#1
|
|||
|
|||
Golf 2 1.6 tunen
Hallo allemaal,
Ik heb een golf 2 1.6 8v pn staan hier met nog geen 2 ton op de teller. Nu is de koppakking eruit gegaan, en zit ik erover te denken om samen met het repareren van de koppakking nog wat andere dingen te doen aan het blok. Mijn vraag is of dit de moeite waard is. Uiteindelijk zat ik te denken aan een setup met bijvoorbeeld een snellere nokkenas, een andere carb zoals een dubbele solex en een spaghetti spruitstuk of misschien een afgedraaid vliegwiel?. Ik hoop toch ergens uit te komen rond de 100/110pk, maar ik weet niet wat ik kan verwachten van dit blokje en hoe dit alles te behalen is. En uiteraard wat het mag kosten in totaal. Ik hoor graag of dit een goed idee is of niet. Last edited by iRoot121 : 16-01-2018 at 17:22. |
#2
|
||||
|
||||
Heel eerlijk? Motorswap is het beste
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
En hoe zit het met het aanpassen voor de kabelboom van een 1.8 8v gti van een Golf 2 of een 2.0 8v gti van een Golf 3? |
#4
|
||||
|
||||
kan je evt. laten doen door een forummer.
zijn er hier meer die het kunnen, heb je plug and play kabelboom. |
#5
|
||||
|
||||
Ik zou een 2.0 16v ABF overwegen als je toch aan het ombouwen slaat
|
#6
|
||||
|
||||
Er was destijds iemand op het oude VWForum die een Golf II had met een 1.6 PN-motor, welke hij getuned had. Ik heb het al wel over een jaar of 12 terug.
Naar wat ik er nog van weet had hij een grotere carburateur, scherpere nokkenas en een aangepaste uitlaatlijn met een spaghetti-spruitstuk gemonteerd en kwam hij toen uit op 110pk. Deze persoon heeft inmiddels een serieus eigen bedrijf in het maken van custom (RVS) uitlaatsystemen.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984 |
#7
|
||||
|
||||
heel eerlijk gezegd, met wat ik nu weet zou ik direct voor een motorswap gaan.
ik was altijd zo´n eigenwijze die een 1.3 tot zijn max moest opvoeren en opblazen, als ik nou terug kijk op het geld wat er in is gegaan had ik nu 100x liever een andere motor erin gezet.
__________________
I love it when a car comes together |
#8
|
||||
|
||||
Ik zou er ook niet voor kiezen.. in de basis blijft het de 1.6. Een bekende van me had ook een 1.6, weber erop, auto lichter gemaakt, sportievere nokkenas. Nog reed ik m met een standaard 1.8i 90pk zoek op de autobahn.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#9
|
||||
|
||||
tunen is een vak apart, je kan hierbij kiezen om meer vermogen in lagere toeren te geven (koppel verhogen, vooral ideaal als je bv veel aanhangers trekt of graag in hoge versnelling een paar mensen in het hernemen wilt pakken),
of je kiest ervoor om je pk's te verhogen in het hogere toerental. de fabrikant heeft jouw motor zo ontwikkeld dat die zich ergens in het midden bevind. geen echt koppel monster, maar ook geen hoge toerenracer. en nu komt het: al jij je hele auto zo opbouwt dat die op hoge toeren moet leveren, dan moet ALLES aangepast zijn aan die hoge toeren. het is dus nutteloos om bv een stel dikke carbs te steken op een standaard cilinderkop met scherpe nokkenas waarbij je dan een uitlaat steekt die zich gaat richten op lagere toeren . of waarbij je de inlaat niet hebt veranderd (das hetzelfde als een fietscoureur op een ultralichte koersfiets zetten en hem dan laten ademen door een rietje). tunen is net de hele combinatie zo efficient mogelijk te laten samenwerken. tune je een motor verkeerd, dan wordt je overal afgedroogd. mijn capri destijds, daar mochten er veel naast komen. die had een top van 179km/h volgens de fabriek. de mijne ging harder http://fcapri.homelinux.com/meeting...40/Pcdv0526.jpg motorblok van een ford scorpio, weber 34/34EGAS van een 3.0V6, versnellingsbak van een ford sierra, achteras van een 2.3 (betere diff verhouding), big bore spaghetti uitlaat met quasi open dempers (trok vlammen als je schakelde). wil je gemakkelijk meer vermogen, gooi er een groter blok in. wil je je eigen blok behouden en wil je daar het maximum uit persen, dan ga je nog veel tijd en plezier beleven
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 25-01-2018 at 13:39. |
#10
|
|||
|
|||
Volg ik ook even...zoek ook optie om naar 2.0 16v te gaan (nu L4 1.8 8v Audi 100). Heb daar vast hulp bij nodig van forummers..wie o wie?
|
#11
|
||||
|
||||
Een 1600 met dubbele solex klinkt natuurlijk wel heel tof, en met 100/110 pk heb je lekker vermogen.
Gaat het je echt om het vermogen, ja dan is zoals hierboven al gemeld een andere motor een betere optie ipv het repareren van deze motor. Zet ook de kosten eens naast elkaar. Wat kan je zelf doen, wat niet? De ABF 2.0 16v koop je met andere versnellingsbak, koppeling etc. Hoe is de koppeling van deze 1600? met het afdraaien van het vliegwiel ga je waarschijnlijik ook meteen je koppeling vervangen maar dat zijn niet echt de kosten. De carburateurs en inlaat zullen nog de grootste kosten zijn qua materiaal.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#12
|
||||
|
||||
en de uren om alles afgesteld te krijgen.
er is geen boekje die zal beschrijven dat je 2,5toeren aan dat schroefje moet doen, en dan indraaien tot het toerental begint te schommelen, dan 1/4de toer eruit. dit wordt experimenteren met afstelling, andere sproeiermaten, andere luchtfilter en luchtkanalen, andere timing van de nokkenas, andere timing van de ontsteking, compleet andere ontsteking zelf met andere vervroegingscurves... enorm veel knutselplezier, maar minder geschikt als dit een betrouwbare daily driver moet zijn. ik heb verbouwde oldtimers staan die al 5-6jaar niet meer gereden hebben nu
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |