#1
|
||||
|
||||
Startmotor krijgt motor niet rond
Mijn GTI 16V heeft altijd al moeite gehad om te starten, alsof de startmotor niet genoeg vermogen heeft om de motor rond te krijgen. Ik heb de startmotor al vervangen voor een tweedehandse, maar het probleem blijft. Nu zat ik te denken, zou ik een startmotor van een diesel kunnen monteren? Past dit 1 op 1? Een andere mogelijkheid die ik zie is een zwaardere batterij steken, welke heeft de grootste kans op slagen denken jullie?
|
#2
|
||||
|
||||
als het een golf2 16v is met 2Y bak kan je bijv. een starter van een 1.9D of SDI monteren.
heb ik ook en werkt perfect. vaak moet je wel het + kabeltje een beetje aanpassen of veranderen omdat die aansluiting niet altijd gelijk is. |
#3
|
|||
|
|||
Ik heb eventueel wel een startmotor van een sdi liggen
Stuk or 4 zelfs 10tje per stuk |
#4
|
|||
|
|||
Goede massa en pluskabel scheelt ook
|
#5
|
||||
|
||||
3 regels spelen hier:
1) het vermogen van de startmotor, aangezien andere autos met dezelfde motor geen problemen hebben, zou dit vermogen voldoende moeten zijn en heb je geen zwaardere diesel starter nodig. 2)de bekabeling. bij een starter loopt een grote stroom (1,2kW op 12V is een goeie 100A). als jouw bekabeling slecht is of je hebt een overgangsweerstand aan de accu polen, dan verlies je veel vermogen. voorbeeld: je hebt een verlies over de kabel en aansluitingen van 0,05ohm. bij 100A zal je daar dan 5V over verliezen. je starter krijgt dan maar 7V meer. in praktijk zal het nog iets afwijken aangezien jouw starter op 7V geen 100A meer trekt. realistisch zal een 8,5V en 70A zijn, jouw starter heeft dan nog een 600W ipv de originele 1200W of de helft. oplossing: zorgt dat je +kabel, massakabel en contacten aan accu/startmotor goed en proper zijn. vooral een plus kabel die jaren naast een hete uitlaat heeft gehangen wordt slecht na een tijdje 3)je accu kan rot zijn. in je accu zitten een heleboel loden platen. naarmate je accu ouder wordt, vergaan die platen. stel dat je 20platen naast elkaar hebt hangen, en elk kunnen ze 10A leveren. dan is je accu in staat om 200A te leveren. als je accu echter ouder wordt, vergaan die. stel dat je nog de helft over hebt van die platen. dan kan je accu maar 100A meer leveren. als je nu een 45Ah 240A accu hebt, kan je evengoed naar een zwaardere accu gaan in startstroom. een diesel heeft meestal 640A startstroom steken. die accu zal bij zware belasting minder door zijn knieen zakken (bij hoge stroom leveren, zal de spanning van 12V ook inzakken naar een 11,5V ofzo. hoe zwakker de accu, hoe meer die inzakt. ook bij koud weer, verliest de accu energie. bji vriesweer halveert alles. een accu die nog 100A kan leveren met zijn halve loden platen, kan bij vriesweer nog slechts 50A geven. de 3 punten samen kunnen je ook ellende geven. bv een accu die al een beetje verzwakt is, die zakt naar 11,7V. je bekabeling die wat rotter wordt ern zelf ook 2V afneemt. dan heeft je starter nog slechts 9,7V over om mee te beginnen. die draait ook zwakker rond dan. als test: probeer je auto eens te starten met startkabels. als dit beter gaat is je accu waarschijnlijk te zwak. als dit even slecht start, zou ik de bekabeling eens vervangen (ritje naar de sloop). kijk ook even je massa kabel na. die loopt van accupool - naar chassis aan uw ruitensproeiertank naar je motorblok. die kabel aan je ruitensproeiertank durft rotten door het morsen van ruitensproeiervloeistof.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#6
|
||||
|
||||
Dankjewel voor het meedenken! De accu is nog maar twee jaar oud, hangt altijd aan een druppellader, dus deze is nog wel ok denk ik. De bekabeling stel ik me wel vraagtekens bij. De massakabel is heel vettig, hier en daar een paar draadjes uit de kabel die gebroken zijn, enz. Ik ga beginnen met deze te vervangen, alsook de pluskabel naar de starter. Als dat het niet verhelpt misschien toch een zwaardere accu proberen. Zit momenteel geloof ik 45Ah, CCA weet ik niet vanbuiten.
|
#7
|
||||
|
||||
@ar1g3 Heb je dit kunnen oplossen?
Ik heb sinds revisie van mijn 16V warm start problemen. Krijg de motor niet meer rond dan. Accu is goed en alle kabels enaansluitingen zijn goed. Ik ben vrij zeker nu dat het door de hogere compressie ligt na revisie. Ik heb nu namelijk tusssne 13,2 - 14,2 bar op alle cylinders. En dit bij koude motor! Ik had er graag geen diesel starter op want vind ik te zwaar/lomp. Kan een Golf3 GTI 8V starter voldoende zijn zoals ik hier en daar lees? Echter zie ik dat deze hetzelfde vermogen hebben van 1,1kW.. |
#8
|
||||
|
||||
Ik heb ook een iets hogere compressie, ook ongeveer de waarden die jij daar aanhaalt. Ik had ook problemen met het brandstofsysteem en de ontsteking, nadat ik deze had opgelost kreeg hij de motor weer rond. Er zit dus nog altijd dezelfde startmotor op als die dat problemen gaf. De problemen die ik had waren die dat ik in jouw topic had aangehaald, dus een ontstekingsmodule die stuk was.
|
#11
|
||||
|
||||
Ik mis even de logica van de ene 1,1kW startmotor vervangen door een andere met 1,1kW? Daar schiet je toch niks mee op?
__________________
|
#12
|
||||
|
||||
De golf 3 startmotor gebruikt planetaire tandwielen terwijl de golf 2 motor direct drive gebruikt. Hoewel ze hetzelfde vermogen leveren is het planetaire systeem efficienter en kan meer koppel leveren.
Zo heb ik het althans begrepen. Last edited by -spyrock- : 30-06-2020 at 15:28. |