#1
|
|||
|
|||
rem issue of onderstel?
Goedendag mede VW rijders liefhebbers
Ik lees al een hele lange tijd mee op het forum en heb mede hierdoor al meerdere dingen gefikst maar nu heb ik toch iets wat ik nog niet heb kunnen vinden op het forum. Dit probleem had hij al bij aankoop maar aangezien ik de auto toch langzaam aan wilde opknappen heb ik het voor lief genomen. Ik heb een rem probleempje met mijn hobby golf gti uit 1994 en zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Zodra ik rem bij een snelheid vanaf een km of 30 merk ik dat me stuur iets naar rechts draait en mijn auto naar links trekt/duikt en er een zwabberig gevoel optreedt bij de voorwielen het is net alsof ik geen contact meer heb met de auto. hoe harder ik rem hoe erger en voelbaarder. tijdens het rijden voelt hij niet zwabberig aan al moet ik zeggen dat ik niet echt hard en wild heb gereden (heb me petje al jaren geleden in de kast gegooid ) Ik heb zelf het volgende er al aan gedaan. *uitgelijnd door een specialist *nieuwe hoofdremcilinder *remklauwen voorzijde opnieuw in de rubbers zuigers zagen er nog prima uit. *blokken en schijven ook nog prima *remolie ververst *alle lucht is er zeker weten uit *geen gekkigheid wat betreft de remleidingen De auto is verlaagd door middel van een schroefset (merk onbekend) hier stond hij op bij aankoop. 4 goede banden met een gelijke bandenspanning. Zou het aan de schokdempers kunnen liggen of toch de remkracht verdeler al lijkt mij dit niet omdat deze toch alleen de remkracht op de achteras aanstuurt? Of zou het toch iets heel anders kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie tijd moeite antwoorden/tips en tools |
#2
|
||||
|
||||
Blokken en schijven nog prima of blokken en schijven vervangen?
Klinkt als een klassiek geval van remverschil. Een kant remt harder waardoor de auto wegduikt. Vreemd dat je zo door de keuring raakt, is normaal een afkeur want het is super gevaarlijk. Ik zou zeggen: remklauw gaar, remblokken gecontamineerd of een leiding die verstopt zit. Je remklauw kan gaar zijn ookal zijn de rubbers goed. Zelf voorgehad, zuiger was nog perfect, rubbers ook maar toch uit voorzorg nieuwe gestoken, en uiteindelijk toch de klauw nog mogen vervangen. Je remblokken kunnen ook vervuild zijn door vet, of versteend geraken. Dan lijken ze nog goed op het eerste zicht, maar eigenlijk bieden ze weinig remkracht meer. Wat ik ook al heb zien voorvallen is dat de leiding verstopt zit. Vanbuiten ziet ze er nog perfect uit, maar vanbinnen niet meer. Roest of vuil in de ijzeren leidingen komt minder voor tenzij de auto heel lang stil staat, maar de flexibele leidingen durven wel eens vergaan aan de binnenkant. Natuurlijk kan dit probleem ook aan het onderstel liggen. Als de geometrie aan de ene kant anders is dan aan de andere dan kan het afhankelijk van de afwijking zijn dat je auto dit soort kuren krijgt. Door het remmen verplaatst het gewicht zich naar voor waardoor de wagen daar inveert. Door het inveren verandert de geometrie. Als deze nu niet aan beide kanten op dezelfde manier verandert kan de auto scheef gaan trekken. Om zekerheid te hebben zou je eigenlijk eens op een remmentestbank moeten rijden. Die meet de remkracht op elk wiel en dan zie je gelijk of je remverschil hebt. Heb je een verschil dan weet je dat je naar de remmen moet kijken, heb je geen noemenswaardig verschil dan moet je het ergens anders zoeken. |
#3
|
|||
|
|||
blokken en schijven nog prima op t oog en schuifmaat
remmen test bank is idd een goed idee ga eens ff kijken waar ik ermee terecht kan hier in de buurt. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Dan heb je zekerheid, zal niet gratis zijn maar beter dat dan nodeloos dingen zitten vervangen. Dat kost ook geld |
#5
|
|||
|
|||
ach ja een auto kost nou eenmaal geld
|
#6
|
||||
|
||||
aangezien je een zwabberig gevoel krijgt denk ik eerder aan versleten draagarm rubbers en of stuur-/ fuseekogels
|
#7
|
|||
|
|||
probleem opgelost.
na het controleren van de remmen die overigens goed waren de wagen op de brug gehad en de bouten van de fuseekogel waren los. Hoe dat kan ik heb geen idee waarschijnlijk los getrild of nooit goed vastgezet in het verleden. vervolgens vast gezet met loctite en voor de zekerheid de andere kant ook maar gedaan. bedankt voor jullie tijd en moeite |
#8
|
|||
|
|||
kom je goed mee weg... hoe lang heb je er zo mee gereden... je schreef: al bij aankoop... maar hoe lang heb je hem?
|
#9
|
||||
|
||||
En bij het uitlijnen niet gezien😳 kwalijke zaak..
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
vanaf feb 2018 |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
ja idd maar ik weet niet zo goed wat ik er nu nog bij hem mee kan aangezien dat al een aantal weken geleden is. ik ga er in elk geval niet meer naar toe. |