#1
|
||||
|
||||
Aankoopadvies Golf 1
Hoi allemaal,
Mijn eerste post op dit forum. Ik had ooit in de tachtiger jaren een Golf 1 GX diesel, daarvoor een Golf 1 GL diesel en daarvoor een Golf 1 1.0 50 pk. Die laatste was dus mijn eerste Golf, compleet overgespoten en het was al een oudje toen ik hem kocht. Daarna die zwarte diesel Die GX was mijn laatste MK1 en in mijn herinnering de beste van de drie MK1s die ik had. Het kriebelt weer en dus zou ik als hobbyauto, gewoon om lekker te sleutelen, weer een MK1 willen hebben. En misschien wel het liefst een GX, gewoon vanwege de herinneringen. Ik ben nogal een originaliteitsfreak, dus ik wil een zo origineel mogelijk exemplaar. Ik heb nu een aantal Golfjes bekeken. Twee daarvan wil ik even noemen 1. Een grijze GX uit 83, tien jaar geleden ingevoerd uit Duitsland, 4 deurs met JB en automaat die imho toch behoorlijk verprutst is (verlaagd met breeeeede velgen, met chrome spiegels die niet van binnen uit versteld kunnen worden, een enorme uitlaat met een veel te hard geluid, een DAB radio en veel slecht roestcamoufleerspuitwerk. Had ook een boel goede dingen (perfect interieur zonder krassen en zeer goede bekleding) en motorisch leek hij goed onderhouden. Maar vanwege de staat van de carosserie toch maar niet gedaan. Ook omdat de prijs (5000) volgens mij te hoog is. 2. Een GTI in Naarden: een 'restauratie' die bijna af zou zijn, volgens de verkoper. Nou, volgens mij is die auto samengesteld uit twee auto's. Duidelijk te zien bij het schutbord. De deur rechts ging niet open en opende pas na een hele harde ruk en de veerpoot bevestigingen hadden geen roestpreventie, wat ik bij de eerste types ook niet zie en bij de latere wel. En een belachelijke prijs van 16.000 In Duitsland staat een GX die nog helemaal origineel lijkt behalve de velgen en in Dokkum een GTI die ook origineel lijkt maar flink wat werk heeft. En ik heb er ook nog 1 in Nijkerk gevonden uit 1977 die bijna van eerste eigenaar lijkt te komen met veel papieren. Die moet ik allemaal nog bekijken. Wat ik dus zoek is een zo origineel mogelijke. Liefst een Nederlandse. Ik heb toch wat vragen: 1. Wel of niet invoeren? Ingevoerde hebben meestal een probleem met de kmstand. 2.Welke is de beste qua roestpreventie, zijn dat inderdaad de latere types uit 82 en 83? 3. Hoeveel zou een carrosserie opknappen kunnen kosten inclusief helemaal spuiten als de basis toch goed is (laswerk rond de tankvulpijp, hier en daar een dorpelstuk en wielkastrand) als je dit laat doen? Iemand een tip voor een goede klusjesman? 4. Weet iemand misschien een goede te staan die ik nog kan bekijken? Alvast bedankt voor elk antwoord! |
#2
|
||||
|
||||
Welkom
1. Nooit op kilometers af gaan. 2. Ja latere types maar voornamelijk die niet verprutst zijn 3. Ligt er beetje aan hoe je hem aanlevert. 3500euro 4. Nee maar je budget vermelden is handig |
#3
|
||||
|
||||
Dank voor je antwoord. Budget: ik dacht eerst aan 3000, zat al snel aan 5000 en heb ook wel gekeken rond 10K. Ik wil, zoals waarschijnlijk iedereen, vooral geen miskoop en zo origineel mogelijk. Bij overgespoten 'restauraties' heb ik al gemerkt dat restauraties een rekbaar begrip is. Die GTI in Naarden is daar een mooi voorbeeld van, gewoon een misschien wel omgekatte of total loss GTI die is samengesteld. Dat zoek ik dus zeker niet.
|
#4
|
|||
|
|||
Heel persoonlijk en ik denk ook dat het ook persoonlijk is:. Waar ik op gelet heb bij de aankoop van mijn cabrio.
1) Ik wilde een nederlander met alle historie tot aan de aankoopfactuur. Heeft voor mij echt meerwaarde 2) Koop hem van een liefhebber. Je merkt het meteen aan het gesprek maar ook hoe hij naar zijn auto kijkt. 3) Check hem heel goed op de brug en maak een proefrit (maar dat spreekt denk ik wel voor zich) 4) En ja gerestaureerd zegt dus inderdaad helemaal niks. Die prijs voor spuiten van 3500 euro dan moet je hem wel echt al gedemonteerd afleveren etc. En bedenk heel goed. Je hebt spuiten en spuiten...Als je begrijpt wat ik bedoel.
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#5
|
|||
|
|||
Mk1 zonder werk aan, ga ze maar zoeken...
Dan nog met alle historiek erbij etc. Heb er al wel genoeg zien passeren. Zo goed mogelijk nagekeken en alles. Tot je hem helemaal stript, en dan komt er gewoon toch wel altijd vanalles boven Is ook logisch, zijn ondertussen al gemiddeld 40j oud. |
#6
|
|||
|
|||
Ik wens je iig wel heel veel succes en laat wel even weten wat het is geworden..
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#7
|
||||
|
||||
Het is altijd op letten met auto's die enkele jaren geleden gerestaureerd zijn en nu al blaasjes/roest vertonen. Dan weet je dat de nu goede ogende stukken ook snel zullen volgen..
Voor 3000 heb je geen Golfje meer wat voldoet aan je eisen. |
#8
|
|||
|
|||
Wat zijn die eisen precies dan vraag ik me ook wel af...
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#9
|
||||
|
||||
83'er is beter behandeld tegen roest als een '82er.
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb binnenkort eentje binnen, staat ruim 15jaar droog gestald harde auto, pm maar even.
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Komt op het modeljaar aan. Ik heb er een van eind 1982, dus al het 83er modeljaar (= een "D" in het VIN). Het 83er modeljaar is het enige wat vanaf de fabriek plastic binnenschermen in de wielkasten voorin had. Maar deze schermen zouden wel in de auto's van alle voorgaande modeljaren passen.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Klopt, ik dacht ook dat ik een super basis had gevonden destijds, maar je vindt altijd wel iets. Mijn voorschermen waren ook verrot, daar heb ik toen nieuwe originele op gezet en daarna van een latere golf 1 cabrio de plastic binnenschermen gemonteerd |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Die van jouw zal dan nog zeker een "echte" 82er zijn (dus "C" in de VIN)
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#14
|
||||
|
||||
Zou goed kunnen inderdaad, dat zou ik moeten bekijken.
Is wel 1 van de eerste modellen met de grote lampen volgens mij. |
#15
|
||||
|
||||
1 van de eerste modellen met grote lampen ? Dan zou die een "B" in het VIN moeten hebben, B = modeljaar 1981 (vanaf augustus 1980 tot juli 1981)
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Net even gekeken en idd zit een B in het nummer (17ZBW)😬👌🏼 Nooit geweten dat t zo zat haha😬👍🏼 |
#17
|
||||
|
||||
wat vinden jullie van deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...previousPage=lr
|
#18
|
||||
|
||||
mooie Pirelli..
eentje van 6000 restaureren nar deze staat ,voor deze vraagprijs gaat je niet lukken in ieder geval.. voor de overige 3 mensen op dit forum die kennis van zaken hebben wbt een Pirelli.. jip het lederen stuur is weg,de einddemper is van een 1600,en het zwarte randje onderaan de klep mist.. voor de rest..solid.. |
#19
|
||||
|
||||
Ben er vrij zeker van dat deze 1,5maand geleden op fb voor €8500 te koop stond. Was dan ook snel weg.
Heeft 2weken geleden ook op fb al te koop gestaan. Veel reactie, geen koper. Wie weer zit er nog wel wat marge op de prijs! |
#20
|
|||
|
|||
Ik zou deze dan ophalen slk-a3.
Goed uitonderhandelen...Want deze vind je niet heel vaak...
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |