twee werkende draden maar een goede vervanger is gevonden en als ik volgende week een uurtje tijd heb zal ik 'm er even inhangen. Verder heb ik een setje matten aangeschaft, de CL-embleempjes op de voorschermen vervangen door Wolfsburg-logo's, wat beschadigingen bijgewerkt, de slotvanger van het rechter portier gesteld, de remblokken en thermostaat vervangen. Plannen? Nou, ik zou wel van die zwarte folie op de B-stijlen willen hebben, een golfbal-pookknop lijkt me wel wat, een toerenteller is ook niet weg en misschien ooit een 5-bak maar eigenlijk heb ik niet zoveel tijd om te sleutelen (heb nog andere projecten). De Golf was eigenlijk bedoeld als betrouwbaar en goedkoop dagelijks vervoer zodat ik kon sparen... het brandstofverbruik valt tot nog toe best een beetje tegen, de 1.3 moet er blijkbaar best aan trekken en de 4-bak laat 'm best wat toeren maken. Mijn eerste eigen auto was overigens een beige Jetta I uit 1980 (heb nog steeds een zwak voor de Jetta I) en ik heb ook nog kort een bordeaux metallic Golf I uit '83 gehad. Een Golf I GTI lijkt me erg leuk om nog eens in de garage te hebben. Een garage lijkt me trouwens ook leuk. Foto's van de auto zoals-ie er bijstaat op dit moment:
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! Last edited by Tom80 : 12-05-2007 at 20:46. |
#2
|
||||
|
||||
ly3d roels! heb ook enkele jaren met een ly3d NZ met 4 bak rondgeknald. helemaal niet zo traag als je zou denken.. vooral met een goeie verlaging erg leuk rijden. echter het verbruik scheelt niet zo gek veel met de KR die ik nu rij (ligt ook aan je rechtervoet natuurlijk). toerenteller inbouwen is een klusje van niks trouwens.. heb ik toendertijd ook gedaan. in een half uurtje ofzo, en ik heb zelfs de km-teller overgezet omdat ik de ori km-stand wilde houden. tellerbak met toerenteller heb ik denk nog wel liggen (stuur maar een pm bij interesse).
ps. wat de fok is er met die dorpel gebeurt? vorige eigenaar geprobeerd gti sideskirts te monteren zonder de lijsten?
__________________
'06 A4 1.8T Quattro
'85 Transporter '85 Golf
|
#3
|
||||
|
||||
Geen idee wat er met die dorpels is, er zitten plastic lijsten overheen die wat krom zijn. Zal ze er eens afrukken om te zien wat eronder zit. Ooit.
NZ niet traag? Ik word nog net niet verslagen door brommobielen en looprekgebruikers, maar verder rijdt alles op de weg me volkomen zoek. Da's ook wat ik me herinner van de NZ die mijn ouders vroeger hadden, trouwens. Dat, en flink gasgeven bij het optrekken om afslaan te voorkomen. Wat dat verlagen betreft: het sterft hier van de drempels model Matterhorn en ik haat afremmen, dus hij blijft lekker hoog op de poten staan voorlopig, anders kan ik vast carters gaan verzamelen.
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! |
#4
|
||||
|
||||
Zo, dit weekend ontdekt waarom het lichtbeeld van mijn linker koplamp zo raar is: de onderste bevestigingspunten van de reflector zijn afgebroken. Mijn excuses voor mijn medeweggebruikers, zal er z.s.m. een nieuwe unit inschroeven.
Overigens is de besturing een stuk prettiger met 2.5 bar in de voorbanden. Beetje boven de aanbevolen spanning maar da's ook goed voor het verbruik. Iemand eerder een probleem gehad met het rechter stadslicht van een Golf II? Ik zie er nogal wat waarbij het niet werkt en bij mijn auto is dat ook zo. Er staat geen spanning op de fitting, iemand een idee waar het zwakke punt in de bedrading zit?
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! |
#5
|
||||
|
||||
2.5 bar is zeker goed voor je verbruik en het stuurt makkelijker, maar het contactoppervlak met de weg neemt zo wel opeens een flink stuk af. Bovendien zullen ze ongelijk verslijten, waardoor je die besparing in de brandstofkosten weer teniet doet met een jaarlijks setje voorbanden.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#6
|
||||
|
||||
Brandstof is duurder dan deze goedkope banden... en ik heb RSI (lang leve de computer) dus eigenlijk zou ik gewoon een auto met stuurbekrachtiging moeten rijden. Dit is 'the next best thing'.
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! |
#7
|
|||
|
|||
@breadfan: 2.5 is nou niet bepaald een extreme waarde hoor!! ken genoeg mensen die met 165/50/15 rijden met 2.9 erin. Je loopvlak zal van 2.5 niet schuin afslijten en ook niet sneller...
uit een test (AutoWeek recentelijk) is echter wel gebleken dat 2.0 bar banden druk voordeel oplevert in remsituaties, en eigenlijk alle situaties (ook verbruik!), maar die test is niet 100% waterdicht en geld natuurlijk alleen bij die testauto en testbanden... |
#8
|
||||
|
||||
Dus een te lage druk levert een kortere remweg en minder verbruik op? Vreemd...
Zo, de Golf heeft zijn eerste servicebeurt in wie weet hoelang gehad. Verse olie (Shell Helix halfsyntheet), nieuw VAG-oliefilter, nieuwe bougies. Alleen het luchtfilter was nog niet binnen, het wordt dus nog beter... maar wat een enorm verschil! Hij voelt veel vlotter en soepeler aan, trekt beter vanaf lage toerentallen, slaat niet meer af bij het optrekken, motor loopt veel beter in het hele toerengebied en het stationair is veel gelijkmatiger geworden. De oude olie kan zo gebruikt worden door Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A2, de bougies waren ook behoorlijk op. Iets zegt me dat ik nu minder moeite krijg om over de 1:11,5 te komen. Nog te doen: nieuw luchtfilter, nieuwe remvloeistof (tank bij de garage was leeg), nieuw luchtfilter, nieuwe v-snaar. Ook een olielekkage en een koelvloeistoflekkage opgelost en de bodem eens goed bekeken (klokgaaf, geen spoortje roest- heel wat anders dan de drie jaar oudere Wolfsburg Edition die op de brug ernaast stond, dat was er eentje voor Fred Flintstone). Afgelopen weekend overigens mijn Armor Door Plates geïnstalleerd en de wielsloten gemonteerd. De claxon klonk als een stervende zeehond toen ik de auto kocht, die had het toevallig diezelfde dag volkomen opgegeven. Da's lastig zoeken als je niet weet waar dat ding gemonteerd zit... ik ben gewend dat de claxon onder de auto hangt, ergens voor het voorwiel. Gelukkig vond ik 'm toch en kon ik 'm vervangen door een grote nieuwe Bosch-claxon die ik ooit eens gekregen had ("Wil jij 'm hebben, anders mik ik 'm weg!") Dat komt nou weer goed uit... ophangbeugel wat aangepast en het ding erin geschroefd. Klinkt nog steeds niet superluid, maar stukken beter dan voorheen.
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! Last edited by Tom80 : 22-02-2007 at 22:58. |
#9
|
||||
|
||||
Vandaag een 99-relais gekregen en meteen gemonteerd. Da's een stuk prettiger bij dit weer (heb 'm op 15 km kunnen testen op regen, sneeuw en hagel!).
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! |
#10
|
||||
|
||||
Toen was er de Techno Classica met z'n hallen vol mooie bakken, waarbij ik me realiseerde dat er nog zoveel moois was om te rijden voor de benzine op afbetaling gaat- in het bijzonder één auto, die ik al sinds de introductie mooi vind en die nu zeer betaalbaar is. Toen kwam ik in mijn woonplaats ook nog een exemplaar tegen dat te koop stond voor weinig, hmmm...
Dus de Golf is ingeruild op een Porsche 924! Het rijdt helemaal super, net een grote kart. Je zit lekker laag, mooie lange neus voor je, achterwielaandrijving...
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! |
#12
|
||||
|
||||
Deze velgen horen er wel echt onder, zijn ook erg goede velgen (gesmeed, dus licht en sterk).
Ik ga 'm eerst technisch in orde maken, dan zie ik wel wat ik er cosmetisch nog aan wil doen. Hij is wat 'doorleefd', originele lak met flink wat krassen en deukjes. Gelukkig is-ie gegalvaniseerd, dus geen roest. En mooi dat de 924 niet ieders smaak is, anders was-ie een stuk duurder geweest. (en gelukkig zijn er meer Golfjes, de meeste hebben ook meer vermogen dan mijn ex-1.3)
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! Last edited by Tom80 : 12-05-2007 at 23:14. |
#13
|
||||
|
||||
Ik vind de 924 super, ochal worden ze niet door iedereen gewaardeerd..
Vooral de gts/gtr/turbo ..
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
Ja, die zijn echt megavet... maar wat mij betreft zijn de mensen die de 924 niet kunnen waarderen vooral de mensen die er niet in gereden hebben. Nog nooit zo'n strak rijdende auto gehad, lekker karten over rotondes met wat gecontroleerd overstuur.
__________________
Ex-eigenaar van de NZ-raket! |