#1
|
||||
|
||||
Op zoek naar Mk3 ABF: waarop letten?
Na 2 jaar spelen met een MK2 GTi 8V ga ik nu op zoek naar een Mk" ABF.
Ik hoor/lees veel dat die snel roesten, welke plekken moet ik zeker nakijken? Andere punten die ik moet nakijken? Heb vroeger een ABF gehad, vond die vrij bulletproof, buiten gescheurde uitlaatcollector nooit problemen mee gehad. Alvast bedankt voor de tips! |
#2
|
||||
|
||||
Voor een Mk3 zou ik zeggen: dorpels en wielkastranden. Dat zijn de plekjes die ik het vaakst heb gezien, de roest wordt daar vaak verstopt door vuil en anti-steenslag, en komt dan pas boven als het al lang te laat is.
Qua motor geen ervaring met de ABF, maar hoe minder getuned (ook in het verleden, zoek naar sporen!!) hoe veiliger je over het algemeen bent. Geldt ook voor revisies en dergelijke, tenzij er een factuur bij zit van een gerenomeerd bedrijf. Een slechte revisie is erger dan een versleten motor. |
#3
|
||||
|
||||
Qua roest moet je letten op dorpels (kunnen serieus roesten, goed kijken!), bodem waar rubberen doppen in zitten, dakrails (vooral achter), achterklep, veerpoottorens voor (wel lastig te zien zonder de plastieke binnenscherm te verwijderen), onderkant spatborden voor.... genoeg plekken om na te lopen.
Die wagens zijn nu al ruim 20 jaar oud dus zal altijd werk aan zitten. Hoe meer bewijs van onderhoud, hoe beter natuurlijk!
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#4
|
||||
|
||||
ik zou eerder geneigd zijn om te zeggen..
zoek een nagenoeg roestvrije kas van een 1400 van een bejaard iemand .. een kaal ding uit 97 ofzo met een handjevol kilometers..1 e lak etc. en een 16v met iets van historie..het word zowat met de maand moeilijker om een harde Golf 3 te vinden.. beter het 1400tje ombouwen )al dan niet met chassisnummer..dan dikwijls een enorme slechte kas oplappen vorig jaar hier nog iemand geweest met een 97er VR6 Highline ,donkerrood cassis met beige leer..werkelijk alle denkbare opties erop..had zo op MIVW kunnen staan.. was afgekeurd op de dorpels.. als je de auto zo zag staan ,leek het een 10.000€ auto..,echter kon je er niet eens een krik onder zetten.. verdere inspectie heb ik de auto doorgestuurd..was mij teveel werk..helemaal rot achter verbreders en dorpels.. een harde GTI 16v zal er ergens nog wel zijn..maar dat word goed zoeken en/of flink betalen.. |
#5
|
||||
|
||||
Wat Heinz zegt.
Ik zou een complete ABF kopen en in je Golf 2 leggen. Die Golf 2 is kwalitatief beter als alle opvolgende generaties, en zeker dan de Golf 3 die je eigenlijk moet overslaan. Die roestten al bijna in de folder.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#6
|
||||
|
||||
bedankt voor de tips alvast.
Mijn plan was eerst om in de MK2 een ABF te leggen, maar met de striktere keuring voor oldtimers volgend jaar is deze ombouw in Belgie geen evidentie. Dit weekend al enkel wagens gaan bekijken, geen rush, MK2 is verkocht, ik kan rusting rondzoeken. Heb een bedrijfswagen dus zit niet geblokkeerd.... |
#7
|
||||
|
||||
Heb er zelf 4 jaar eentje gehad, roest was idd een groter probleem dan mechanisch. Enkel de stationair regeling is bagger. Duur om te vervangen en snel weer stuk, schoonmaken helpt hooguit even. Beter laat je dat er dan bij een tuner uit schrijven.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#8
|
|||
|
|||
Zoals iedereen al zegt, Golf 3 roest echt overal... Overigens heeft dat me niet weerhouden voor de 4e keer een Golf 3 te kopen....
__________________
Jubi Mk3 |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Van de vorige 3 heb ik er2 weg gedaan vanwege roest.
__________________
Jubi Mk3 |