|
|||
|
|||
distributieriem
Ik hoor graag jullie mening over het volgende.
Ik heb een polo coupe 1.3 uit '92 (motorcode AAV) met bijna 100.000 op de teller. De distributieriem is nog nooit vervangen. Bij de VW-garage wisten ze mij te vertellen dat dit bij ongeveer 100.000 moest gebeuren of na 7 jaar. Mijn auto is 14 jaar en ziet er nog niet echt 'gevaarlijk' uit. Geen rafels of scheurtjes zichtbaar. Wel ligt de riem in mijn ogen wat los. Ik kan m namelijk in het midden van de riem een kwartslag draaien. Ook is de kap van binnen helemaal zwart, hetgeen er op lijkt dat hij toch behoorlijk slijtage vertoont. Wat zouden jullie doen? Vervangen of doorrijden en regelmatig kijken of dat er geen scheurtjes of rafels ontstaan? Pieter
|
||||
|
||||
persoonlijk zou ik de riem (preventief) vervangen, zo'n duur ding is het volgens mij niet.
Succes! |
|
|||
|
|||
Waterpomp moet ook gelijk vervangen worden.
Een kwart slag draaien is zoals het hoort. Kan net zo goed nog 50.000 meegaan, maar de vervangingsintervallen zijn er niet voor niks. En als je het zelf doet ben je voor max. 100 euro + paar uurtjes werk weer klaar.
|
|||
|
|||
Quote:
De riem alleen kost inderdaad niet zo veel, rond de 20 euro. Maar ik heb mij laten vertellen dat je niet alleen de riem moet vervangen. Een set voor de distributieriem (met spanrollers enzo) kost ongeveer 80 euro en dan moet de waterpomp ook vervangen worden. Deze kost rond de 65 euro. De waterpomp wordt namelijk aangedreven door de distributieriem en deze pomp zou anders kapot draaien door het spanningsverschil tussen de oude en de nieuwe riem.
|
|||
|
|||
iemand een site waar beschreven hoe en wat te vervangen bij die distributieriem?
|
|||
|
|||
Eh: wat is er mis met een ouderwetse vraagbaak?
In het kort: distributieriem + waterpomp (nieuwe o-ring niet vergeten), en wat je evt. nog meer tegenkomt (v-snaar enz).
|
|||
|
|||
Quote:
Tips & trucs van harte welkom!