Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-12-2024, 19:29
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Question Golf 3 1.8 ABS ontsteking schommelt

Zijn we weer! Ik probeer de ontsteking af te stellen van mn golf 3 1.8 ABS motor. Maar die verspringt echt enorm heen en weer bij het afstellen. Gaat zelf van 0 graden tot 12 graden volgens vagcom. En dat zie je ook met de stroboscoop.

Een video zegt meer dan woorden, dus bij deze

https://youtube.com/shorts/pn2Ek2mJ...NWdXkwIV5Mq099S

Ik heb de complete ontsteking vervangen met een JP Group ontsteking, ik begin echt te denken dat dit misschien het probleem zou kunnen zijn?

Bougies, bougiekabels, complete ontsteking met rotor en kap zijn nieuw. Bobine werkt, verschillende gemonteerd en geen verschil.

Loopt ook in noodloop. Gaat maar tot 5.2k toeren ongeveer

Wat zie ik over het hoofd, misschien iets dat niet met de ontsteking te maken heeft?
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #2  
Old 04-12-2024, 08:02
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,205
Default

Quote:
Originally Posted by Trollepoten

Ik heb de complete ontsteking vervangen met een JP Group ontsteking, ik begin echt te denken dat dit misschien het probleem zou kunnen zijn?



Als ik het merk JP Group hoor dan begin ik al een beetje te kokhalzen, zoveel problemen gehad met die rommel. Kan wel beamen dat het probleem daar in ligt..
Reply With Quote
  #3  
Old 04-12-2024, 11:35
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Zoiets denk ik ook ja, dacht dat ik op het filmpje een roodbruine verdelerkap zag zitten? Bosch ontsteking of de Ducellier/Doduco (zwarte kap) variant? Weet dat die laatste ook regelmatig kapot gaan en lastig te verkrijgen zijn....
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #4  
Old 04-12-2024, 12:29
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Alles is van JP group van de ontsteking. Had ook een rotor en verdelerkap van Beru liggen, maar geeft geen verschil. Had een originele onsteking waar ik een nieuwe hallgever op gezet had. Maar heb die weggegeven. Heel dom. Tijd om een originele terug te zoeken
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #5  
Old 04-12-2024, 12:30
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Bedoel de complete ontsteking, met rotor en verdelerkap is van JP group. Kabels en bougies van Beru. Had JP group besteld omdat dit het enige merk was dat complete ontstekingen verkocht
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #6  
Old 04-12-2024, 14:30
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Quote:
Originally Posted by Trollepoten
Bedoel de complete ontsteking, met rotor en verdelerkap is van JP group. Kabels en bougies van Beru. Had JP group besteld omdat dit het enige merk was dat complete ontstekingen verkocht


Snap dat je de complete ontsteking bedoelt, ik doel meer op het merk wat er origineel op hoort. Je hebt Bosch of Ducellier, en die laatste gaat veel stuk maar is lastig te verkrijgen. En ik durf niet te zeggen of dat het ene merk met het andere uit te wisselen is. En daarom misschien problemen kan geven.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #7  
Old 04-12-2024, 21:33
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Ik ga verder op zoek naar een originele ontsteking. Ik merk ook dat het soms klinkt alsof hij vonkt in de inlaat, waar hij benzine spuit. Temperatuursensor moet ik ook vervangen. Zit een nieuwe sensor in de radiator en de schroef slaat maar aan op 110 graden (volgens vagcom)
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #8  
Old 08-12-2024, 16:59
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Originele ontsteking gemonteerd. Staat nu afgesteld dat deze van 5-7 graden vonkt. Maar soms vonkt die ook ook op 3 of 9 graden. Heb ook een andere temperatuursensor gemonteerd. Wel een gebruikte. Nieuwe is in bestelling. Ventilator slaat pas aan op 103 graden, lijkt mij ook niet gezond? Loopt dus nog niet 100% zoals het hoort
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #9  
Old 10-12-2024, 08:38
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Maar hij loopt iig Die sensoren zijn er in 2 en 3 polig. Als ik je goed begrijp (lees), heb jij met die graden een 3 polige. Dit zou een 2 standen schakelaar moeten zijn. Van 102-97 graden en van 95-90. Misschien dat deze niet meer optimaal functioneert.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #10  
Old 11-12-2024, 07:57
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Quote:
Originally Posted by The Skinnmeister
Maar hij loopt iig Die sensoren zijn er in 2 en 3 polig. Als ik je goed begrijp (lees), heb jij met die graden een 3 polige. Dit zou een 2 standen schakelaar moeten zijn. Van 102-97 graden en van 95-90. Misschien dat deze niet meer optimaal functioneert.


Heb er een nieuwe inzitten van Meyle (3polig). Had die vervangen aangezien ik ook dacht dat het daaraan misschien zou liggen. Nieuwe temperatuursensor is in bestelling, hoop dat dat ook het inhouden van vermogen verhelpt.

Echt gek, op die ontsteking van JP Group zit al zijdelingse speling na 1a2 weken rijden. Had net zo goed m'n geld in de prullenbak kunnen gooien
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #11  
Old 11-12-2024, 08:21
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,205
Default

Quote:
Originally Posted by Trollepoten
Echt gek, op die ontsteking van JP Group zit al zijdelingse speling na 1a2 weken rijden. Had net zo goed m'n geld in de prullenbak kunnen gooien


1 keer een koppelingsset van die kornuiten gekocht, uiteindelijk een tweede hands versnellingsbak gekocht omdat ik dacht dat mijn bak slecht was. Daarna die bak nog eens laten reviseren om er vervolgens achter te komen dat de JP group koppeling gewoon kats de verkeerde lengte bus had en tegen het bakhuis aanschuurde. Enige reden dat ik hem toen gekocht was, was omdat deze het meest compleet was. Nooit. Meer. JP.
Reply With Quote
  #12  
Old 12-12-2024, 19:50
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Dat is net iets erger dan een ontsteking. M’n motor pingelt echt enorm. Hoop dat de temperatuursensor de magische oplossing is.
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #13  
Old 13-12-2024, 12:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Staat je ontstekingstijdstip niet gewoon veel te vroeg?
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 13-12-2024, 15:33
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Staat je ontstekingstijdstip niet gewoon veel te vroeg?

Ontsteking staat goed. Schommelt enkel af en toe. Ga dit weekend de brandstofdruk eens meten & nog eens controleren op vacuumlekken. Temperatuursensor is gearriveerd, dus die kan er ook op
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #15  
Old 13-12-2024, 23:00
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Heb er snel even de 4 polige temperatuursensor in gemonteerd. Warme motor is ongeveer 70 graden. Heel toevallig dat de kapotte temperatuursensor 88 graden aangaf bij warme motor tijdens het rijden, verklaart wel waarom de ventilator maar aansloeg op 110 graden. Thermostaat opent dus ook op verkeerde temperatuur. Is de bedoeling om dit weekend nieuwe distributie en multiriem te monteren. Thermostaat word dus ook vervangen
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #16  
Old 16-12-2024, 11:43
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Je bedoelt die 4 polige in het flensje die temperatuur doorgeeft aanhet management? Was even abuis omdat we het eerder over de sensor in de radiateur hadden Thermostaten zijn er in 2 modellen, 71 en 87 graden. Meestal wordt degene van 87 graden gemonteerd.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #17  
Old 16-12-2024, 14:12
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Quote:
Originally Posted by The Skinnmeister
Je bedoelt die 4 polige in het flensje die temperatuur doorgeeft aanhet management? Was even abuis omdat we het eerder over de sensor in de radiateur hadden Thermostaten zijn er in 2 modellen, 71 en 87 graden. Meestal wordt degene van 87 graden gemonteerd.


Had een nieuwe sensor in de radiator gemonteerd. Maar de ventilator sloeg pas aan op 105-110° volgens mijn Vagcom. Vandaar dat ik de 4 polige sensor in de flens vervangen heb (door een Hella).

Verder leek er niets aan de hand. Want als ik gewoon reed. Stond mijn temperatuur op het dash mooi in het midden. En volgens Vagcom 88°

Dus toevallig was de temperatuursensor stuk & de thermostaat ook.

Was begonnen aan de distributieriem. Maar de 2 keerringen zijn lek van de krukas & ontstekingspoelie, en uiteraard vergeten bestellen. TO BE CONTINUED
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #18  
Old 18-12-2024, 09:21
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Quote:
Originally Posted by Trollepoten
Ontsteking staat goed. Schommelt enkel af en toe. Ga dit weekend de brandstofdruk eens meten & nog eens controleren op vacuumlekken. Temperatuursensor is gearriveerd, dus die kan er ook op


Maar onsteking in het inlaattraject en pingelen zijn allebei symptomen van een te vroege ontsteking?
__________________
Reply With Quote
  #19  
Old 19-12-2024, 11:06
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Maar onsteking in het inlaattraject en pingelen zijn allebei symptomen van een te vroege ontsteking?


Volgens mij kwam het pingelen door de slechte temperatuursensor & de motor die niet op temperatuur kon komen omdat de thermostaat te vroeg open ging.

Zit nu een nieuwe thermostaat in. Waterpomp & alle riemen ook maar eens vervangen. De krukaskeering was ook lek, wat een kloterij om die krukasbout vast te zetten op moment

Heb er nu 1x mee gereden & pingelt niet meer. Houd enkel nog wat in. Ga binnenkort maar eens naar de sloop om een hele monopoint injectie mee te nemen. Soms hoor ik iets van een tik in de carburateur bij het stationair lopen, vandaar dat ik denk dat daar iets fout gaat?
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
  #20  
Old 19-12-2024, 16:42
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 209
Default

Bij het stationair draaien zie ik soms lambda waarde van 0.5 wat volgens mij niet goed is
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum