#1
|
|||
|
|||
4+E bak
Beste,
Ik op het internet rondkijken naar mooie Golfjes die te koop staan (I en II). Kom ik iets tegen wat ik niet helemaal begreep. een Golf II met een 4+E versnellingsbak. Kan iemand mij uitleggen wat die E is? Groetjes, Jelle |
#2
|
||||
|
||||
E van "Economy" = een extra lange vijfde versnelling
https://www.doppel-wobber.de/commun...n-4-e-getriebe/
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#3
|
|||
|
|||
Thanks voor het antwoord, wel beter als een gewone 4 bak of maakt dat niet zoveel uit?
|
#4
|
||||
|
||||
Is zeker beter dan een gewone 4 bak.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#5
|
||||
|
||||
een gewoon 'kaal' dieseltje word er een fijner autootje van op de snelweg..
maar een 1,5 JB gaat die E versnelling niet trekken.. op de GTI na is geen enkele Golf 1 benzine geleverd met een 5 bak..(buiten de cabrio ,en misschien caddy in de latere jaren) Golf 2 wel..en ik dacht die ook met een E versnelling.. is eigenlijk een hele lange versnelling.. maar de synchro van zijn 2 en als het tegenzit 3 gaan er uiteindelijk ook gewoon aan..alsmede de befaamde diff klinknagels.. 4 bakken zijn sterker daarin.. |
#6
|
|||
|
|||
De 4+E bak was vroeger een dingetje om de BPM te drukken. Was eigenlijk gewoon een 5 bak, maar werd zo niet op kenteken gezet.
De E stond voor economy, waardoor je er geen BPM over hoefde te betalen. Sjoemel software uit 1980. Als je kijkt naar de bak code is die hetzelfde als van een normale 5 bak.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed |
#7
|
||||
|
||||
nou..
bij een 4+E bak was de 4 prise direct..en de 5 een soort overdrive.. bij een 5 bak was de 5 prise direct.. (turbo)diesels zijn volgens mij nooit geleverd met een 5 bak.. Golf 2 weet ik zo niet ..daar kan het makkelijk zijn dat er een '5'op de pook stond ..terwijl het eigenlijk een 'E' was.. |
#8
|
||||
|
||||
Golf 1 gtd en de gewone golf/jetta td is ook geleverd met 5 bak. Code FF
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
FF bak ja..volgens mij met 0,70 in de 5 ..GTI zat rond de 0,8 ofzo.. volgens mij waren diesels sowieso vanaf laat 82 allemaal 4+E hoe langer dat het geleden is,hoe meer ik dingen door elkaar ga lopen halen.. volgens mij had ik toen in mijn LX turbodiesel met Golf 2 GTD motor en bak een 4T hangen ..liep in ieder geval 2500 toeren bij 100 |
#10
|
||||
|
||||
GTI 7G 5e was 0,91 en een GTI 9a bak 0,89
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |