#1
|
|||
|
|||
Sportuitlaat 60mm, vermogenwinst of verlies?
Dag,
Ik ben in het bezit van een golf 2 1800cc GU motor op een 2e2 carb. Hieronder hangt een origineel spruitstuk met een novus groep A 16v lijn zoals op onderstaande link. https://www.novus-automotive.de/nov...ook-2x60mm?c=52 Toen ik deze installeerde een kleine 2 jaar terug, had ik het gevoel dat ik wat vermogen verloor door deze uitlaat. Dit kan ook komen doordat het geluid gewoon erg diep is en daarom misschien wat trager klinkt. Iemand enige ervaring met een uitlaat met 60mm binnendiameter? Zou dit een vermogenswinst of verlies geven op een originele motor? |
#2
|
|||
|
|||
Heb wel eens gehoord dat je minder tegendruk hebt, waardoor de pks wel hoger worden maar het koppel lager.
Maar hoe en wat precies,..... Daar zijn geleerde voor
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed |
#3
|
||||
|
||||
vermogen=koppel x hoeksnelheid. Dus als je koppel bij een bepaald toerental omlaag gaat is het onmogelijk dat het vermogen op dat punt dan stijgt. Het is wel waarschijnlijk dat de koppel-toerenkromme door een andere diameter veranderd waardoor je in een hoger toerengebied een hoger koppel hebt dan standaard (en op dat punt dan dus ook meer vermogen).
Bij mijn weten zijn uitlaten berekend, lengte en diameter van buizen per cilinder hetzelfde. Hoe precies weet ik niet, maar er zit een omgekeerde vorm van pulsdrukvulling in. Wat moet resulteren in een bepaalde temperatuur en druk op bepaalde plekken. Als je dan een einddemper met een grotere diameter toepast, dan is de druk aan het einde van de buis lager, waardoor de formule niet meer klopt. Maar meten is weten, dus een testbank zou je precies moeten kunnen vertellen wat je wil weten.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |
#4
|
|||
|
|||
Heb het zelfde ervaren. voelbaar minder trekkracht met alleen een einddemper. Met een midden demper was het al veel minder (golf2 1.8 mechanise injectie)
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |