Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Onderstel; ophanging, vering, remmen, stabilisatoren, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-09-2018, 18:01
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default Mechanische eigenschappen rolkooi buis

Ik ben bezig met het ombouwen van een gelaste rolkooi naar een schroefkooi. Nu moet ik natuurlijk overschuifmoffen hebben om de delen met elkaar te verbinden. Aangezien dit dan wellicht de belangrijkste delen van de kooi gaan zijn, wil ik wel zeker weten dat ik hier voldoe aan de vereisten van FIA etc.

De betreffende rolkooi is van St52/S355 staal, en ik wil de moffen minimaal van hetzelfde materiaal hebben. Nu heb ik op ebay.de voor een goede prijs massieve buis gevonden van hetzelfde materiaal. Ik zou dit dus kunnen uitdraaien/afdraaien naar de juiste maten.

Omdat de FIA zegt dat het koudgetrokken naadloze buis moet zijn, ga ik twijfelen. Wat betekent koudgetrokken, en wat doet het met de eigenschappen? En mijn eigenlijke vraag, als ik de massieve buis zou afdraaien naar de juiste maat, voldoe ik dan aan de vereiste eigenschappen? Maw, is er verschil tussen koudgetrokken buis, en afgedraaide massieve buis als het materiaal hetzelfde is?
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #2  
Old 03-09-2018, 18:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Ja er is wel degelijk een verschil. Door die buis koud te vormen wordt het ijzer sterker. Die nummers die jij opnoemt hebben betrekking op het materiaal, de legering. Maar staal kent verschillende toestandsvormen, verschillende manieren waarop de moleculen aan mekaar hangen. Vergelijk het met het harden van staal, het materiaal blijft hetzelfde maar doordat het anders bewerkt is heeft het ook andere eigenschappen.

Een koudgetrokken buis is een pak harder en minder buigzaam dan een gewone. Daarom dat dit wordt voorgeschreven, is veel stijver en bij een impact zullen de moffen hierdoor niet open plooien.

Dus om kort op je vraag te antwoorden, als je een massieve staaf afdraait naar de juiste maat buis, dan voldoe je niet aan de vereiste normen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 03-09-2018, 18:45
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Daar was ik al bang voor inderdaad. Goed dat ik de vraag dus gesteld heb. En wat nu als ik nu een koudgetrokken buis vind die dan nog moet worden afgedraaid om tot de juiste maten te komen?
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #4  
Old 03-09-2018, 19:01
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Op zich lijkt me dat ok, zolang de wanddikte groot genoeg blijft en de buis niet te hard wordt opgewarmd.

Maar ik zou gewoon een stuk buis in de juiste maat zoeken, ga gewoon even naar de ijzerhandel daar kun je dat zeker bestellen. Heb je direct ook een beetje zekerheid over de kwaliteit enz.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 03-09-2018, 19:36
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Ik zou zo echt niet weten waar ik als particulier terecht kan voor zo iets. Mocht iemand hier optie's voor hebben, dan zijn die meer dan welkom. Ik heb onderstaand bedrijf aangeschreven:

https://proformancemetals.co.uk/mot...roll-cage-tube/
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #6  
Old 03-09-2018, 19:37
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

https://chassisparts.com/

Misschien heb je hier iets aan
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #7  
Old 03-09-2018, 20:05
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Gewoon bij een ijzerhandel in jouw buurt. In België kan je daar toch meestal als particulier terecht. Is gelijk een houthandel, kan je ook als particulier terecht toch?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 04-09-2018, 09:44
CaddyMK1-86 CaddyMK1-86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2018
Posts: 106
Default

vragen ze niet om certificaten bij de FIA?
Reply With Quote
  #10  
Old 04-09-2018, 16:24
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
https://chassisparts.com/

Misschien heb je hier iets aan


Dank, maar zij hebben niet de correcte maten, en ze leveren alleen volle lengtes als in 6 meter.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #11  
Old 04-09-2018, 16:26
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Ja er is wel degelijk een verschil. Door die buis koud te vormen wordt het ijzer sterker. Die nummers die jij opnoemt hebben betrekking op het materiaal, de legering. Maar staal kent verschillende toestandsvormen, verschillende manieren waarop de moleculen aan mekaar hangen. Vergelijk het met het harden van staal, het materiaal blijft hetzelfde maar doordat het anders bewerkt is heeft het ook andere eigenschappen.

Een koudgetrokken buis is een pak harder en minder buigzaam dan een gewone. Daarom dat dit wordt voorgeschreven, is veel stijver en bij een impact zullen de moffen hierdoor niet open plooien.

Dus om kort op je vraag te antwoorden, als je een massieve staaf afdraait naar de juiste maat buis, dan voldoe je niet aan de vereiste normen.


Hier nog even op terug komend. Hier de link van wat ik had gevonden:

https://www.ebay.de/itm/Rundstahl-S...cIYO-nQI908RPzg

Als ik het goed heb, staat de '+C', ervoor dat de massieve staaf ook is koudgetrokken toch? Dus dat zou dan moeten betekenen dat het hetzelfde is als koudgetrokken buis?
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #12  
Old 04-09-2018, 22:10
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Neen spijtig genoeg voor jou niet! De +C betekent dat dit type staal geschikt is voor koudtrekken, koudflenzen, enz. Wilt dus niet zeggen dat deze bewerking uitgevoerd is, enkel dat de legering geschikt is hiervoor.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 05-09-2018, 07:52
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Ah, lekker verwarrend. Dank voor de reactie.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #14  
Old 05-10-2020, 17:17
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Even mijn 2 cents:

Regels voor een kooi: Als je iets met autsport wilt gaan doen, zou ik maar geen geschroefde kooien nemen. Simpele reden voor: Dat is afkeur. Bovendien kan een specifieke raceklasse eigen eisen aan een kooi stellen. Dus ga nooit zomaar bouwen als je ergens aan mee wilt doen, want dan doe je het 2 keer. Afdraaien is dus een no go. De buis moet op maat getrokken zijn. Buigen mag, maar buis die uit 1 lengte gebogen kan worden mag niet gelast zijn. De hoepel moet dus 1 stuk zijn. Niet met moffen aan elkaar.

De redenen mogen duidelijk zijn: De kracht van de kooi komt enkel op de bouten te staan. Stel je gebruikt M10, dan is dan 10mm. Een gelaste rolkooi is dat de dikte van de buis. Hol of massief maakt voor de kracht niet heel veel uit. Dan weet je ook gelijk waarom dat niet mag....

Koudgetrokken betekend dus enkel dat het buis is die door een vorm is gehaald om een buis te worden. Dus niet gelast. Er zit dan ook geen naad in. Elke andere buis heeft 2 zwakke punten: Links en rechts van de lasnaad. En omdat lassen niet altijd hetzelfde resultaat heeft afhankelijk van degene die het doet (understatement of the year), dus alleen getrokken buis.

Dat gezegd hebbende: FIA goedgekeurd zal dus wel niet erg serieus zijn? Want dat wordt hij nooit door met bouten te werken. Maar goed, oud topic, volgens mij zit er al lang een kooitje in....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum