Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 24-03-2004, 11:32
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life

Question Achterremklauw vast HELP

De rechterachterremcilinder zit vast en daar moet vanwege de apk wat aan gedaan worden. Wie weet hoe je aan een gereviseerde remklauw komt (heb half twente al afgebeld zonder resultaat), of misschien heeft iemand nog wat liggen. Ook meen ik ooit eens gehoord te hebben dat er revisiesetjes op de markt zijn. Wie heeft daar ervaring mee en waar zijn ze eventueel te koop (bij de Brezan ofzo?).
Of is het verstandig een nieuwe remklauw te kopen, ook al kost het een fortuin?

Alle hulp/adviezen zijn welkom.

mvg Derk

Last edited by Zestienkleppen : 28-03-2004 at 10:12.
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 11:34
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew

Zelf reviseren is redelijk goed te doen, met een vraagbaak of werkplaatshandboek erbij.
Revisiesetjes kan je bij de dealer halen, en zijn niet zo duur..
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 11:38
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Zie Marcski

Er zijn 2 modellen in de achterremklauwen van de GTI's. De oude modellen zijn berucht om hun vastloop kwaliteiten (tot ongeveer 87 a 88 gemonteerd? iemand?).
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 11:42
No personal life

Is dat het verhaal "remzadel achter reviseren" uit de vraagbaak? Daar had ik al naar gekeken maar het staat er allemaal nogal summier beschreven. Ik bedoel, het remzadel zal toch schoongemaakt moeten worden, netzoals de zuiger ga ik van uit? Hoe en waarmee doe je dat dan?

Ik zal nog eens opzoek gaan naar een betere handleiding.
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 11:46
Marcski's Avatar
Volksforum Crew

Hmm, in de meeste goede vraagbaken staat het uitgelegd.. Haynes, Bentley, etc...

De remklauwen die vast blijven zitten zijn de 36mm versie, de 38mm versie (geleverd vanaf 87 als ik me niet vergis) had een verbeterd ontwerp.
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 11:58
No personal life

Ik heb het al gevonden in de Haynes vraagbaak idd. Daar staat echter wel:

23 Clean the components with methylated spirit and allow to dry. Inspect the surfaces of the piston, cylinder and frames for wear, damage and corrosion. If necessary, renew
the caliper. If the components are in good condition then obtain a repair kit of seals.

Hoe beoordeel je of ze nog in goede conditie zijn? Tenslotte zitten ze vast -> geen goede conditie.
Die van 38mm zijn meen ik toch bijna niet te vinden? Kunnen die trouwens gewoon gemonteerd worden ipv de huidige 36mm?
Misschien moet ik die dan maar nieuw kopen ofzo...
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 12:02
Marcski's Avatar
Volksforum Crew

Als je ze uit elkaar haalt, moet je gewoon de wand van cilinder en zuiger bekijken, of daar diepe krassen etc in zitten...
Als deze nog in goed staat zijn, is het een stuk goedkoper om te reviseren, en kunnen ze nog jaren mee...
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 12:09
No personal life

Quote:
Originally Posted by Stijn
Zie Marcski

Er zijn 2 modellen in de achterremklauwen van de GTI's. De oude modellen zijn berucht om hun vastloop kwaliteiten (tot ongeveer 87 a 88 gemonteerd? iemand?).

Hij komt uit 12/87 dus het is zeker tot 88 gemonteerd. Ze zijn idd heel erg goed in vastlopen.
Zitten die 38mm versies ook niet op andere vag modellen gemonteerd, audi 80 oid?
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 12:13
No personal life

Quote:
Originally Posted by Marcski
Als je ze uit elkaar haalt, moet je gewoon de wand van cilinder en zuiger bekijken, of daar diepe krassen etc in zitten...
Als deze nog in goed staat zijn, is het een stuk goedkoper om te reviseren, en kunnen ze nog jaren mee...

Revisiesetje kost 18.50 en volgens mij kost een nieuwe 36mm klauw achter iets van 300 euro. hmmmmpf.

Ik denk dat ik straks eens even naar de sloop rij om te kijken of daar wat oefenmateriaal ligt.
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 12:15
Marcski's Avatar
Volksforum Crew

Kan bij het reviseren niet veel fout gaan, hoor...
In het ergste geval zit je te klooien omdat het stofrubber er niet makkelijk op gaat..

Ik zou het gewoon doen..
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 13:19
Fred Fred is offline
Postwhore

Probleem met de 36 mm remklauwen is dat de stofhoes sneuvelt, dan komt er vocht en stof tussen. Gevolg: de zuiger loopt vast op de keerring in de klauw. Als je de zuiger demonteert (draaiend !) dan kun je die *polijsten* met scotch brite doekje...maar dat zegt waarschijnlijk niet veel. Dat is het zelfde spul wat op de achterzijde van de huishoudschuursponsjes zit.....daar kun je vrij simpel en zonder geaavr de zuiger weer in goed staat mee brengen. Het geheel kun je dan zonder gevaar weer gebruiken.

Hoe je de stofhoes moet plaatsen staat goed beschreven in de Haynes manuals. Is niet al te moeilijk

Controleer, als je de boel toch loshebt, het mechanisme van de handrem, dat wil ook nog wel eens vast gaan zitten. Als het vastzit gewoon een nacht laten weken met WD40 en daarna goed spoelen met spiritus (de methylated spirits) die al genoemd zijn en de zaak weer in elkaar bouwen
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 14:49
schrauber schrauber is offline
Forum regular

kheb het ook een remklauw die steeds vast geraakt

maar de wagen staat al lang stil

tword tijd dat ik er eens aan begin
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 15:34
No personal life

Quote:
Originally Posted by Marcski
Kan bij het reviseren niet veel fout gaan, hoor...
In het ergste geval zit je te klooien omdat het stofrubber er niet makkelijk op gaat..

Ik zou het gewoon doen..

Ik denk dat ik er inderdaad maar aan moet geloven. Kom net bij de sloop vandaan, daar hadden ze wel 2 remklauwen (volgens mij van een gti 8 klepper, kan dat?) maar die waren wel 38mm. Is het nog verstandig om die te kopen (ze zagen er wel belabberd uit, plus die hefboom voor de handrem zat helemaal vast) ipv mijn eigen te gebruiken?

Ik zie alleen erg op tegen dat gepruts met die remvloeistof, heb ik nog nooit gedaan...(oh o).

En de ingredienten zijn dus:
- 1x revisiesetje
- remolie
- Haynes handleiding erbij
- Scotch Brite doekje (waar kun je dat dan krijgen, gewoon supermarkt???)
(ik neem aan dat je hier zowel de zuiger als de cilinder mee schoon kunt maken?)
- fles Spiritus
- WD40 (altijd handig).

Verder nog tips om alles beter dan nieuw te krijgen? Is het nog een idee om de klauw helemaal schoon te maken en te spuiten met zwarte hittebestendige verf?

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik heb er weer een beetje vertrouwen in.
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 17:16
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking

Schone lappen !!

Staalborstel om de klauw schoon te maken. Schuursponsjes zijn gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt, of vraag het eens bij de locale autoshop, die hebben het ook wel eens in voorraad, maar dan als vellen, dus zonder de spons er aan vast ;-))

Last edited by Fred : 24-03-2004 at 17:50.
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 17:22
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru

Weinig aan toe te voegen. Ik zou gaan voor de 38mm versie, die ontluchten ook gemakkelijker. (36 mm moet je nog al eens los van de auto ontluchten, ja wel met de remslang eraan).
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 17:50
Fred Fred is offline
Postwhore

Thumbs up

Sterker nog: de 36 mm moet je vooraf al vullen, dan gaat het eigenlijke ontluchten een stuk beter ;-))))
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 18:35
No personal life

Quote:
Originally Posted by Fred
Sterker nog: de 36 mm moet je vooraf al vullen, dan gaat het eigenlijke ontluchten een stuk beter ;-))))

Da's dit verhaal of nie?

28 Caliper reassembly is now complete but before refitting it to the vehicle, it must be topped up with brake fluid and bled. To do this, unscrew the bleeder valve then support the caliper in the upright position. Connect a suitable union, hose and fluid supply applicator to the bleed valve connection in the caliper. Apply fluid and top-up the caliper until fluid is seen to emerge from the brake hose connection without air bubbles. Tighten the bleed valve and plug the brake hose connection aperture.
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 18:37
Fred Fred is offline
Postwhore

Zoiets ja.......das in ieder geval wel de methode, daarna monteren, en dan op de reguliere manier ontluchten...
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 18:49
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit

Send a message via MSN to Marco

Nieuwe klauwen kosten ongeveer 150 euro bij bijv de Havam, bij de dealer zijn ze niet te betalen. www.havam.nl

36 mm: handremkabel over de achteras, tot ong. sept '87
38 mm: handremkabel onder de achteras door, vanaf spet '87 (dat is model 88)
Reply With Quote
Old 24-03-2004, 19:21
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Menace

heb dit verhaal zo gelezen en ik moest voor 1 gereviseerde remklauw 90 euro betaluh...dus het kan ook wat goedkoper, alleen diegene die dat doet woont wel helemaal in de Prov. Groningen...
Reply With Quote
Reply

Posting Rules