#1
|
|||
|
|||
Wegligging G2-GTD
Hallo, ik ben nieuw hier en sinds vorig weekend de eigenaar van een GII 1989 1.6 GTD'tje... (310.000 op de teller)
Koetswerk in nog heel redelijke staat, bijna geen roestplekjes... (Die werk ik wel een keertje bij...) Der moet een nieuwe koppeling in en de remmen hebben een nazichtje nodig maar niks speciaals... Nu mijn vraag : Wat kan ik zo allemaal doen om mijn wegligging te verbeteren ? - Sportophanging - zijn er voorkeuren ??? - Domstreben of Strut braces (Hoe heten die dingen trouwens in het Nederlands?) - Hebben die veel zin? (dacht van wel) Vooraan, boven, onder, achteraan ... ? - Verlagen ... - Wielen / banden ... Vuur maar af, ik bekijk het wel... Later bekijk ik nog wel hoe ik hem wat vlotter kan maken en wat voor remmen eronder te krijgen zijn want daar ben ik natuurlijk ook niet vies van maar graag deze topic op wegligging houden Groetjes, Djeeke |
#2
|
|||
|
|||
Wat je ook doet, uiteindelijk moet het door de banden op de weg gebracht worden. Een set goede banden van een beetje fatsoenlijk formaat (breder dan 185 of 195 mm is niet noodzakelijk voor een golf) is een goed begin.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#3
|
||||
|
||||
heb er een 60/40 verlaagd met 195-45-15 toyo T1-R eronder.
rolt nog wel aardig maar voor mij goed zat voor dagelijks gebruik |
#4
|
||||
|
||||
Zet er maar eens n originele stabilisator stang onder van n GTI (of zit deze er bij n GTD ook al onder) verder beetje verlagen idd. Als je die stang nog niet hebt, weet je niet wat je mee maakt na t plaatsen ervan. Tip: vervang meteen ALLE rubbers waarmee deze stang vast zit, scheelt weer wat
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#5
|
|||
|
|||
Bedankt voor julie snelle reacties...
Ook nog voor dagelijks gebruik hoor dus ik ga voor niks extreem ... Stabilisatorstang, zal een keertje proberen uit te vinden of er verschil is tussen die van een GTI en een GTD ... Alle rubbers vervangen is inderdaad the way 2 go Verlagingsveren... effe uitzoeken, heb hier ook nog twee setjes liggen... eronder zetten en testen maar dus... Geen idee wat de strut-braces kunnen doen? Oogt wel leuk maar als het geen zin heeft voor het rijgedrag hoeft het voor mij dus niet... Een laagprofielbandje op een 15 duims zal ik er ook maar onderzetten, ik heb hier nog een nagelnieuw setje rasechte 15 duims VW-Racingvelgen liggen; dan worden die eindelijk ook eens gebruikt Een bepaalde voorkeur voor schokdempers ? (olie of gas?) Merken ? (Monroe, SPax, Bilstein, ...) |
#6
|
||||
|
||||
Ik bedoel de originele stabi stang, onder de auto, deze zit aan de achterzijde, bovenlangs je subframe
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Hele simpele dingetjes die al sterke verbetering in je wegligging te weeg brengen?? Mwah, laat de uitlijning eens zo nauwkeurig mogelijk instellen, speel eens met de druk in de banden, 0,2 tot 0,3 bar hogere druk in de banden geeft al een veel strakker weggedrag.....dan kun je ook nog gaan spelen in verschil in druk voor of achter, een iets hoger vóór geeft al beduidend minder onderstuur.... Als je gaat verlagen denk er dan om dat te véél verlagen negatief KAN werken, je gaat veel meer op de grens zitten van de auto, waardoor het gedrag veel nerveuzer word, waar je met een standaard auto gaat glijden in grenssituaties, breekt bij een verlaagd onderstel de zaak veel ongecontroleerder uit, en is vaak veel moeilijker onder controle te krijgen Stuggere dempers zijn ook een duidelijke verbetering, helemaal als je kiest voor een type, waarbij de in en uitgaande slag onafhankelijk van elkaar zijn in te stellen.... |
#8
|
||||
|
||||
Geen idee wat de strut-braces kunnen doen? Oogt wel leuk maar als het geen zin heeft voor het rijgedrag hoeft het voor mij dus niet...
Strut brace (in nederlands veerpootbrug) zorgt er voor,bij vooral bij verlaagte autos de bovenste gedeelte van de schokbrekers van de toren beter op de plek blijven zitten waardoor een beter wegliging word voornomen. In Duitsland is dit zelfs verplicht bij exstreem verlaagte autos.
__________________
|
#9
|
|||
|
|||
Bedankt voor het linkie Millie
OK, begrepen, gezien ik ga verlagen dus best ook veerpootbruggen plaatsen Een setje van drie ??? Achter, voor-boven en voor-onder ??? Fred, vanzelfsprekend dat alles netjes gaat uitgelijnd worden, wat betreft regelbare schokdempers, ik heb geen idee hoe ik die dingen strak moet instellen... en als het allemaal regelbaar is wil ik het ook weer 'juist' hebbe Heb je een idee wat 'extreem' laag voorstelt Zou inderdaad niet graag plots de achterkant zien voorbij komen of ergens rechtdoor gaan terwijl ik eigenlijk een bochtje wou pakken Marco, thx voor de verduidelijking Indien ik zelf nog ergens aan denk plak ik het nog wel ergens in deze topic En indien nog iemand er wat aan wil toevoegen, ik lees het graag |
#10
|
||||
|
||||
De rubbers van de ophanging door stuggere vervangen doet ook veel goed voor de wegligging.
__________________
WWW.MIVW.NL |
#11
|
||||
|
||||
Als ik jouw plannen lees denk ik dat dat golfje van jouw als een blok op de weg gaat liggen!
Echt geweldig! Mijn zegen heb je! P.s laat even een eindfotoje zien hoe hij eruit als hij af is.
__________________
Last edited by millie : 22-10-2005 at 17:29. |
#12
|
|||
|
|||
Fotootje, zal ik zeker doen
Hij gaat echter niet extreem laag staan met als die verkeersdrempels bij mij in de buurt Daarom is het voor mij belangrijk dat ik inderdaad meer doe dan alleen lager leggen, ik hou wel van een wegligging waardoor het loopt als een trein Ik hou julie wel op de hoogte |
#13
|
|||
|
|||
Hoi hier ben ik weer met wat extra info...
Nog niet vermeld in deze topic maar toch van toepassing dacht ik zo... Het insturen zou fel verbeterd worden door het vervangen van de rubbers van het stuurhuis door stuggere (polyurethaan) ... Iemand hier ervaring mee ?? Vervolgens, in mijn zoektocht naar ophangingsrubbers kwam ik op het net tegen dat een MK2, indien uitgerust met een stabilisatiestang, vooraan een 15mm stabilisatorstang zou hebben en dat de Jetta Mk2, de Golf Mk3 en de Seat Ibiza Mk3 over een 18 of 19mm stabilisatorstang zouden beschikken die op een MK2 zou passen... Gezien ik om te beginnen niet te extreem wil gaan (daily driver) kan ik dus misschien deze 18-19mm stabstang vooraan monteren... (kan ik nog steeds later wijzigen) Kan iemand bevestigen dat de info hierboven klopt ??? Idem voor achteraan, heeft er iemand data over de diameters van de stabstangen achteraan op deze wagens (indien ze zouden passen...) Alvast bedankt |
#14
|
||||
|
||||
ik dacht dat ik hier op t forum wel eens gelezen had dat een jetta 2 achter ook een stabi heeft en een golf niet, weetniet of dit klopt maar als het zo is zou die over te zetten moeten zijn toch?
heb ik nog een vraagje over het vervangen van die rubbers, welke kun je het beste vervangen voor een dailydriver, (dus dat mijn vullingen blijven zitten zeg maar.)en die toch merkbaar goed effect hebben?
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#15
|
||||
|
||||
Wat voor n auto heb je? Alle draagarm rubbers zowieso, komt je weggedrag zeker ten goede, als je n stabi stang hebt, ook de rubbers daarvan. Neem dan ook meteen even de toplagers mee
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Exceem? Maar serieus: daar heb ik nog nooit van gehoord: Echt waar? Heb je misschien een link naar een site waar dat op staat?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#17
|
||||
|
||||
ik heb nu een golf 2 1.3 met voor een extra stabi van een gti en hij is met een weitec setje 4 cm verlaagd. veerpootbruggen staan zowiezo op t programma voor binnenkort.
en waar kan ik dat spul krijgen voor een leuke prijs natuurlijk?
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Om even oude koeien uit de sloot te halen. ben de search gaan gebruiken, maar dit topic was het enigste wat ik kon vinden. Ik heb ook ooit gehoord dat een stabistang van een ibiza (19mm) zou passen op een golf 2. nu lees ik hierboven dat dat ook voor de golf 3 stabi zou gelden, maar is die niet te breed? en moet je er nog iets voor aanpassen om dit te kunnen monteren. Heb zelf een onderdelen programma bij de brezan maar daar staan alleen die montage stangen/rubbers in en geen info over de stabistang zelf. O ja, en wat voor ibiza ging dit over , bouwjaar, type ?
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#19
|
|||
|
|||
Ik vind dit ook wel interessant, want ik heb ook geen stabilisator stang op me Golf. Hopelijk kan iemand het bovenstaande bevestigen of ontkrachten.
|
#20
|
||||
|
||||
Ibiza stang past wel ja. Type 6K en 6K GP01.
Deze zijn geloof ik afhankelijk van motorisatie 20 of 23mm. Of Golf 3 ook past durf ik niet te zeggen. Spoorbreedte verschilt in ieder geval wél. Golf 2 stangen zijn er ook in 20 en in 22 geloof ik.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |