#1
|
|||
|
|||
Golf vr5 op 4 cilinders
hallo,
sinds kort loopt mijn golof 4 v5(150 pk) op 4 cilinders en heb dus ook op 1 cilinder geen vonk. nu heb ik al geprobeerd of ik met een ander ontstekingsmodule het probleem verhelp maar dit mocht niet baten. wat zou en kan er allemaal het probleem zijn? volgende stap is de disontsteking maar dit is nogal een duur geintje om die te kopen voor het proberen. nu was mijn vraag of iemand in twente of omstreken /almelo er 1 heeft liggen die goed is dat ik dit iig kan proberen. mijn dank alvast met vriendelijke groet jeffrey smits |
#2
|
||||
|
||||
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#3
|
|||
|
|||
nee alles wat daar staat al geprobeerd zelfs een andere module geprobeert maar mocht niet baten kabels en bougies ook vervangen dus waarschijnlijk toch bobine vandaar ook de vraag naar een test bobine.
maar bedankt voor de reactie |
#4
|
|||
|
|||
Hoe heb je gecontateerd dat je geen vonk hebt
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#5
|
||||
|
||||
Even uitleggen hoe DIS ontsteking werkt:
Bij DIS ontsteking heb je 1 bobine per 2 bougies. Die bougies vonken telkens de bobine wordt aangestuurd, ze vonken dus altijd tegelijk. Ze vormen namelijk een kring, de stroom loop van het ene eind van de bobine naar de eerste bougie, door de cilinderkop naar de volgende bougie, en van daar weer naar het andere eind van de bobine. Telkens er een vonk nodig is in één van de twee bijbehorende cilinders, vonken beide bougies. In de ene cilinder wordt de vonk dan nuttig gebruikt voor de ontbranding, de andere cilinder is op dat punt juist aan het eind van zijn uitlaatslag en de vonk van de bougie in deze cilinder dient tot niets. Dit noemt men een loze vonk, of lost spark. Wat betekent dit? Bij een viercilinder motor heb je in een DIS bobinepakket binnenin eigenlijk 2 bobines zitten, bij een 6 cilinder heb je er drie, etc. Bij een vijfcilinder heb je er ook drie nodig, want met twee bobines kom je niet toe, daar kan je maar 4 bougies mee uitsturen. De derde bobine stuurt maar één bougie uit, in de plaats van de andere bougie zit er waarschijnlijk een doorverbinding met een weerstandje ofzo gok ik. Normaal kan je bij DIS ontsteking niet op 1 cilinder geen vonk meer hebben, maar bij een vijfcilinder kan het dus wel. Nu zijn er meerdere mogelijkheden: - bougie stuk - bougiekabel stuk (komt wel eens voor, wordt haast altijd overgekeken) - bobinepakket stuk (meestal enkel als een volledig pakket te vervangen, spijtig genoeg) - Een probleem in de aansturing van het bobinepakket Mijn raad: meten is weten! Begin niet met vervangen van onderdelen voor je weet welk onderdeel stuk is. Enkel een bougie kan je zomaar vervangen omdat dit een normaal onderhoudsdeel is en toch bijna niets kost. Bougiekabels kunt je meestal doormeten met een multimeter, maar ook niet altijd. Gemakkelijkst om die te testen is door de kabel te wisselen met een andere van een bougie die het wel doet. Verplaatst het probleem van cilinder dan is het de kabel. Bobinepakket kan je normaal wel nameten met een multimeter. Aansturing van het pakket nameten doe je met een osciloscoop, dan moet je naar een garage. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
oke even kort kabels en bougies zijn vervangen omdat ik begon met het probleem dat er 1 kabel kapot was heb dus op ebay dl een orginele kabelset voor een v5 gekocht. daarna was het probleem niet voor bij en bleek ik op de cilinder links onder geen vonk te hebben. (weet even niet welke letter deze cilinder heeft in het rijtje) het gekke is dat ik na het wisselen van een module geen verschil had alleen nu had cilinder links boven geen vonk meer en links onder wel. dus verklaar maar hoe dit kan ik denk dat de laatste optie bobine vervangen is???? |
#7
|
|||
|
|||
Wat geeft die aan als je m uit uitleest met vagcom
|