#1
|
|||
|
|||
2-3 seconden oliepiep bij AAZ
De AAZ die in mijn Golf3 uit 1993 ligt wil bij toerentallen over de 2800 wel eens piepen en oliedruklampje laten branden, twee, drie piepjes en de het gepiep en lampje stopt weer.
toch kan dit op een 8 km wel enkele keren voorkomen. Ik heb met een analoge oliedrukmeter bij stationair al eens getest, druk is ruim voldoende Wel piept de multiriem een beetje. wie heeft dit al eens voor gehad? en wat was de oplossing? Ikzelf denk, maar weet niet zeker, dat als ik de multiriem verder span het gepiep van de riem ophoud, maar ook het oliedrukpiepje en lampje? het is toch zo dat de multiriem ook over de tussenas loopt en de tussenas de oliepomp aandrijft?
__________________
Cheers, Buffel |
#2
|
||||
|
||||
Oliedruk wordt gemeten boven de 1500-2500 toeren. Het kan dus zijn dat je oliedruk te laag is, bijvoorbeeld door te weinig olie of een motor die te erg versleten aan het raken is.
Maar het kan ook het falen van de componenten zijn die met de meting te maken hebben. Hou er rekening mee dat de druk met koude olie hoger is. Je moet een drukmeting altijd bij een warme motor doen. Begin eerst met het vervangen van je oliedruksensor. Mogelijk is die aan het eind van zn latijn, en dat is de meest simpele manier om er achter te komen. Het kan ook zijn dat het betreffende kabeltje ergens een breukje heeft. De oliedruksensor moet boven de c.a. 1500-2500 toeren namelijk massa krijgen en als die massa wegvalt (door een kabelbreukje) gaat je alarm dus ook af en toe of constant af, terwijl er niks aan de hand is. Volgens mij wordt een oliedrukpomp meestal gewoon door de krukas zelf aangedreven. Zou het zelfs vreemd vinden als die door een multiriem zou worden aangedreven. Dat is meestal alleen zo bij een Waterpomp.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
|||
|
|||
Hallo Maxx,
Tja, van die oliepomp ben ik ook niet zeker. dat van een kabelbreukje zou ook wel kunnen zijn, die kabels zijn inmiddels ook al bijna dertig jaar oud. Heb jij een Idee hoe ik het best aan een electrichs schema voor dit model kan komen? tot nu toe kan ik erg weinig vinden voor deze wagen.
__________________
Cheers, Buffel |
#4
|
||||
|
||||
Wellicht kun je nog aan een vraagbaak komen voor dit model. Daar staan meestal redelijk goede schema's in.
Over kabelbreuken gesproken. Zo'n 40 minuten nadat ik die post had neergezet ben ik langs de snelweg stilgevallen door een kabelbreuk... ECU kreeg geen voeding meer.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#5
|
|||
|
|||
dan is't maar goed dat je nu weer thuis bent?
__________________
Cheers, Buffel |
#6
|
||||
|
||||
Ach er zijn ergere dingen die kunnen gebeuren toch?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#7
|
|||
|
|||
Ik ben bezig een setje VDO meters te monteren, zo kan ik eerst controleren wat er gebeurt, met verse kabels, en dan zou ik toch moeten kunnen zien of het een kabelbreukje is of werkelijk pompproblemen?
__________________
Cheers, Buffel |
#8
|
||||
|
||||
Ik zou toch eerst naar de originele sensoren gekeken hebben zoals al aangegeven werd. Deze gaan toch redelijk vaak stuk (lees door ouderdom kunnen ze olie lekken langs het kunstof). Dat is redelijk makkelijk te vervangen en lang niet zo kostbaar als VDO meters met bijhorende sensoren......
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#9
|
|||
|
|||
Klopt, sensor was droog, en functioneerde (anders had die waarschijnlijk continue gepiept?) en meters had ik toch liggen.
__________________
Cheers, Buffel |
#10
|
||||
|
||||
Die sensoren op het oliefilterhuis zijn schakelaars, geen weerstanden.
Voor VDO meters moet je ook VDO sensoren hebben. En die druksensoren passen niet op het filterhuis (althans niet bij mij), dat heb ik vorige week nog geprobeerd.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Dat klopt maar daar heb je verloopjes en adaptertjes voor dan kun je alles wel kwijt. Ook T of Y stukjes zijn soms handig. Celtempservices of andere webshops hebben dit. Ook nodig voor die lange olietemp sensors die kun je ook meestal niet kwijt in het huis. meet je op het huis beste een sensor en meter tot 10 bar meet je op de kop een sensor of meter tot 5 bar
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#12
|
||||
|
||||
Het is daar wel zeer krap. Ik kon mijn sensor niet kwijt omdat hij tegen de carter ontluchting aan kwam. Met een 90° NPT female-male zou je inderdaad wel weg komen, als je deze er in gedraaid krijgt tenminste.
Ik heb het opgelost door een verloopstuk tussen de slang en olie adapterplaat te (gaan) plaatsen, maar ik ga dan ook (weer) een oliekoeler monteren.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! Last edited by daNpy : 17-08-2022 at 19:29. |