Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Sharan en Touran
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-09-2017, 13:43
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default Wat aankooptips en info over de Sharan

Hoi.

Ik ben aan het nadenken over een vw sharan voor de toekomst. Ben nog niet daadwerkelijk aan kopen toe. Maar kijk wel vaak al op de 2ehands sites wat er te krijgen is.
Ik kijk naar de facelift modellen vanaf 2002 met nieuwere 110pk diesel en 1 versnelling meer (dacht ik gelezen te hebben). Waarschijnlijk iets met rond de 2 tot 2,5 ton erop.

Ik heb wat gezocht naar informatie, maar vind veel verschillende dingen die elke auto wel kan hebben. Enige concrete ding wat iedereen zegt is dat draadbreuken een ding is met deze autos.
is dat zo? En wat is er nog meer te verwachten?

Ik heb niks tegen schakelen, maar rij echt heel veel kilometers en heb denk ik liever nu een automaat met een volgende auto.
Welke automaat bak heeft de sharan precies? En is dit een goeie?
Ik las veel over automaatproblemen met passaten uit hetzelfde jaartal.
Ik wil er ook af en toe een tandemasser mee gaan trekken.

Dus waar moet ik op letten bij de auto zelf? Wat gaat altijd stuk? kost veel?
Typische roestplekken?

Geldt dit ook 1op1 voor een alhambra of ford?
Of is er verschil tussen de autos.

Bedankt!!
Reply With Quote
  #2  
Old 27-09-2017, 17:11
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Zijn dure auto's in reparaties. Heb een 1.8T sport gehad.
Draadbreuken, versnellingsbak uitgaande as bijrijderskant.
Veren achter breken.
Vreemde elektrische storingen. Je airco/clima doet het niet. Dan is het probleem de verwarmde ruitensproeierkopjes. Ja heel bizar.

Maar het rijdt prima verder, veel plezier van gehad. Bij 2ton ingeruild want toen kwamen er echt kosten aan. Schokbrekers, weer remmen en banden (busje banden met loadindex) de gehele uitlaat dat soort dingen. Ben je zo 2500euro verder.

Paar adviezen:
Wordt vrienden met een Seat monteur
Wordt lid van het Duitse forum voor de Galaxy/Alhambra/Sharan
Wordt zuinig, want het geld zul je nog hard nodig hebben om het ding rijdend te houden.

Oja een automaat = rennen voor je leven.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #3  
Old 27-09-2017, 20:45
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,573
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Zijn dure auto's in reparaties. Heb een 1.8T sport gehad.
Draadbreuken, versnellingsbak uitgaande as bijrijderskant.
Veren achter breken.
Vreemde elektrische storingen. Je airco/clima doet het niet. Dan is het probleem de verwarmde ruitensproeierkopjes. Ja heel bizar.

Maar het rijdt prima verder, veel plezier van gehad. Bij 2ton ingeruild want toen kwamen er echt kosten aan. Schokbrekers, weer remmen en banden (busje banden met loadindex) de gehele uitlaat dat soort dingen. Ben je zo 2500euro verder.

Paar adviezen:
Wordt vrienden met een Seat monteur
Wordt lid van het Duitse forum voor de Galaxy/Alhambra/Sharan
Wordt zuinig, want het geld zul je nog hard nodig hebben om het ding rijdend te houden.

Oja een automaat = rennen voor je leven.


Dit verhaal kan ik bevestigen aan de werkplaats kant (Serviceadviseur).

Ik heb bij en SEAT Dealer gewerkt waar wij tevens een Volkswagen Servicepunt waren. Bijna elke keer als er een Sharan of Alhambra de brug op ging, was het weer raak en kwam er minimaal €1000,- aan onderhoud en reparaties uitrollen. Weet dus waar je aan begint!
Dit zijn rekeningen/verhalen van frisse diesels met 179.000 op de teller, maar ook benzine versies waar al ruim 290.000 op de teller is gezet.

Ze vreten tevens ook steekassen. Elke 50/60.000 kilometer ben je wel aan de beurt.

Ik zou liever een Transporter of Caddy Life gaan, dan voor een Sharan of Alhambra.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-09-2017, 21:29
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Hahaha Ok. Heel erg bedankt voor de info!
Ik heb ondertussen een avondje besteed aan het zoeken naar verdere meningen en reacties over de sharan.
En inderdaad alles wat jullie al zeggen komst steeds weer terug.

Met dat soort kosten in het verschiet ga ik zeker weten naar wat anders kijken.
Ben niet zo'n masochist op dat vlak
Wel beetje spijtig! Want het leek me wel een lekkere ruime en zuinige auto.

Een transporter, t4 ofzo lijkt me ook wel iets.
Maar die zijn helaas weer niet zo zuinig denk ik.
Welke motor is daar het beste in? Eventueel weer met automaat? Hoef niet snel te rijden, maar wel relaxed en zuinig.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-09-2017, 07:21
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Nog een keer voor de duidelijkheid.

Automaat in Sharan, Alhambra, Corrado en zeker de T4 = heel heeeeeel heeeeel hard wegrennen!!!

Ook niet gratis meenemen. Staan laten.



Echt niet doen!
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #6  
Old 28-09-2017, 20:55
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,462
Default

T4 102pk 2.5 TDI handbak. Als onderhoud altijd netjes gedaan is dan heb je een uiterst betrouwbare bus. Liefst eentje van 2001-2003 dat aller laatste.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
  #7  
Old 29-09-2017, 14:54
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Ok. Dat is duidelijk! Ik vergeet de automaat.
En de 102 pk is de meest gewilde. Dat dacht ik al aan de prijzen te zien.
Het valt me op dat de t4 maar met vrij kleine vermogens is geleverd. De meest aangeboden is de 2.4 met 55kw. vrij weinig voor een 1600kilo bus die vaak aanhangers trekt.
Ik hoorde van een kennis dat de 102 pk vrijwel dezelfde is als die in de audi a6 en volvo geleverd is met 140pk. Is dat zo?
Reply With Quote
  #8  
Old 03-11-2017, 11:49
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

Oke. De lpg volvo 850 heeft een klep opgegeten en is nu een 4cilinder. Dus moeten echt iets anders.
Ben dus nu naar een passat aan het kijken.
Van 1994 tot 2004.
Het gaat me maar om paar dingen. Climatronic, combi, cruise control en redelijke kmstand.

Welke 1.9 tdi wil je nou precies hebben?
Ik doe niet meer aan topsnelheden. Hooguit af en toe een klein stoplicht sprintje.
Maar Ik wil voornamelijk lange afstand zuinigheid en betrouwbaarheid.
Ik las dat de 110pk het zuinigst is. Is er nog voordeel met de nieuwere pd motoren?
Ik ken de 6 bak uit de audi a6. Vond er weinig voordeel aan als je rond de 120 rijdt.
Ik wil ook af en toe comfortabel een 1500kilo aanhanger kunnen trekken trouwens.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-11-2017, 15:59
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

ben een nieuw topic begonnen bij passat voor de duidelikjheid
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum