#1
|
|||
|
|||
remmen ontluchten dhz
Ik kan mijn remontluchter setje even niet vinden maar ik zit wel met een voorbij het canvas versleten remleiding.
Nu heb ik gezien op internet dat aquairumslang 5 millimeter en een regulier fietsventiel zou werken. Verder ook nog een petfles met een gaatjein de dop precies goed voor de aquariumslang en dan een laagje er in zodat het slangetje ondergedompeld is. Kan dat ook met motorolie, slaolie of wat anders dan remolie? Dat zit zo, ik heb een laagje remolie nog staan en om nu weer een hele fles te gaan halen deze fles ging meer dan tien jaar mee. Hoe zouden jullie dhz ghetto style in je eentje maar één slangetje onluchten? Ik ben benieuwd naar de antwoorden, anders zit ik zo met 25 euro kosten en dan mijn remontluchter weer terugvinden |
#2
|
||||
|
||||
Als die vloeistof die je wilt gebruiken al zo oud is, kun je het volgensmij beter laten. Want je remvloeistof is door opening van de fles 10 jaar terug al lang over datum. Beste haal je even een flesje nieuwe vloeistof, is het geld ook niet.
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
10 jaar oude remvloeistof in je remsysteem gooien is wel een mooie doodswens hoor..
Alle remvloeistof fabrikanten geven ook aan dat na het openen van een fles remvloeistof, dat deze vanaf dit moment nog maar 12 maanden houdbaar is. Remvloeistof is namelijk een hydrofiele vloeistof en trekt dus water aan. Gaat alles fijn van roesten en kookt je remvloeistof veel sneller. Leuk als je een paar keer achter elkaar iets harder moet remmen en hij vervolgens niets meer remt. Daarbij kost een liter Dot 4 remvloeistof nog geen 10 euro.. Daar kun je al zo goed als het hele systeem mee vullen. Ontluchten kun je prima met die slangetje-flesje methode doen, wél met schone remvloeistof anders zuig je gewoon oude troep terug in je systeem. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Belangrijker nog: water is samendrukbaar, en remvloeistof niet. Het gevaar zit dus niet zozeer in roestvorming, maar in het feit dat het commando van je rem niet terecht komt bij je remblokken.
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Vandaar de 'en kookt je remvloeistof veel sneller. Leuk als je een paar keer achter elkaar iets harder moet remmen en hij vervolgens niets meer remt.'' |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Deze klopt niet helemaal. Water is nagenoeg niet samendrukbaar. Het probleem zit inderdaad in wat Robert zegt, je loopt het risico dat water begint te koken in het gebied dicht bij de blok/schijf, op dat moment ontstaan er luchtbellen welke op hun beurt wel samendrukbaar zijn en het probleem veroorzaken dat je rempedaal je remblok niet activeert.
__________________
|
#7
|
|||
|
|||
Oké heren. Dan ga ik DOT4 halen als geschikte vervanger van DOT3. Ik begrijp nu dat ik een verborgen en niet merkbaar totdat het te laat is probleem heb met oude remolie.
Hoewel ik onlangs een tweede auto deels ververst heb. Ik heb de oude olie laten zitten tot de lucht er uit was wat nog best veel is en naar verwachting na 25 jaar pas de eerste keer. 3.0, 3.1, 1.4, 1.7 kiloton op de rembank. Mijn sponzige pedaal weg. Kwam er daarna achter dat de overgebleven sponzigheid met de vacuum had te maken aan de hoofdremcylinder. Dus slang ook vervangen. Maar ik ben het het met jullie eens, water dat naar stoom gaat werkt het remsysteem flink tegen. Echter het is een straatauto dus ik verwacht dat niet mee te maken mede omdat ik het niet wil opzoeken. Maar hoe zou ik mijn LA rem kunnen ontluchten? Ik vervang het slangetje omdat ik nog ergens in opslag een setje rondom stalen remleidingen heb. Ja ik geef toe ik maak er geen haast mee. |
#8
|
|||
|
|||
Oké. Hoewel ik er nog niet aan toe ben gekomen om met een potje en een slangetje in de weer te gaan ben ik dit tegen gekomen.
https://www.chinabrands.com/item/dr...=1451726&wid=51 Begrijp ik er goed van dat dit apparaatje op een compressor moet? Is dit een geschikt ding om het pompen te voorkomen zodat ik twee auto's in mijn eentje kan ontluchten? |
#9
|
||||
|
||||
Beste om gewoon een garage in de buurt op te zoeken. Die kunnen machinaal ontluchten, en dat weet je ook zeker dat je alle lucht uit het systeem krijgt.
Vaak als je het even beleefd vraagt bij een garage waar je vaker komt of je het zelf mag doen, betaal je hooguit een paar euro voor de gebruikte remvloeistof. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Kun je proberen, zie echter wel dat veel systemen lekken, niet goed aansluiten of gewoon niet goed werken.. de ouderwetse methode is natuurlijk ook een optie :-) en Misschien is de tip die Robert geeft ook nog een optie ? |
#11
|
||||
|
||||
Werkt perfect:
https://www.hbm-machines.com/produc...6IaAjmMEALw_wcB Wel je reservoir op peil houden tijdens het ontluchten!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ik gebruik al jaren de Gunson Easybleed en die sluit je aan op het reservewiel. Overigens niet het reservewiel van een Kever gebruiken waar ook de ruitensproeier op zit, die horen namelijk tot drie bar opgepompt te worden. Ik kan me voorstellen dat het apparaatje dat hierboven staat ook niet op te hoge druk mag werken om lekken te voorkomen. Dus op het reservewiel of een drukregelaartje er tussen. https://www.amazon.co.uk/GUNSON-G4062F-Gunson-G4062-Eezibleed/dp/B001KTFIWA Overigens lijkt me het apparaat op vacuum van HBM ook wel wat. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Mooi setje inderdaad. Ik zet hem vast op het verlanglijstje! EDIT; Rintje heeft er ook wat over te zeggen, voor degene die het ook even in actie wil zien; https://youtu.be/LPvRNfeKAs8?t=223
__________________
Last edited by VeeDubber : 23-03-2020 at 08:15. |