Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-11-2005, 14:57
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default Stroomtekort...niet starten

Sinds enige tijd wilt men golfje soms niet meer starten sochtends, de riem die de alternator aandrijft zat wat los (meer dan halve toer draaibaar) heb de altornator dus naar boven geschoven en vastgemaakt.

Heb dan men multimeter op de batterij gezet, 11.48V, tijdens opwarmen (voor start zakte ie naar 10.5) en toen ik starte bleeft hij rond 11 hangen, en na wat gas geven ging hij naar 13.8.

Kan ik hieruit besluiten dat de batterij kapot is? want ik reed gisteren weg van thuis om te tanken en deed logischerwijze de moter uit,na tanken wilde ie niet meer starten ,gestart met startkabels dan maar, en heb dan in 1 trek 100km gereden (was savonds) ruitewissers gingen steeds moeizamer, lichten dimpden,knipperlichten gingen steeds maar zwakker tot niet werken...

Ik vraag me gewoon af, als de batterij deffect is, moet hij toch tijdens draaien van de motor stroom krijgen van de alternator?

Wat kan ik doen om de oorzaak te vinden/op te lossen?

thanks (btw, zit 100km van huis, en hij wil niet starte , maar ik hang hem morgenmiddag wel aan een andere auto om te starten,marre, tprobleem moet gefixed worden )
Reply With Quote
  #2  
Old 19-11-2005, 15:24
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default

met een stationair draaiende motor moet de spanning op de accu gemeten rond de 14volt zijn. Ik ga er vanuit dat je dynamo niet goed bijlaadt. Meestal zijn dan de ankers versleten. En die zijn simpel te vervangen. een paar euro's werk dus.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-11-2005, 17:15
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Dit heb ik een poosje terug ook met mijn golf 1 gehad. Lichten zwak af en toe een knipperend accu lampje enzo. Bij mij was het probleem dat de koolborstels in de dynamo op waren. Als je dus je spanningsregelaar vervangt zal het (misschien) wel goed komen.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-11-2005, 18:31
bumke's Avatar
bumke bumke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 29
Default

Ik zou ook is naar je kabels kijken, bij mij is de weerstand in de kabel van dynamo naar acuu zo groot dat er aan de ene kant 14 v in gaat en aan de andere kant maar 12,2 volt uitkomt, De kabels werden inderdaad lekker warm daarvan, maar het probleem is verholpen
__________________
Golf in Schaapskleren
Reply With Quote
  #5  
Old 19-11-2005, 21:08
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

borstels van dynamo vervangen
Reply With Quote
  #6  
Old 21-11-2005, 19:26
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

motorisch is er niets mis met de golf,dit weekend 200km gedaan zonder problemen,enkel hadk geen stroom
wss gaan het idd die borstels zijn,want heb de batterij opgeladen gisteren en starte vanochtend dus direct. Na 1 min hebk dan de auto afgezet en ik merkte dat de alternator, de as ervan al na zo'n korte tijd gloeiend heet had, wijst dit op dat borstelprobleem? en kan dit zijn dat dit frequent voorkomt want ik had vorig jaar hier ook al last van?

En om te vervangen,moet de alternator uit de auto, of kan ik dit simpeler oplossen?
Welk vervangstuk dien ik te bestellen, gewoon koolborstels vragen voor in golfje1 alternator?
Reply With Quote
  #7  
Old 21-11-2005, 19:52
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Ik had een nieuwe spanningsregelaar gekocht(zitten de borstels al op). Was iets van 25 euro kwijt (bij de dealer) maar dan moest ik m'n oude wel inleveren anders was het 90 euro (snap de logica niet maar ach). Je kan dat ding er gewoon met 2 schroefjes eruit schroeven.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-11-2005, 20:49
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

kan ook zijn dat de sleepring is ingesleten dan zijn de borstels nog wel van lengte maar maken geen contact meer of de wikkeling in de dynamo is op [revisie dynamo of een nieuwe]
Reply With Quote
  #9  
Old 22-11-2005, 12:39
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Eerst en vooral,heb ik nog niets veranderd.

Vannacht de batterij volledig laten opladen, en daarnet de moter gestart, startte direct!
Heb dan de (+)kant eraf gehaald en bleef lopen, heb dan eens uitgemeten welke spanning eruitkomt : 14.5V, dus dacht ik,de alternator werkt. Dacht dan eff, ik belast hem eff door de lichten aan te steken, en de moter valt direct uit. Is dit normaal? Hoe komt dit?

Ik weet dat er al enkel suggesties geplaatst zijn geweest in dit topic, maar ik probeer zoveel mogelijk info te geven zodat de fout zo juist mogelijk kan gevonden worden, om onnodige kosten te vermijden (zie studenten budget )

Als die aandrijfriem (draait rond alternator, pomp, etc) de alternator laat draaien, kan het niet aan de aandrijfriem liggen,toch?

Last edited by DeNB3rt : 22-11-2005 at 12:41.
Reply With Quote
  #10  
Old 22-11-2005, 21:56
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

wat is de leeftijd van je accu [inbouw data ????]
Reply With Quote
  #11  
Old 22-11-2005, 22:21
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default

Quote:
Originally Posted by DeNB3rt
Heb dan de (+)kant eraf gehaald en bleef lopen, heb dan eens uitgemeten welke spanning eruitkomt : 14.5V, dus dacht ik,de alternator werkt. Dacht dan eff, ik belast hem eff door de lichten aan te steken, en de moter valt direct uit. Is dit normaal?


wat meet je met de + aangesloten, motor stat. en de lichten aan?
Reply With Quote
  #12  
Old 22-11-2005, 23:11
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Quote:
Originally Posted by Waldorf
wat meet je met de + aangesloten, motor stat. en de lichten aan?


Ik kan het helaas niet meer meten, heb de alternator + die riem eruit erafgehaald.

Hier een picje van de alternator en de riem, die kooltjtjes zijn wel wat afgesleten maar nog goed neem ik aan? want de veertjes worden nog ingedrukt als ik hem erin zet, de riem moet wel vervangen worden.







De spanning met de lichten aan? wel, ik had de batterij opgeladen, ik kon alles aanzetten en gebruiken. Het starten van de moter ging ook super vlot.

Maar wanneer ik de batterij erafhaalde, bleef hij draaien en stond er 14V op mijn multimeter tot ik de lichten of iets dat stroom vraagt, aanstak,dan viel de moter uit.




Hopelijk weten jullie meer

thx
Reply With Quote
  #13  
Old 22-11-2005, 23:19
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

LOL, zit ik me dus heel te tijd af te vragen waarom je in dit verhaal je oven omcirkelt, zie ik nu pas dat het je (meer dan gare) v-snaar is

Tja raar probleem. Als de koolstiftjes goed worden ingedrukt bij montage dan zijn ze nog niet (te ver) versleten.
Accu lijkt me goed, anders is hij niet op te laden.
Rest nog of de dynamo zelf of de spanningsregelaar intern kapot... Heb je geen reserve dynamo liggen om wat te wisselen? Heb er zo een paar voor je te leen....
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #14  
Old 22-11-2005, 23:28
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

riem zekker vervangen borstels lengte nieuw is 10mm slijtgrens is 5mm en een keer goed schoon maken
Reply With Quote
  #15  
Old 22-11-2005, 23:35
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
LOL, zit ik me dus heel te tijd af te vragen waarom je in dit verhaal je oven omcirkelt, zie ik nu pas dat het je (meer dan gare) v-snaar is


haha, idd, hij is meer dan gaar, zitten grote happen in

batterij is zeker recent, andere dynamo heb ik niet Ik kan de kooltjes opschonen, en een nieuwe riem opleggen en zien wat het geeft.

Zijn er anders nog meet tips zodat ik kan weten of het aan de spanningsregelaar of dynamo ligt? want 1 van die 2 heeft zeker een probleem.

Mareum,is het normaal dat de moter dan uitvalt als ik stroom vraag zonder batterij? nee toch? want alles dat ik nu laat werken trekt stroom van de batterij (en na enige tijd is die dan natuurlijk leeg)
Reply With Quote
  #16  
Old 23-11-2005, 22:25
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Hi Folks, it's fixed!

Aangezien die V-snaar zo hard versleten was (verklaarde die warmte op de alternator omdat die doordraaide, ook verklaarde die het irri gepiep)
Ook de kooltjes zijn vervangen, en wat is nu het resultaat:

Vroeger viel de auto uit als ik de batterij losmaakte tijdens dat ie draaide, nu kon ik hem losmaken en lustig alle elektrische toestanden zoals lichten,verwarming,klaxon aanzetten

Net ritje gemaakt en alles doet het perfect, de riem kan nu ook niet meer dan een kwartslag ronddraaien!

thx voor de hulp dus (op naar het volgende probleem :p )

pics:

oude en nieuwe riem:



oude en nieuwe kooltje:

Reply With Quote
  #17  
Old 24-11-2005, 18:39
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

kom maar met je problemen!!!!!!!!!!!!!!!
Reply With Quote
  #18  
Old 24-11-2005, 19:43
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
kom maar met je problemen!!!!!!!!!!!!!!!


zolang je er geen zoekt

neej,wees gerust,ik kom nog genoeg zagen
vandaag naar school gereden,draait als een tiet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum