Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 30-03-2006, 20:42
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Default Andere radiateur voor KR

Hallo Allemaal,

Ik kwam er van de week achter dat mijn radiateur lek is. Het lampje begon opeens te knipperen (gelukkig was ik net bezig met parkeren). Dus de kap ff open gemaakt en zal er een straaltje uit spoot. Heel dun maargoed. Een andere radiateur dus, of kan het toch gelast worden. Het zit namelijk als je voor de auto staat in het rechter stuk metaal (die zonder aansluitingen en met de sensor).

Maargoed ik heb nu dus de kleinste Golf 2 radiateur, de 430mm. Daarnaast heb je nog een 525mm en een 675mm radiateur. De 525mm is van de GTI 8v en de grootste van de TD.

Ik heb al rondgevraagd naar de TD radiateur maar nog niet eentje gevonden. Hier in Raalte bij Pfijfers liggen ze los in de kofferbak met beschadegingen. Die koop ik dus niet...

Maar nu vraag ik mij af, is zo'n TD radiateur wel verstandig? Het duurt langer voordat hij warm is. Maar verder?

Ik heb al wel een paar 525mm radiateurtjes gevonden. Ik denk dat ik daar toch liever voor ga als de 430mm radiateur.

Wie heeft hier ervaring mee of een zinnig advies?

Bedankt!
Reply With Quote
Old 30-03-2006, 20:46
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Menace

denk niet dat het veel uit zou maken..Ja het duurt langer voor ie warm is maar stel je moet veel in de stad stoplichtjes rijden...meer vloeistof enz enz duurt ook weer langer voor ie afgekoeld is om je motor te koelen.

Gewoon merkloze radiateur halen bij de brezan of zoiets, kan je ze net zo groot of klein krijgen als je zelf wil, even de ouwe meenemen krijg je statiegeld voor...

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
Old 30-03-2006, 20:49
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Dat was ik nog vergeten te melden. Bij een VR6 heb je dus een radiateur met 2 ventilatoren. Dat wilde ik dus ook meenemen in mijn overweging. Is er ook standaard zoiets voor de G2 of word dat onderdelen van een VR6 o.i.d. gebruiken?
Reply With Quote
Old 30-03-2006, 20:50
jeffdekkers jeffdekkers is offline
Forum Newbee

een grotere radiateur betekend niet meer koeling,
het betekend alleen meer werk voor de termostaat,
en.... wat je meer gebruikt gaat eerder stuk, dus
meer kans op een lekke koppakking.
gewoon de orginele erin, daar is alles op berekend.
Reply With Quote
Old 30-03-2006, 21:48
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

heb er een van een TD en geen problemen mee
Reply With Quote
Old 31-03-2006, 18:00
bartelzz bartelzz is offline
Forum Newbee

een motor slijt het meest als ie koud is, en omdat n 16v toch wat gevoeliger is, hebben ze er daarom een vrij kleine radiateur op gezet, dus snel op temperatuur, minder koude kilometers, minder slijtage...
Reply With Quote
Old 31-03-2006, 19:00
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Humm gezien de vraagprijzen van iedereen ga ik denk ik toch maar voor een GTI 8V radiateur. Maar ik vraag mij wel af of de slangen daar zo oppassen van mijn KR of dat ik daar anderen voor moet hebben, maakt het plaatje ook weer anders...
Reply With Quote
Old 31-03-2006, 19:06
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie

Eerder op temperatuur met een kleine radiateur?

Waarom dat, termostaat blijft toch dicht bij koude start en water gaat pas door radiateur als hij dus warm is?

Of zeik ik er nu ff naast?
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
Old 31-03-2006, 21:05
Fabian_GTI's Avatar
Fabian_GTI Fabian_GTI is offline
VW Fanatic

Send a message via MSN to Fabian_GTI

Heb zelf ook een TD radiateur, en hij is indd wel 5 minuutjes later warm, maargoed meer koeling is vaak minder slijtage.

Dus als je veel korte stukjes rijd, voor kleine rad gaan, als je in verhouding meer rijd met warme motor gewoon voor een TD radiateur gaan.

16v blokkies worden naar mijn mening ook altijd redelijk warm, inde zomer liep de olietemp vaak bij normaal gebruik op tot 110 graden en de koelwatertemp zeker tot driekwart. Met de td radiateur was ik hier gelijk vanaf, nooit meer boven de helft geweest, olietemp bleef ook netjes rond de 100 bij bijvoorbeeld filerijden.
Old 01-04-2006, 00:20
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to vwleusden

Ruben, niet om het een of het ander.

De radiateur van een GTD is dunner dan die van een 16V ! Hoe de koeling wordt bepaald hangt dus af van de dikte en het oppervlak voor cq. achterzijde.

De reden dat ik de GTD heb gemonteerd is puur omdat deze dunner is, wel breder maar ik kon hem zeker 6 á 7 cm verder naar voren plaatsen zodat de kelken erop konden.
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 19:00
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Humm veel verschillende reacties. Ik denk dat ik toch maar voor een 525mm radiateur ga. Ben alleen wel benieuwd hoe dik die is dan.

Maar ik denk dat mijn radiateur aan de andere kant ook wel te lassen is -> hij is namelijk lek in het zijschort. Of hoe je dat wilt noemen. Dat stuk metaal dus en niet het daadwerkelijke koelgedeelte. Of heb je dan kans dat je de radiateur verneukt door het lassen -> hitte e.d.??
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 20:52
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie

Zit niet alleen verschil in de grote/dikte van de radiateurs maar volgens mij ook met de in/uit gangen van de radiateur. (boven elkaar/ links rechts/ of als de g60 1 bovenop)
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 21:19
Getting there...

Quote:
Originally Posted by RubenD
Humm veel verschillende reacties. Ik denk dat ik toch maar voor een 525mm radiateur ga. Ben alleen wel benieuwd hoe dik die is dan.

Maar ik denk dat mijn radiateur aan de andere kant ook wel te lassen is -> hij is namelijk lek in het zijschort. Of hoe je dat wilt noemen. Dat stuk metaal dus en niet het daadwerkelijke koelgedeelte. Of heb je dan kans dat je de radiateur verneukt door het lassen -> hitte e.d.??

lassen????
solderen met tin of [koper]
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 22:14
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Zal er wel een foto van maken. Maar solderen kan ik iig wel zelf. Of heb je daar nog speciaal materiaal voor nodig?
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 22:30
Getting there...

als je met tin soldeerd goed schoon maken met S39of verdund zoutzuur
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 23:11
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

S39, dat blauwe potje met rode dop? Die heb ik wel. Tenminste laatst viel die om, was mijn tellerbak aan het ombouwen. Me hele bureau eronder

Maargoed toen ook nog MFA display gemold, die krijg ik deze week binnen gelukkig! Kan het dashboard weer in elkaar

Maar dat ga ik dan eens proberen als ik zat ben van herkansingen leren!
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 23:31
da_vwfreak da_vwfreak is offline
VW Addict

Ik heb zelf ook een van een TD er op zitten, maar die zit er standaard al op (ivm airco).

Maar solderen zal ik niet doen. Je kunt beter een nieuwe ophalen. Kost iets van 60-70 euro en dan weet je zeker dat dat goed is.
Reply With Quote
Old 01-04-2006, 23:38
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Dat weet ik, maar dan kan ik nu met deze temperaturen eerst zo rijden en dan kijken wat tie doet met de zomer -> bepaal ik dan wel wat ik ga doen met de radiateur. Zo'n idee had ik nu. Komt mij namelijk ook wat beter uit nu. Heb stage 5 dagen en weer werk op zaterdag. Dus wel het geld maar niet de tijd

Ik had al gezocht naar radiateurs maar en 525mm die je op de GTI 8V vind lijkt mij interessant. Maar passen de slangen dan nog wel?

@ Jeroen, kun je mij anders nog 2 dopjes voor die bak doen? Mocht het misgaan met mijn ACD kan de 2Y er gelijk onder voor tijdelijk. PM anders maar ff!
Reply With Quote
Old 03-04-2006, 21:19
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Nou ik ga kijken of ik de radiateur kan solderen. En ik haal ook een 8v radiateur op bij iemand zodat ik iig een andere heb liggen!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules