#1
|
|||
|
|||
Golf 2 GTI 16V PL weer de weg op...
Na vijf jaar is het dan eindelijk zover... de 16V (PL) die ik geschorst had staan wil ik weer de weg op helpen om er heerlijk mee te gaan cruisen. Zoals hij er tot nu toe bij stond beleef ik er geen plezier van. Het zal geen full bottom-up restauratie worden, maar in eerste instantie de weg op, de APK door en km-plezier genereren. Dan stap voor stap wat punten aanpakken voor nog meer plezier. Bij belangstelling plaats ik hier wat voortgang en vraag ik ongetwijfeld om hulp!
Ik heb de GTI jaren terug ooit eens gekregen nadat ik de vorige eigenaar heb geholpen met wat mankementen. De carrosserie is erg slecht en het is me nooit echt gelukt de KE-Jetronic perfect te laten lopen. Vanmiddag het begin: de accu heb ik opgeladen, met de hand heb ik voorzichtig de krukas rondgedraaid, koelvloeistof aangevuld, olie gecheckt en toen met kloppend hart de sleutel omgedraaid... starten, lopen... na vijf jaar stilstand!? dit noem ik nog eens een bemoedigend begin. Ik heb de voorruit eruit gehaald, want daar zat een barst in waar hij de APK niet mee door komt. Die rand heeft behoorlijk wat roest en op één plek is er niets over van de rand. Onder de rand zit ergens een gat naar de motorruimte. Daar zal ik t.z.t. wat aan moeten doen. Voorlopig ga ik de roest deels wegwerken, Fertan smeren en een nieuwe ruit terugzetten. Het is niet netjes, maar ik wil hem door die APK hebben. De auto heeft overigens een behoorlijk aantal roestplekken en laswerk. Rechtsachter heeft het er alle schijn van dat er een aanrijding is geweest die is weggewerkt. Op de lasnaden langs het dak en de onderrand en achterklep roest hij door... Ik kan zelf niet lassen, dus als er iemand is die me erbij kan helpen om op termijn alles netjes te krijgen, dan hoor ik dat graag. Plannen met de auto: 1) APK 2) KE-Jetronic perfect laten lopen 3) Laswerk, lakwerk 4) Interieur (recaro) herstellen Het thema is zo origineel mogelijk. De auto is uit 1988, zou smalle bumpers moeten hebben en zeker niet deze velgen. Voor de rest is hij redelijk origineel nog. Last edited by DragonGr Dragon : 02-03-2018 at 20:05. Reason: Added pictures |
#2
|
|||
|
|||
Leuk ding!
Inderdaad mooi origineel maken, wordt ie alleen maar meer van waard. Succes met de opknap beurt. Ik weet niet hoe je qua sleutelruimte zit, maar als je zelf ruimte hebt om de laswerkzaamheden te doen dan zou ik je zeker een lascursus aan raden. Ga je zeker plezier aan beleven. Kijk anders een op www.rustbuster.nl Heb hier wel goede verhalen over gehoord. Mvg Dennis |
#3
|
|||
|
|||
Dennis, leuk dat je erover begint... de auto staat in een ruime garagebox waar je goed omheen kan werken. Het lijkt me leuk om dat lassen zelf te kunnen. Is dat echt iets om eenvoudig aan te leren (ik ben niet onhandig). Dusdanig dat ik zelf de bestaande gaten kan dichtlassen, afwerken, plamuren en strak maken...? iemand die het me wil komen leren is natuurlijk ook welkom ;-)
|
#4
|
|||
|
|||
Het begint natuurlijk allemaal met weten hoe je een lasapparaat in moet stellen.
Het is allemaal prima te leren, zeker als je er iemand bij hebt met ervaring. Met een cursus ga je dit soort dingen natuurlijk ook leren, en dan nog blijft het al doende leert men. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het je af gaat. Ik zou eerst eens langs een autoschade bedrijf of autosloperij vragen of je wat oude delen mag pakken uit de oud ijzerbak zodat je daar op kunt oefenen, liefst delen van wat oudere auto's zodat je niet met vreemde legeringen te maken krijgt. Mvg Dennis |
#5
|
||||
|
||||
Heb het zelf ook zo gedaan, cursus bij rustbuster, lasaparaat aanschaffen en gewoon beginnen. Is echt wel te doen als je niet onhandig bent!
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#6
|
|||
|
|||
Dank voor de tip!!
APK afspraak is gemaakt voor vrijdag 9 maart... ik heb zin om weer te gaan rijden! |
#7
|
||||
|
||||
Lijkt me een mooi project! Veel succes! Hopelijk heb je niet al te veel problemen met de KE-Jetronic
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Dank! hoe staat het intussen met jouw KE-Jetronic? |
#9
|
||||
|
||||
Mooi om te zien dat hij weer de weg op gaat, tenminste een goede instelling om problemen op te lossen en niet gewoon andere injectie er op te zetten
|
#10
|
|||
|
|||
Gino, inderdaad. Ik wil het systeem snappen en slim werkend krijgen, niet alleen vervangen door een ander systeem of alle componenten lukraak vervangen door nieuw. Kost wel wat meer tijd, maar het is hobby ;-)
Er is best veel info te vinden. Zijn er hier trouwens forumleden met goed werkende KE-Jetronic? leuk om die ervaringen te horen! |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Het is al weer even geleden dat ik er nog aan gewerkt heb. Ik ge er binnenkort nog een laatste keer mee bezig zijn, als ik het dan niet vind doe ik hem binnen bij iemand die er meer van kent, het wordt tijd dat ik wat plezier uit de auto begin te halen! |
#12
|
||||
|
||||
Mooi te lezen dat die rode de weg weer opgaat.
En die KE-Jetronic zal je vast wel de baas worden. De door velen vervloekte Pierburg 2EE lach je ook uit.. dus dat gaat wel goed komen! |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Herkenbaar... ov er niet al te lange tijd ga ik die KE-Jetronic aanpakken, ik deel graag bevindingen en mogelijk komen we er samen uit... zat je in de buurt? |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Hehe, zo bekijk ik het ook maar. Zal even duren voor ik het doorheb, maar dan ga ik haar ook uitlachen ;-) jouw wagentje nog altijd met plezier? |
#15
|
|||
|
|||
https://www.youtube.com/watch?v=ljVcuGxzn7Q
Dit zou een mooi streven kunnen zijn als eindresultaat... |
#16
|
||||
|
||||
Gaaf, ben benieuwd naar de vorderingen
__________________
Golf II Madison 1.8 '90 SOLD Golf II GTI 16v KR '86 SOLD Corrado 1.8 T '89 SOLD Golf I Cabrio G60 Kompr '89 SOLD Golf II CL 1.6 '85 SOLD Golf II VR6 '91 SOLD Golf II Fire and Ice GTD '91 5-deurs SOLD Golf II GTI 8v EV '84 1984 |
#17
|
|||
|
|||
Wat plaatjes bij de praatjes:
Lelijke roestplek, opening van motorruimte naar dashboard Rand van de voorruit en stijl naast de ruit Plekken op de zijkant, mogelijk door een aanrijding ooit Achterklep onder de sticker En waar ik later achterkwam... de stof van de hemel laat los achteraan. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?? Tot slot nog een gedachtengang. De strips langs de zijkanten zijn behoorlijk verhard en verduurd. Zijn deze nog eenvoudig mooi en soepel te krijgen als ik deze weer terugplaats? daarbij wil ik ook de zwarte GTI stickers langs de randen, dorpels en achterklep terugplaatsen. Ik zie dat die nog wel her en der leverbaar zijn. Oh ja, en iemand een idee of de originele smalle bumpers met rode bies nog eenvoudig te verkrijgen zijn? zijn er imitaties die goed passen en lijken? Fijn weekend allemaal, ik hoop tijd te hebben om het frame van de voorruit roestvrij te krijgen, te behandelen met Fertan en de voorruit terug te plaatsen... |
#18
|
||||
|
||||
Leuk leuk!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Nou... ik moet zeggen dat ik wat droevig wordt van al die roestgaten. Dan zakt mij de moed wel een klein beetje in de schoenen, krijg ik dit ooit netjes weggewerkt!? |
#20
|
||||
|
||||
Kom op, het blijven oude auto's. Als ik de foto's zie heb ik ook weer zin om eentje te kopen haha. Zijn helaas een beetje duur geworden.
Mijn vader had een 1.6 Diesel, zelfde probleem met de hemel. Dingen blijken vaker los te gaan helaas. Die rubbers krijg je weer zacht in warm water alleen is dat niet voor lang. Bumpers kun je ook evt. met een verf föhn behandelen. Hierdoor worden ze weer mooi zwart. Wel niet te lang op een plek houden natuurlijk. |