#1
|
|||
|
|||
Slecht starten, alleen 's ochtends. Loopt verder als een zonnetje
Goedemorgen allen,
Sinds een halfjaartje trotse eigenaar van een Caddy 2.0 SDI uit 2006. Echter doet het probleem zich voor dat deze 's ochtends vaak slecht start (niet altijd dus, soms gaat het een paar dagen goed en dan weer niet?). Na lang doorstarten (10-20 seconden) slaat de motor aan en deze loopt vervolgens dan ook als een zonnetje. Ik rijd er vervolgens bijvoorbeeld mee naar mijn werk en einde werkdag start de auto gewoon gelijk. Ik heb op omstandigheden geprobeerd te letten maar omdat het steeds afwisselend is of de auto start weet ik niet precies waar te kijken. Wat zou dit kunnen zijn en hoe test ik het? Het internet uiteraard al afgestruind en o.a. de tandempomp/diesel vacuumpomp komen aan bod. Hoe test ik of deze niet goed functioneerd of is het een kwestie van vervangen en maar zien? Heeft iemand eventueel andere suggesties? De auto rookt niet en gebruikt geen olie of koelvloeistof. |
#2
|
||||
|
||||
Ik zou zelf beginnen met het controleren van de gloeispiralen en als 2e oorzaak mogelijk lekkende verstuivers (laatste is echter minder waarschijnlijk aangezien je geen rook ziet)
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Genoeg starttoerental? Temperatuursensor misschien eens vervangen? Die geeft waardes door aan de ecu
|
#4
|
||||
|
||||
Ik zie een D staan. Eerste probleemveroorzaker bij slecht starten van een diesel is dat het voorgloeien niet of onvoldoende gebeurt. Ga dat circuit en de gloeiboegies maar eerst nalopen, zoals VeeDubber ook al aangaf.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#5
|
||||
|
||||
Een PD TDI of SDI gloeit trouwens pas voor bij een temperatuur van ongeveer 9ºC volgens mij. (kan je misschien wel even op letten als je m start s'ochtends)
Je kan evt. als je de mogelijkheid hebt Vagcom eraan hangen om te zien of je gloeiers nog in orde zijn. Maar zelfs al zijn de gloeiers slecht, dan zou hij met temperaturen nog boven nul veel sneller aan moeten slaan ipv 20sec. doorstarten zonder rookontwikkeling etc. |
#6
|
|||
|
|||
Bedankt voor het meedenken.
Gezien meerdere van jullie toch de gloeibougies aangeven om mee te beginnen zal ik hier eerst eens naar kijken. Zijn deze simpelweg door te meten met de multimeter op de weerstand en is er bekend hoeveel ohm deze toch wel minimaal moeten hebben? Ik zal de start temperaturen eens in de gaten houden. Zodra de auto gestart is loopt deze op ongeveer 850-900 toeren. Vagcom heb ik helaas geen toegang toe. Ik houd de ontwikkelingen wel even bij in deze topic. |
#7
|
||||
|
||||
Vagcom is toch wel waar het bij deze bouwjaren mee begint als je diagnose wilt stellen...
Je kan dan eenvoudig alles uitlezen, ook de waarden van je temperatuursensoren etc...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#8
|
||||
|
||||
Ik heb de mogelijkheid nog niet voorbij zien komen dat de pompverstuivers in de kop uitgeslagen kunnen zijn, komt erg vaak voor bij deze motoren en heeft dezelfde symptomen.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984 |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Dat klopt ook inderdaad. Ik dacht als ik m zelf zou moeten repareren dan eerst beginnen met uitlezen en andere dingen uit sluiten. En de tdi's slaan idd uiteindelijk de verstuivers van in en de SDI slaan nog sneller in door de hogere compressie verhouding zeggen ze. En 1 van die kwaaltjes is inderdaad slecht starten ja.. |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Verklaard ingeslagen verstuivers ook dat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet (in de ochtend)? Zover ik begrijp zit er met dit probleem speling op de verstuivers t.o.v. de cilinderkop, het zou wel kunnen verklaren waarom het alleen 'sochtends (kouder) is en niet einde van de middag. Wel vreemd dat de auto het in de winter (zover we het hebben kunnen noemen) eigenlijk hetzelfde vertoonde, je zou zeggen hoe kouder des te meer speling des te slechter hij zal starten. Maar ik ben geen monteur en veel sleutelervaring heb ik ook niet. Je had het over beschikking tot een vag-com, die heb ik helaas niet. Is dit het waard om in te investeren en heb je misschien tips? |
#11
|
||||
|
||||
Als je regelmatig sleutelt is een vagcom of een vcds wel handig. Ik heb het al meer dan 10 jaar.
Je kan tegenwoordig ook wel een losse kabel aanschaffen en de software van internet downloaden. Maar als je verder niet sleutelt en geen ervaring hebt met deze motoren dan zou je misschien beter iemand anders of een specialist er naar kunnen laten kijken en diagnose laten stellen. |
#12
|
|||
|
|||
Geen ervaring met volkswagen, hiervoor 10 jaar in een toyota starlet gereden! Heb van de auto's daarvoor wel wat sleutel ervaring maar voornamelijk standaard dingen zoals grote beurt e.d. (ook bij deze caddy gedaan) Ben wel erg thuis in de ICT dus ik ga eens kijken naar VCDS. Vind het altijd wel interessant zulke dingen uit te zoeken, uiteraard met voorzichtigheid.
De auto starte vanochtend overigens weer prima bij 10 graden celcius (sleutel draaien en aan). Om eventueel andere mensen te helpen met soortgelijke problemen zal ik even een update doen zodra ik meer weet. |
#13
|
|||
|
|||
Als het een pd is zijn je verstuivers gaten uitgeslagen dan dichten de Oringen rond de verstuivers niet meer goed af loopt zo je brandstof druk weg. Komt heel veel voor en nog slecht voor de lagers ook daar dat er smeer olieverdunning op treed mocht je interessen hebben een revisie kop waar de verstuiver gaten van zijn aangepast met stalen bussen. Dat gaat op ruil basis zonder on kan ik een kop leveren voor zo'n 325
Mvg
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#14
|
||||
|
||||
Ik zou eerst even met de simpele dingen beginnen alvorens we naar uitgeslagen verstuivers gaan. Een hoop geld uitgeven kan altijd nog.
__________________
|
#15
|
|||
|
|||
Brandstof druk kun je vast zien met vagcom
Deze klacht gaat samen met extreme slijtage aan de nokkenas en stoters. Komt erg veel voor
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#16
|
|||
|
|||
Ik ga de auto eerst maar eens uit laten lezen, de buurman van een vriend van me heeft uitlees apparatuur die dat wel even wou doen. Dat kan volgende week ergens. Eens kijken of daar wat uit komt. Eergister starte de auto normaal, gisteren weer niet en vandaag weer wel dus ben benieuwd
|
#17
|
|||
|
|||
Auto uit laten lezen, het enige wat naar voren is gekomen is code 00562, sensor oliepeil / temperatuur onderbreking/kortsluiting. Verder niets, maar vraag me af of dit er mee te maken kan hebben?
|
#18
|
||||
|
||||
Nee lijkt mij niet
Quote:
Bron: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00562.html
__________________
|
#19
|
|||
|
|||
Alle zekeringen heb ik ook maar doorgemeten en zijn allemaal goed. De gloeibougies ook doorgemeten en zijn ook prima, geven allemaal dezelfde waardes aan. Moet nog even verder kijken naar die storing van de oliesensor, wellicht dat bedrading hier of daar niet goed zit.
Heb een dongle gekocht van obdeleven waar ik wat standaard dingetjes mee uit kan lezen , vind ik toch wel zo interessant. Accu zit zo rond de 12.4v 's ochtends wat beter kan maar niet heel slecht lijkt mij. Auto slaat al een paar dagen weer gewoon aan.. Ik heb er motortechnisch verder niet veel verstand van maar als het uitgeslagen bussen zouden moeten zijn, zou het dan geen constant probleem moeten geven? De auto rookt verder ook niet. Ik heb het nog niet gechecked maar heeft iemand ervaring met obdeleven en kan je hiermee ook brandstofdruk meten of is dit iets wat met speciaal gereedschap moet gebeuren? |
#20
|
||||
|
||||
Volgens mij heeft een diesel geen brandstofdruksensor, dus dan kun je het ook niet met OBDEleven meten. 12.4 is overigens een uitstekende waarde.
__________________
|