#1
|
||||
|
||||
Transporters en de milieuzone: TDI naar 20vt?
Ok, dit is een beetje een proefballonnetje maar ik ben benieuwd wat men er hier van denkt.
Ik rij de afgelopen twaalf/dertien jaar VW; van luchtgekoeld (T2a/b) via benzine (Polo 86c, Golf II, Passat 35i, Lupo 1.4 16v en een T3 Multivan 2.1 WBX) naar diesel in de vorm van een Lupo 3L en een Transporter T4 2.5 TDI. Ik ben echt van diesel rijden gaan houden; beetje tam maar op de snelweg heel relaxed en de combinatie van koppel en betaalbaar aan de pomp maken mij een diesel enthousiast. Maar goed, hoe leuk ik het ook vind... de wereld om ons heen heeft de dieselmotor inmiddels aangewezen als de grote boeman en hoewel ik daar concreet niet zo heel veel last van had veranderde dat een aantal weken geleden nogal. Ik bleek ineens pal naast een toekomstige milieuzone te wonen, en nog mooier, de strengste van Nederland nog wel! Alle diesels van voor 2004 kwamen de Arnhemse binnenstad (lees ring om het centrum) niet meer in. Nu had ik mijn 3L net verkocht maar mijn T4 met verse chip naar 140pk en een halve ombouw naar camper (hefdakje komt van de winter) was dus mooi het bokje. Er was weinig informatie te vinden en inmiddels blijkt dat de gemeenteraad er een stokje voor lijkt te steken, maar het is allemaal behoorlijk onzeker. Afgelopen weken heb ik zitten broeden op mogelijkheden want ik wil die camper bouwen en komende zomer kunnen rijden omdat onze dochter dan bijna twee is en dat dan gewoon weer moet kunnen! Paar opties: - T4 zoeken met een V6/VR6/vijfcilinder op LPG - T5 zoeken (TDI maar nieuwer dus geen probleem op korte termijn) - T4 ombouwen naar benzine - T5 TDI kopen en op termijn ombouwen naar benzine Ik heb de T5 altijd een beetje laten liggen door de problemen met de 2.5TDI maar heb daardoor de 1.9TDI een beetje over het hoofd gezien. Op korte termijn is dit een prima optie en ik overweeg om mijn T4 in te ruilen voor een beetje een vroege 1.9TDI maar op termijn gaat die natuurlijk ook nergens meer een binnenstad in komen vandaar mijn vraag; heeft iemand ervaring met het swappen van de 1.9TDI in een T5 met een 1.8T/20VT blok? In Engeland zijn er een aantal T4's omgebouwd naar dit blok maar dat is allemaal alles behalve plug 'n play en de versnellingsbakken van de Golf/Seat/TT/Passat die als donor wordt gebruikt past niet. Nu zag ik in mijn zoektocht naar een 1.9TDI een plaatje van het blok en viel me op dat deze qua vorm zo lijkt op een 1.8T blok. Kan het zijn dat een swap van een 1.8T in een T5 op deze manier redelijk te doen is of zit ik er volledig naast? Hieronder twee afbeeldingen van de blokken, boven de TDI en onder de 1.8T. Ik kan online nergens informatie vinden van iemand die dit heeft gedaan en ben benieuwd of het inderdaad eenvoudiger is dan bij een T4. Thanks! Daan |
#2
|
||||
|
||||
Ik vond deze http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=408537
Jammer dat de plaatjes weggevallen zijn. Zag op youtube ook wat t4 20vt filmpjes. Het is altijd al is gedaan namelijk. Ik zou als je voor de 20VT gaat of 110 - 115 PK 5 inlijn ombouwen naar vrij programmeerbaar systeem met flexfuel sensor en EV 14 injectoren. Zodat je een vol sequentiele inspuiting hebt en ook normale 95 en E10 kan tanken en veilig maar zuinig kan afstellen. Denk dat minimaal 1 op 12 haalbaar moet zijn met het gewicht van de t4 en wellicht nog veel beter?! VR6 op gas is dat echt nog verdelig met de huidige regelgeving?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
||||
|
||||
Ik heb ooit iets opgevangen over een soort gelijke diesel kwestie.
Auto in kwestie was een oude diesel die de milieuzone niet meer in mocht. Vervolgens hebben ze er een moderne diesel ingebouwd, en hij mocht de milieuzone weer in. Misschien eens contact opnemen met de RDW hierover. |
#4
|
||||
|
||||
@yuli: dank voor de reply!
Ja heb de thread op vwt4forum wel helemaal gelezen (gedeelte van de plaatjes is nog te bekijken door ze te openen in een nieuw venster) maar mijn conclusie was daar toch een beetje; te veel gedoe en kosten om die motor in een T4 te krijgen. Een beetje T4 kost €2000/€4000 dus dan is een motorombouw financieel niet echt haalbaar. Bij een T5 ligt dat weer net anders; zeker bij ombouw naar camper is dat nog enigszins aantrekkelijk of de moeite waard. Mijn idee was een beetje; op deze manier worden alle Transporters binnenkort geblokt uit binnensteden en dat zou ik zonde vinden. Nou ja, ik heb besloten toch nog even door te knutselen aan die van mij want hij rijdt nog perfect en we zien het volgend jaar allemaal wel :| @Rick: dank ook. Nee dit gaat geloof ik niet op, het is een milieuzone puur gebaseerd op bouwjaar. Diesel + <2004 en je mag er niet in. Inmiddels heeft een deel van de gemeenteraad besloten hier niet mee in te stemmen maar de kans dat het toch doorgaat is vermoed ik vrij groot. |