#1
|
||||
|
||||
Porsche 944 remmen op een T2a/spijlbus
Allereerst even dit, we hebben dit gemonteerd onder een T2a uit 1967, maar de werkzaamhaden voor onder
een spijlbus zijn hetzelfde.. de bevestiging (orgineel) van de ankerplaat aan de spindle is bij spijl en pano gelijk. Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende; -wielnaven met steek 5x130 -zweefzadel (één remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel -geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik Deze onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85 Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw. En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !! Goed, de kit; 2 remklauwadapters, 2 platte vetkeerringen, 2 kleine en 2 grote aluminium ringen en een zakje boutjes. De situatie zoals we hem allemaal wel kennen... een grote remtrommel met steek 5x205. Na demontage blijft er dus een kale astap over. Zoals ik al eerder zei, dit is een T2a uit 1967, maar een spijlbus ziet er bijna hetzelfde uit. Hier zit de adapter voor de remklauw reeds gemonteerd. Let op dat de verdikking (met schroefdraad voor de remklauwmontage) naar binnen wijst, ander gaat straks de 944 remklauw niet passen.. links en rechts maakt niet uit... adapters zijn aan beide kanten bruikbaar. Hier zit de 944 naaf gemonteerd op de astap. De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het lengteverschil in de astap (Porsche is dus korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen. Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen (bus heeft een langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de remklauwadapter (is 5mm dik) Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd. In tegenstelling tot de adapterplaten voor de remklauw, is er wél een onderscheid tussen een linker en rechterremklauw. (de onluchtingsnippels op de remklauwen moet altijd naar boven wijzen) En hier is er een nieuwe remleiding geplaatst. Vanwege het doldraaien van een wartel, moest links vanaf de hoofdremcilinder vervangen worden. Rechts ging wel zonder problemen los, en daar zit zelfs het orginele leidinkje weer gemonteerd. Het eindresultaat na een avondje (van 19:00 tot 23:00, met 2x uitbreid koffie tussendoor ) sleutelen. Een T2a die van een lief schattig busje op 14" steelies getransformeerd is in een dikke "oldskool/germanlook"panelvan. Achter gebeurd over een week of twee á drie, maar daar worden straks de 8,5x17 met 215/35 gemonteerd met behulp van 5x205 naar 5x130 adapters, ook omdat anders de wielen (als we zouden verboren) niet zouden passen, dit vanwege de hoge etwaarde van deze 1996 BoxsterS wielen. Close up van de Boxster 7x17 et55 met 195/40 Met dank aan Bussie komt zo voor de helpende hand en het -vaak nutteloze en overbodige- commentaar, Mac Gyver voor het sleutelwerk en Dennis (vwasteland opt volksforum) voor de belangstellende aandacht. De bus die we hiervoor gebruikt hebben is eigendom van de hier alom bekende Scumbag bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ??
__________________
Alain Quote:
Last edited by Area-51 : 14-02-2006 at 15:12. |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
No, die houden alleen maar koellucht tegen Quote:
Nee, dat moet nog gebeuren en er moet ook nog een vierkant gaatje in de linker stofkap worden gemaakt om de kmtellerkabel te bevestigen.
__________________
Alain Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Graag gedaan
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn. Nep!! But i like it!!! |
#4
|
||||
|
||||
Hier ook graag gedaan.. dat koffie drinken en een beetje meekijken.. hahaha
__________________
T2A uitgelopen winterproject en 64'er cabrio herbouw in de wachtstand.. 68er Ponton erbij in de verzameling http://www.vwwestland.nl |
#5
|
||||
|
||||
Ziet er mooi en solide uit!
Is zoiets ook een upgrade voor een T2b?
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Nee, sorry...! Ik vind Porschevelgen onder een bus niet mooi. Ziet er te modern uit. Die steelies vind ik er heel mooi onder. Vette bus verder!!! Maar smaken verschillen gelukkig. Groet, Martin |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Nee |
#8
|
||||
|
||||
Wat een mooie bus heftig hoor met die velgen! ik vraag me echt af hoe dat zal remmen
|
#9
|
||||
|
||||
hmm ik vind het niet duf op 14" staal, de mijne blijft er ook lekker op staan!
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Ja en nee Een standaard T2b (na 1972 dus, met rembekrachtiging dus) heeft van zichzelf geen slechte remmen. Je kan dit doen omdat je Porsche wielen met een 'verkeerde' et wilt monteren, maar qua remvermogen zal een T2b remklauw niet onderdoen voor een Porsche 944 remklauw. Ten opzichte van een spijlbus/T2a is dit wel een hele goeie upgrade, maar dan moeten dus de 14" steelies naar de oud ijzerboeah (jaja, een 5x205 set met Golf VR6 -met dank aan ruud's fridolin- klauwen is in de maak, dus daar kunnen dan wel weer steelies onder, maar of de 14" dan nog gaan passen zal erom hangen) We zijn nu bezig (naast een 5x205 schijfremset) met een 5x130 schijfremset met 4-zuiger 986 (Boxster) achteremklauwen (dit om ook de 16" Fuchsen te kunnen monteren) De 944 wielnaaf past echter wel gelijk op een T2b astap, er zal alleen een andere remklauwadapter op moeten komen vanwege de geheel andere manier -radiaal- monteren van de remklauwen.
__________________
Alain Quote:
|
#11
|
|||
|
|||
Dit laatste is misschien iets voor mij,aangezien ik 16 -duims fuchsen heb liggen!Hoe lossen jullie dat achter op met 7/16 fuchsen!?Polle
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Mijne is van 79,geen rembekrachtiging! |
#13
|
||||
|
||||
Persoonlijk zijn die karrewielen niet mijn smaak, maar ik kan de remmerij en de bus zelf erg waarderen. Ben erg benieuwd naar de 5x205 schijfremmen. Weet je toevallig al of de spoorbreedte voor er anders door wordt?
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Een 79'tiger zonder rembekrachtiging ?? Dat lijkt me sterk, want vanaf 1972 was dat standaard op een T2b, maar het zou zomaar kunnen dat ze bij jouw een keer de vooras hebben gewisseld voor een 1971 exemplaar, en daar zaten wel schijven op, maar geen rembekrachtiger Quote:
Jij kan vóór volstaan met de montage van 5x112 -> 5x130 wieladapters, achter zul je moeten omboren naar 5x130, maar in beide gevallen kan ik je wel helpen, stuur maar een pb @Oskar; een setje 16" Fuchsen ligt bij de polijster, maar die zijn nog niet klaar, vandaar deze 'noodgreep' wat betreft de karreNwielen (nieuwe spelling ) Spoorbreedte wat betreft de 5x205 schijfremset (voor bussen) zal niet veranderen, wat betreft kever zijn we er nog niet uit, en dat gaat er dit jaar ook niet meer van komen.
__________________
Alain Quote:
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Volgens mij was de rembekrachtiger een optie die vanaf een bepaald jaar standaard was voor Nederlandse bussen. Kan dus zijn dat andere duitse bijv. deze niet hebben. M'n 70er T2a had bijv. ook een bekrachtiger. Verder een erg leuke ombouw Alain.
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers! Quote:
|
#16
|
|||
|
|||
Ja,ik ben uit Belgie,maar ik heb mijn busje in Duitsland gekocht!!
Polle Bollen met die bussen!!! |
#17
|
||||
|
||||
mijn bus is ook van 79 en ook zonder rembekrachtiging.
Wel moet ik er bij zeggen dat dit busje was gemaakt voor het Belgische leger. Kan dus goed zijn dat dit allemaal zo goedkoop mogelijk moest zijn. Vital |
#18
|
||||
|
||||
Staat hem goed kruk...
Ben zelf meer een old skool fan, maar dit is toch ook wel erg wijs |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Weet ik Peter... bij jouw zal straks mooi een 5x205 schijfremsetje passen
__________________
Alain Quote:
|
#20
|
||||
|
||||
Ik geloof dat je aan de eigenaar van die bus ook een een 5x130 setje kan slijten Alain.
Tenminste als ik zo naar z'n roooofreck kijk
__________________
It's not a car....... It's a bus! |