#1
|
|||
|
|||
schokdempers demonteren/monteren
Helloow,
tot 4 jaar terug stak er onder m'n golf een Koni-kit... omdat ik deze nu van m'n ouders heb overgekocht zoek ik deze er terug onder te plaatsen in combi met 16' borbets (7j & 9j breed). omdat ik nog nooit veerpoten heb gedemonteerd of gemonteerd bij een golf III (wel bij m'n kever, maar da's iets volledig anders he ) heb ik een paar vraagjes... -achteraan mag normaal gezien geen probleem geven, aan de 2 kanten tegelijk opkrikken, wielen eraf, kapjes uit de kofferruimte verwijderen, bouten losdraaien en de achterbrug laten zakken. maar vooraan, heb ik hier veerspanners voor nodig? of vertrouw ik op het gewicht van de wagen (bout los en dan wagen opkrikken) of moet ik de veren eerst opspannen? iemand mss nog nuttige tips? Alvast bedankt! Greetyzzz Johan |
#2
|
|||
|
|||
vooraan heb je niet echt veerspanneers nodig, als je gans de set er onderuit haalt....
eerst losdraaien onder motorkap.. dan wiel beetje loszetten, auto opkrikken, wiel eraf..... en dan nog 2 bouten en klaar is kees, een kwartiertje per kant denk ik... is vlug gefikst.. enkel beetje opletten dat je ze ongeveer op zelfde plaats weer monteerd... ivm uitlijning... |
#3
|
||||
|
||||
de veren spannen tussen de veerschotels pas als je die los gaat halen heb je veerspanners nodig, spanband werkt ook...
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Thanx, zal dus idd wel veerspanners nodig hebben want de voorste
zijn uiteen (koni's van 6 jaar oud, gestraald, veerpoten opnieuw gelakt, veren gepoedercoat en voorzien van nieuwe bumpstops, rubbers en stofhoezen ) 'k weet dat ze er binnen een jaar weer f*cked up uitzien maar ze zijn er tenminste toch deftig ondergegaan dan he |
#5
|
||||
|
||||
Ik gebruik altijd het gewicht van de auto. Je zult dit vast moeten doen, want ik geloof nooit dat je konis helemaal compleet en afgemonteerd zijn. Waarschijnlijk moet je de sets uit elkaar schroeven om de aanslagrubbers en veerschotels over te zetten.
Ik doe dat als volgt: - Beschermkapjes eraf. - M12 bouten los. - Ronde moer loshalen (doe je met speciaal gereedschap, of je maakt ff wat van een buisje waar je 2 lipjes van naar binnen slaat.) - Opkrikken aan die kant. - Demper aan de onderkant loshalen (2 bouten en remslang) - Spul eronderuit trekken. - En nu omgekeerd weer in elkaar. |
#6
|
|||
|
|||
Als je interesse hebt in de orginele "koni"stickertjes voor die dempers,moet je me maar een pm sturen.(gratis)
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Thanx! |
#8
|
|||
|
|||
Hmm, ik moet volgende week naar de keuring, en kan
maar tijdelijk over veerspanners beschikken, dus dacht ik van even een nieuw setje lagers en draadbussen te halen en de voorste veerpoten al te monteren... maar bij beeldtafel 407-10 (GO 97 4 07 407-10) in ETKA zie ik 2 types staan maar weet nu niet welke ik juist moet nemen (is reeds een model '97 - AHU)... Alvast bedankt! |
#9
|
|||
|
|||
Hmm, ik ben de weg kwijt...
Dit zouden zogezegd veerpoten voor een golf II zijn, maar deze hebben wel de kleine schoteltjes... normaal gezien zouden deze toch de grote schotels moeten hebben? Greetyzzz |
#10
|
|||
|
|||
Hetgeen hier dus ergens geschreven stond,
blijkt dus niet te kloppen... De kleine veerschotels zijn voor de oudere modellen, en de grotere veerschotels (en dus ook de veren met een grotere spiraal bovenaan) zijn voor de latere modellen... Dus links het oude model en rechts het nieuwe Vrijdag naar de keuring, nieuwe topset bestellen, en volgende week ligt ie dan terug lager Bedankt voor jullie hulp |
#11
|
||||
|
||||
Inderdaad Golf 2 en eerste generatie Golf 3 is veer met groot oog en daarna is het veranderd in een klein oog. Moet je even de veren bekijken die eronder komen. Zie je snel genoeg aan of het een groot of klein oog is!
Voor en achter met de wielen op de grond eerst bovenaan los draaien maar moertje vast laten zitten zodat de dempers blijven hangen. Achter op de krik, banden kun je lekker laten zitten. Onderaan loshalen, boven moertje eraf en verwijderen maar. Voor was bovenaan al losgedraaid maar moeite er nog aan zodat tie mooi hangt. Op de krik, wiel eraf remleiding (en absstekker) los halen en demper losdraaien. Demper d'r onderuit. Verenklem erop en onderdelen eraf halen die je nog nodig hebt op je "nieuwe" veerpoten. Verenklem losdraaien en de nieuwe veer inklemmen en de boel monteren en in elkaar zetten, verenklem eraf en die nieuwe veerpoot monteren. Als dat gebeurd is een weekje rondrijden zodat alles zich goed kan zetten en dan laten uitlijnen. |
#12
|
|||
|
|||
En kan je de veren voor de kleine schoteltjes zonder problemen gebruiken
in combinatie met de grote veerschotels? Denk het niet? |
#13
|
|||
|
|||
en in welke mate moet je rekening houden met de plaatsing van de
veerschoteltjes? deze staan nl. naar 1 kant meer toegeheld... |
#14
|
|||
|
|||
Srry, ken er echt nix van en heb 't nog nooit gedaan,
maar wil het toch wel zelf doen |
#15
|
||||
|
||||
veerschotels kunnen maar op 1 manier erop toch? tenminste wel bij polo, ze hebben een inham waar de laatste winding van de veer invalt...
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, bij die van de golf is het een uitgesneden lipje wat tegen het uiteinde van de veer geplaatst moet worden, dus daar kan ik al niets verkeerds mee doen |
#17
|
|||
|
|||
en nu mijn meest belangrijke vraag,
kan ik de kleine veerschotels gebruiken in combinatie met het nieuwe type veerpootlager? |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Niemand? Moet binnen enkele uurtjes m'n onderdelen gaan bestellen... |
#19
|
|||
|
|||
Heb ze al gekocht, zal ze vanavond effe passen...
|
#20
|
|||
|
|||
Problem solved!
kleine veerschotels in combi met apart rubber en lager was dus blijkbaar in '92 al standaard bij de VR6 Greetyzzz |