Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-01-2018, 17:14
iRoot121 iRoot121 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 17
Question Golf 2 1.6 tunen

Hallo allemaal,

Ik heb een golf 2 1.6 8v pn staan hier met nog geen 2 ton op de teller.

Nu is de koppakking eruit gegaan, en zit ik erover te denken om samen met het repareren van de koppakking nog wat andere dingen te doen aan het blok. Mijn vraag is of dit de moeite waard is.

Uiteindelijk zat ik te denken aan een setup met bijvoorbeeld een snellere nokkenas, een andere carb zoals een dubbele solex en een spaghetti spruitstuk of misschien een afgedraaid vliegwiel?.

Ik hoop toch ergens uit te komen rond de 100/110pk, maar ik weet niet wat ik kan verwachten van dit blokje en hoe dit alles te behalen is. En uiteraard wat het mag kosten in totaal.

Ik hoor graag of dit een goed idee is of niet.

Last edited by iRoot121 : 16-01-2018 at 17:22.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-01-2018, 18:19
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Heel eerlijk? Motorswap is het beste
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #3  
Old 17-01-2018, 16:02
iRoot121 iRoot121 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 17
Default

Quote:
Originally Posted by EnVeeZee
Heel eerlijk? Motorswap is het beste


En hoe zit het met het aanpassen voor de kabelboom van een 1.8 8v gti van een Golf 2 of een 2.0 8v gti van een Golf 3?
Reply With Quote
  #4  
Old 17-01-2018, 17:00
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

kan je evt. laten doen door een forummer.
zijn er hier meer die het kunnen, heb je plug and play kabelboom.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 17-01-2018, 20:19
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Ik zou een 2.0 16v ABF overwegen als je toch aan het ombouwen slaat
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #6  
Old 17-01-2018, 22:26
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Er was destijds iemand op het oude VWForum die een Golf II had met een 1.6 PN-motor, welke hij getuned had. Ik heb het al wel over een jaar of 12 terug.
Naar wat ik er nog van weet had hij een grotere carburateur, scherpere nokkenas en een aangepaste uitlaatlijn met een spaghetti-spruitstuk gemonteerd en kwam hij toen uit op 110pk.
Deze persoon heeft inmiddels een serieus eigen bedrijf in het maken van custom (RVS) uitlaatsystemen.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #7  
Old 18-01-2018, 15:33
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

heel eerlijk gezegd, met wat ik nu weet zou ik direct voor een motorswap gaan.
ik was altijd zo´n eigenwijze die een 1.3 tot zijn max moest opvoeren en opblazen, als ik nou terug kijk op het geld wat er in is gegaan had ik nu 100x liever een andere motor erin gezet.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #8  
Old 23-01-2018, 20:56
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Ik zou er ook niet voor kiezen.. in de basis blijft het de 1.6. Een bekende van me had ook een 1.6, weber erop, auto lichter gemaakt, sportievere nokkenas. Nog reed ik m met een standaard 1.8i 90pk zoek op de autobahn.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #9  
Old 25-01-2018, 13:36
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

tunen is een vak apart, je kan hierbij kiezen om meer vermogen in lagere toeren te geven (koppel verhogen, vooral ideaal als je bv veel aanhangers trekt of graag in hoge versnelling een paar mensen in het hernemen wilt pakken),
of je kiest ervoor om je pk's te verhogen in het hogere toerental.

de fabrikant heeft jouw motor zo ontwikkeld dat die zich ergens in het midden bevind. geen echt koppel monster, maar ook geen hoge toerenracer.

en nu komt het: al jij je hele auto zo opbouwt dat die op hoge toeren moet leveren, dan moet ALLES aangepast zijn aan die hoge toeren. het is dus nutteloos om bv een stel dikke carbs te steken op een standaard cilinderkop met scherpe nokkenas waarbij je dan een uitlaat steekt die zich gaat richten op lagere toeren . of waarbij je de inlaat niet hebt veranderd (das hetzelfde als een fietscoureur op een ultralichte koersfiets zetten en hem dan laten ademen door een rietje).
tunen is net de hele combinatie zo efficient mogelijk te laten samenwerken.

tune je een motor verkeerd, dan wordt je overal afgedroogd.

mijn capri destijds, daar mochten er veel naast komen. die had een top van 179km/h volgens de fabriek. de mijne ging harder
http://fcapri.homelinux.com/meeting...40/Pcdv0526.jpg
motorblok van een ford scorpio, weber 34/34EGAS van een 3.0V6, versnellingsbak van een ford sierra, achteras van een 2.3 (betere diff verhouding), big bore spaghetti uitlaat met quasi open dempers (trok vlammen als je schakelde).

wil je gemakkelijk meer vermogen, gooi er een groter blok in. wil je je eigen blok behouden en wil je daar het maximum uit persen, dan ga je nog veel tijd en plezier beleven
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 25-01-2018 at 13:39.
Reply With Quote
  #10  
Old 25-01-2018, 20:00
63cpe 63cpe is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 5
Default

Volg ik ook even...zoek ook optie om naar 2.0 16v te gaan (nu L4 1.8 8v Audi 100). Heb daar vast hulp bij nodig van forummers..wie o wie?
Reply With Quote
  #11  
Old 27-01-2018, 16:22
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Een 1600 met dubbele solex klinkt natuurlijk wel heel tof, en met 100/110 pk heb je lekker vermogen.
Gaat het je echt om het vermogen, ja dan is zoals hierboven al gemeld een andere motor een betere optie ipv het repareren van deze motor.

Zet ook de kosten eens naast elkaar. Wat kan je zelf doen, wat niet? De ABF 2.0 16v koop je met andere versnellingsbak, koppeling etc.
Hoe is de koppeling van deze 1600? met het afdraaien van het vliegwiel ga je waarschijnlijik ook meteen je koppeling vervangen maar dat zijn niet echt de kosten.
De carburateurs en inlaat zullen nog de grootste kosten zijn qua materiaal.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #12  
Old 29-01-2018, 19:55
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

en de uren om alles afgesteld te krijgen.

er is geen boekje die zal beschrijven dat je 2,5toeren aan dat schroefje moet doen, en dan indraaien tot het toerental begint te schommelen, dan 1/4de toer eruit.

dit wordt experimenteren met afstelling, andere sproeiermaten, andere luchtfilter en luchtkanalen, andere timing van de nokkenas, andere timing van de ontsteking, compleet andere ontsteking zelf met andere vervroegingscurves... enorm veel knutselplezier, maar minder geschikt als dit een betrouwbare daily driver moet zijn. ik heb verbouwde oldtimers staan die al 5-6jaar niet meer gereden hebben nu
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum