Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-12-2006, 15:15
GTI 16V GTI 16V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 21
Default Handmatige choke

Hi beste forumgangers,

Mijn naam is Ad, woonachtig in Amsterdam. Ik volg volksforum al een tijdje, en ben erg enthousiast over de meeste onderwerpen! Ik ben al enige tijd de trotse eigenaar van een VW Golf 2 GTI PL uit 1987. Leuke auto, ik ben er erg gek op, en probeer ook erg goed voor haar te zorgen Nou heb ik een probleem. Ik had problemen met de koudestart van mijn GTI. Na wat threads te hebben gelezen hier op de forum, ben ik aan de slag geweest met mijn GTI. Zoals gebruikelijk was de koudestartinjector dood. Deze heb ik vervangen door een andere, bruikbare (doorgemeten met een weerstandsmeter), en gemonteerd. Het is niet de eerste keer dat die verstuiver kapot ging, nou bleek dus dat er ergens een massaprobleem was. Ik heb toen besloten om de choke handmatig aan te sturen doormiddel van een knopje in het interieur, netjes met een 10A zekering ertussen, op de 12V accuspanning.... maar het mocht niet baten Sterker nog, als ik het knopje indruk tijdens het starten dan VERZUIPT de motor Als ik het gaspedaal indruk tot de 3000 rpm, en vervolgens de chokeknop indruk, dan zakt ie terug naar de 2000 rpm

Heeft er iemand enig idee wat ik verkeerd doe???

Alle tips en adviezen zijn welkom,

Groeten,
Ad

Last edited by GTI 16V : 20-12-2006 at 17:01.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-12-2006, 17:26
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by GTI 16V
Hi beste forumgangers,

Mijn naam is Ad, woonachtig in Amsterdam. Ik volg volksforum al een tijdje, en ben erg enthousiast over de meeste onderwerpen! Ik ben al enige tijd de trotse eigenaar van een VW Golf 2 GTI PL uit 1987. Leuke auto, ik ben er erg gek op, en probeer ook erg goed voor haar te zorgen Nou heb ik een probleem. Ik had problemen met de koudestart van mijn GTI. Na wat threads te hebben gelezen hier op de forum, ben ik aan de slag geweest met mijn GTI. Zoals gebruikelijk was de koudestartinjector dood. Deze heb ik vervangen door een andere, bruikbare (doorgemeten met een weerstandsmeter), en gemonteerd. Het is niet de eerste keer dat die verstuiver kapot ging, nou bleek dus dat er ergens een massaprobleem was. Ik heb toen besloten om de choke handmatig aan te sturen doormiddel van een knopje in het interieur, netjes met een 10A zekering ertussen, op de 12V accuspanning.... maar het mocht niet baten Sterker nog, als ik het knopje indruk tijdens het starten dan VERZUIPT de motor Als ik het gaspedaal indruk tot de 3000 rpm, en vervolgens de chokeknop indruk, dan zakt ie terug naar de 2000 rpm

Heeft er iemand enig idee wat ik verkeerd doe???

Alle tips en adviezen zijn welkom,

Groeten,
Ad



Tja een koude start verstuiver als choke gaan gebruiken is vragen om problemen, de koudestartverstuiver word bij de PL aangestuurd via onder andere de thermotijdschakelaar...en dan nog heel kort, zodra de motor loopt is ie al weer uit..het gaat hier om een KE-Jetronic injectie systeem, en daarbij heeft de koudestartverstuiver geen aparte massa draad..

Je hebt dus óf een draadbreuk of je thermotijdschakelaar is hemelen (dat is trouwens de welbekende blauwe switch waar alles aanschijnt te liggen bij de echte VW experts)

Weerstand meten heeft amper zin, omdat de weerstand meestal zeer laag is, de beste manier om te kijken of dat ding wel of niet werkt is: loshalen, stekker er weer op, bobine kabel los, en dan de verstuiver in een pot houden en dan starten....als is heel is geeft ie brandstof...en de thermotijd schakelaar vervangen is de volgende optie...

Jouw oplossing is een zéér slechte, maar dat had je al gemerkt
Reply With Quote
  #3  
Old 20-12-2006, 17:52
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Even om hierop in te gaan. Ik had eerst ook het probleem dat hij slecht starte dit is inmiddels verholpen, vraag me niet hoe (heb alleen nieuwe dynamo erin gezet) maar hij start weer goed.
Maar nu zit ik constant met het probleem dat hij 1200 rpm stationair blijft draaien of soms zelfs hoger Ik vermoed dat de stappenmotor 'hemelen' is . Of kan het nog ergens anders aan liggen, voordat ik me een nieuwe/2e hands stappenmotor aanschaf.
Of hoe kan ik dit het beste testen?
Voor de duidelijkheid: het gaat ook om een 16V PL blok.

Nu ben ik vanmiddag ook nog een stappenmotor tegengekomen maar het typenummer wijkt af van die van een PL. Nu vraag ik me af of ik deze ook kan monteren.
De originele heeft typenummer: 034.133.455 en ziet er zo uit:




en waar ik aan kan komen heeft typenummer: 034.133.455B en ziet er als volgt uit:




wie kan me hier het verschil over zeggen?

Al vast bedankt
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant

Last edited by Erik_Edition#1 : 20-12-2006 at 17:58.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-12-2006, 18:05
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Erik_Edition#1
Even om hierop in te gaan. Ik had eerst ook het probleem dat hij slecht starte dit is inmiddels verholpen, vraag me niet hoe (heb alleen nieuwe dynamo erin gezet) maar hij start weer goed.
Maar nu zit ik constant met het probleem dat hij 1200 rpm stationair blijft draaien of soms zelfs hoger Ik vermoed dat de stappenmotor 'hemelen' is . Of kan het nog ergens anders aan liggen, voordat ik me een nieuwe/2e hands stappenmotor aanschaf.
Of hoe kan ik dit het beste testen?
Voor de duidelijkheid: het gaat ook om een 16V PL blok.

Al vast bedankt


Bij een PL blok kun je het stationaire toerental wel afstellen, maar zonder de juiste apparatuur is dat eigenlijk niet goed te doen..

Je kunt wel een en ander checken: de klep moet bij ingeschakeld contact trillen / zoemen..Je kunt de spanning meten op de stekker: tussen het middelste contact en massa moet je de accuspanning meten, tussen de middelste en de buitenste contacten moet je een spanning meten die 1 á 2 volt lager moet zijn dan de accuspanning.

Verder kun je de klep zelf door meten, die moet een geringe weerstand hebben, gemeten tussen de middelste en buitenste contacten
Reply With Quote
  #5  
Old 20-12-2006, 18:08
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Bij een PL blok kun je het stationaire toerental wel afstellen, maar zonder de juiste apparatuur is dat eigenlijk niet goed te doen..

Je kunt wel een en ander checken: de klep moet bij ingeschakeld contact trillen / zoemen..Je kunt de spanning meten op de stekker: tussen het middelste contact en massa moet je de accuspanning meten, tussen de middelste en de buitenste contacten moet je een spanning meten die 1 á 2 volt lager moet zijn dan de accuspanning.

Verder kun je de klep zelf door meten, die moet een geringe weerstand hebben, gemeten tussen de middelste en buitenste contacten

ok dan ga ik dit eens nameten, maar het kan toch niet zo zijn dat hij van de ene op de andere dag ineens hoogstationair gaat lopen, en daar komt bij kijken dat hij soms, maar dan ook héél soms ineens weer normaal gaat lopen. en dan maakt het niet uit of hij koud of warm is .
heb laatst ook eens wat remmenreiniger erdoorheen gedaan, toen heeft hij een middag goed stationair gelopen en daarna was het weer terug bij af

zal het iig eens doormeten maar als op de stekker de gegevens waardes komen kan het toch nog steeds aan de stappenmotor liggen of niet ? daar zit toch ook het een en ander mechanisch in ?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #6  
Old 20-12-2006, 19:21
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Erik_Edition#1
ok dan ga ik dit eens nameten, maar het kan toch niet zo zijn dat hij van de ene op de andere dag ineens hoogstationair gaat lopen, en daar komt bij kijken dat hij soms, maar dan ook héél soms ineens weer normaal gaat lopen. en dan maakt het niet uit of hij koud of warm is .
heb laatst ook eens wat remmenreiniger erdoorheen gedaan, toen heeft hij een middag goed stationair gelopen en daarna was het weer terug bij af

zal het iig eens doormeten maar als op de stekker de gegevens waardes komen kan het toch nog steeds aan de stappenmotor liggen of niet ? daar zit toch ook het een en ander mechanisch in ?



Probleem is dat er van alles mis kan zijn naast een defecte klep....het gehele stationair gebeuren hangt van veel parameters aan elkaar, vandaar dat ik al eerder dat het een en ander wel af te stellen is mÃ*ts je de juiste apparatuur en kennis hebt..

Zonder dat is het een beetje in het wild schieten...stel je een af dan ontregele je weer wat anders enz

De stappenmotor zelf is vaak een klepje wat meer of minder word open gestuurd, en je kan er vaak niet meer aan doen dan reiniger, zoals je al gedaan heb, en een basis afstelling geven (meestal met de hand zodanig verstellen dat je zeker weet dat ie na montage open staat, de rest regelt ie zelf wel)
Reply With Quote
  #7  
Old 20-12-2006, 19:42
GTI 16V GTI 16V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 21
Default

Quote:
Weerstand meten heeft amper zin, omdat de weerstand meestal zeer laag is, de beste manier om te kijken of dat ding wel of niet werkt is: loshalen, stekker er weer op, bobine kabel los, en dan de verstuiver in een pot houden en dan starten....als is heel is geeft ie brandstof...en de thermotijd schakelaar vervangen is de volgende optie...


Test zojuist uitgevoerd, brandstof wordt aangevoerd! Bedankt voor de tip Ik ga de boel weer effe versleutelen

Ik hou jullie op de hoogte

Greetz,
Ad
Reply With Quote
  #8  
Old 20-12-2006, 19:49
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Probleem is dat er van alles mis kan zijn naast een defecte klep....het gehele stationair gebeuren hangt van veel parameters aan elkaar, vandaar dat ik al eerder dat het een en ander wel af te stellen is mÃ*ts je de juiste apparatuur en kennis hebt..

Zonder dat is het een beetje in het wild schieten...stel je een af dan ontregele je weer wat anders enz

De stappenmotor zelf is vaak een klepje wat meer of minder word open gestuurd, en je kan er vaak niet meer aan doen dan reiniger, zoals je al gedaan heb, en een basis afstelling geven (meestal met de hand zodanig verstellen dat je zeker weet dat ie na montage open staat, de rest regelt ie zelf wel)

ahzo ok ik begrijp wat je bedoelt. ik probeer nog een andere stappenmotor en laat de auto daarna fatsoelijk afstellen. dan denk ik wel dat het goed moet lukken . als vast bedankt voor de info Fred.
als iemand anders nog suggesties heeft hoor ik het graag
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #9  
Old 20-12-2006, 19:49
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Probleem is dat er van alles mis kan zijn naast een defecte klep....het gehele stationair gebeuren hangt van veel parameters aan elkaar, vandaar dat ik al eerder dat het een en ander wel af te stellen is mÃ*ts je de juiste apparatuur en kennis hebt..

Zonder dat is het een beetje in het wild schieten...stel je een af dan ontregele je weer wat anders enz

De stappenmotor zelf is vaak een klepje wat meer of minder word open gestuurd, en je kan er vaak niet meer aan doen dan reiniger, zoals je al gedaan heb, en een basis afstelling geven (meestal met de hand zodanig verstellen dat je zeker weet dat ie na montage open staat, de rest regelt ie zelf wel)

ahzo ok ik begrijp wat je bedoelt. ik probeer nog een andere stappenmotor en laat de auto daarna fatsoelijk afstellen. dan denk ik wel dat het goed moet lukken . al vast bedankt voor de info Fred.
als iemand anders nog suggesties heeft hoor ik het graag
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum