Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-11-2006, 20:30
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default KILLER BEE-tle, subby blok in kevertje

Het slachtoffer is een Kevertje uit 1971, deels gerestaureerd maar met toch nog wel een beetje werk eraan.

Mijn doel is sowieso om 07-07-07 klaar te zijn, jullie raden het al:het wordt mijn trouwauto. Ik wil de auto van buiten er een beetje ouderwets uit laten zien (ok... wel met verbreden stalen wielen, versmalde en verlaagde vooras etc.) maar van binnen volledig modern....

Modern????

Ja, modern oftewel allemaal hi!!!tech metertjes, TFT schermpje erin, DVD spelertje erin, navigatie, airco en noem het allemaal maar op.

Komt u maar met commentaar :roll: :roll:

Ff een paar foto's:







Zoals jullie kunnen zien is de body al redelijk strak. De motorkap en de deuren zijn al helemaal strak en helemaal spuitklaar. Valt dus nog maar weinig eer aan te behalen. Het is alleen jammer van het achterpaneel... De uitlaathoekjes zijn dichtgelast (is wel stoer vind ik), maar helaas dat paneel moet er weer uit, want ik moet een demontabel achterpaneel maken om ruimte te scheppen voor dit torretje:




Tis een EJ16MUG (oftwel een Subaru waterkoker) uit 1997 met een krappe 70.000 km op de teller. Deze komt uit een schadebak en ik wil deze promoveren tot Kevertorretje.

Het enige waar ik tegen op zie is deze rommel:




Dat wordt dus lekker pielen en meten.... (mocht iemand een bedradingsschema over hebben.... )

Mocht ik het spul draaiende krijgen, dan volgt er waarschijnlijk nog een project... Ik heb namelijk nog een Kevertje en die wil op zich best vooruit maar ik denk dat hij met een EJ20T (Subaru 2.0 gtturbo) nog iets rapper vooruit wilt...


Vandaag nog maar een Subaru blok aangeschaft:

Een EJ18 zonder al die injectie meuk, gewoon lekker oldschool met dubbele Webers! Deze wordt voor mijn daily, ik zal eerst deze ff snel gaan transplanteren. Die EJ16 injectie wordt gewoon voor mijn resto, maar goed, we blijven bezig!!!








Blokje is goed voor zo'n 110 PK (zonder cat.) en zo'n 150 Nm koppel... Is denk ik wel genoeg voor in een Kevertje...

Dit is trouwens mijn daily:






Ff een radiator gemonteerd, eentje van een VW Golf I. Deze past hartstikke mooi in de bandenbak en de kofferklep kan ook nog gewoon dicht!!!






De toe en aanvoer naar de radiator heb ik gemaakt met behulp van flexibele radiateur slangen welke ik door de originele gaten in de bandenbak gelegd heb.









Ik ga zsm weer verder!
Reply With Quote
  #2  
Old 13-11-2006, 21:17
M.I.V.W's Avatar
M.I.V.W M.I.V.W is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,965
Default

Sorry ,maar die kabelboom daar droomt iedere ombouwer van denk ik!!!
Hoe makkelijk wil je het hebben???

Hoe denk jij hierover dan

[IMG]http://render2.snapfish.com/render2/is=Yup6aQQ%7C%3Dup6%3DzqH%3AxxqUD7qRUrKxzX7BHpUUKx gXPPG%3F87KR6xqpxQQPPxGPPxPPexv8uOc5xQQQoePa0GonJJ qpfVtB%3F*KUp7BHSHqqy7XH6gXPPG%7CRup6lQQ%7C/of=50,590,442[/IMG]

Last edited by M.I.V.W : 13-11-2006 at 21:27.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-11-2006, 21:24
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ja idd, zo heel veel stelt die kabelboom niet voor zo op het eerste gezicht Wel tof project trouwens
Jammer van die vleugel op je daily, maar ieder z'n smaak.
Succes
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #4  
Old 13-11-2006, 21:38
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
Default

Quote:
De toe en aanvoer naar de radiator heb ik gemaakt met behulp van flexibele radiateur slangen welke ik door de originele gaten in de bandenbak gelegd heb.









je gaat zowel aan de voor als achterkant toch nog wel gaten in je banden bak maken?

de lucht die je via de voorkant door je radiateur laat stromen wil er nl. aan de achterkant weer heeeel graag uit.
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right!

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
  #5  
Old 13-11-2006, 21:44
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by M.I.V.W
Sorry ,maar die kabelboom daar droomt iedere ombouwer van denk ik!!!
Hoe makkelijk wil je het hebben???

Hoe denk jij hierover dan



Waarschijnlijk wel, maar aangezien je haast niet aan een schema kan komen van de kabelboom, is het toch wel lastig om het spul werkende te krijgen... Tis trouwens niet de complete kabelboom, enkel het gedeelte van de motor naar de ECU. Het overige (verlichting, dashboard, contact etc.) is er al tussenuit.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-11-2006, 21:48
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by Fahrvergnugen
je gaat zowel aan de voor als achterkant toch nog wel gaten in je banden bak maken?

de lucht die je via de voorkant door je radiateur laat stromen wil er nl. aan de achterkant weer heeeel graag uit.


Uiteraard!!!
Reply With Quote
  #7  
Old 25-11-2006, 18:23
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Vandaag weer ff een beetje bezig geweest, namelijk het achterpaneel en de onderkant van de bandenbak verwijdert. Dit alles natuurlijk voor het andere torretje!!! Verder ben ik ook bezig geweest om koelleidingen van voor naar achter te leggen. Deze leidingen heb ik gemaakt van aluminium en met spijkerband onder op de bodem vastgeschroefd.


Eerst maar es een paar plaatjes van mijn verwijderde achterpaneel:




Het achterpaneel was toch niet zo mooi meer dus heb ik ervoor gekozen om er rigoreus de recipro erin te zetten....


Toen ik toch lekker bezig was met zagen ook maar ff de bandenbak iets aangepast, zodat er geen rare vreemde bochten/knieken in de slangen voor mijn radiator ontstaan:






Ff een paar pijpes voor de toe en afvoer voor het koelsysteem gemonteerd:








Ik heb bewust aluminium gekozen omdat het niet zo vreselijk duur is in tegenstelling tot RVS,koper etc., licht van gewicht is en ook nog redelijk buigzaam is (32 mm dan he!). Verder roest het spul niet, het oxideert wel maar das niet erg. Ik heb de buizen met spijkerband tegen de bodem vastgeschroefd met RVS parkers dus rotten doet het niet. Verder heb ik ook op de contactplekken stukjes rubber tussen de bodem en de buizen gedaan zodat je niet helemaal gek wordt van het tikken tijdens het rijden.
Zoals jullie kunnen zien is er nog genoeg bodemvrijheid, de buizen zijn ietsje (zo'n 1 cm) lager dan het laagste punt van de bodem!


Wat natuurlijk ook niet mag ontbreken bij een waterkoker project is een koelwatertemperatuurmeter. Deze heb ik ook nog even ingebouwd en is te vinden tussen de sigaretenaansteker en het schakelaartje op het middenconsole.




Morgen ga ik weer lekker in de garage knutselen, ik ga dan het motorblok zelf ff goed aanpakken, want die kan best een opknapbeurt gebruiken!!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum