#1
|
||||
|
||||
ombouw naar monojet
Beste volkwagers,
Ik heb een golf 2 1.3 uit 1986 met de welbekende pierburg carburateur. Nu heb ik hem een paar keer schoon gemaakt en revisie setje er op. En al een paar keer af laten stellen, en dan doet die het goed voor een tijdje. Maar nu gaat de golf stotteren als je harder dan 100km/h gaat. Dus ik ben helemaal klaar met die (#@*%) pierburg carb. Wil dat ding ritueel kapot maken en er een monojet van een polo 6n1 er op bouwen. Ben van plan om de cpu samen met de monojet over te zetten en alleen het brood nodige aan te sluiten. Maar wat voor input heeft een monojet nodig om te werken? Alvast bedankt voor het mee denken |
#2
|
||||
|
||||
zet er een injectie op (mono-motronic) van een polo 2F 1.3 motorcode AAV
Dat is vrijwel plug and play. Van een 6n is het meer werk door een overbodige sensor en een ingewikkeldere kabelboom. Heb zelf deze ombouw al eens gedaan op mijn project. Is vrij simpel en goedkoop te doen. Met een beetje geluk past het zelfs op de originele inlaat. Wat je in elk geval nodig hebt zijn een lambda en blauwe koelvloeistofsensor. Gasklephuis en ontsteking bevatten de overige sensoren. Tevens zit er nog een klepje voor het evap systeem. (actiefkoolstoffilter voor benzinedampen)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by The_Maxx : 15-06-2017 at 00:13. |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Hallo Controleer eens op je pierburg of de membraamdoos die zorgt dat de 2de gasklep opent niet kapot is. Dit kan wel het probleem zijn. Ben het ook niet helemaal zeker. Groeten Tom |
#4
|
||||
|
||||
Een polo 2f en een golf 2 ZN zijn niet zo makkelijk te vinden.
Een polo 6n1 wordt je mee dood gegooid. Er staan er genoeg voor €200,- of minder te koop. Vandaar dat ik van plan ben om een donor 6n1 te kopen. Dan heb ik alle onderdelen in 1 keer, en dan kan ik ook zien hoe de kabels zitten orgineel. Welke overbodige sensor gaat het? Zover ik het weet zijn alleen de volgende sensors nodig: -Gasklep positie sensor (op de monojet) -Luchtmassa sensor (op de monojet) -Temperatuur sensor (op het blok) -Toerentel sensor (op de bobine) -Lambdasonde (maken op de uitlaat) Volgens mij past de inlaat van een 6n1 ook op de golf 2 maar dit weet ik niet zeker. |
#5
|
||||
|
||||
bij een 6n1 zijn er ook een klopsensor en een snelheidssensor gebruikt. Klopsensor is geen plaats voor voorzien in het blok. Snelheidssensor kun je niet plaatsen omdat je tellerbak met een kabel werkt. (dat is de plek waar de sensor moet)
Toerentalsensor zit hier trouwens niet op de bobine maar op de ontsteking via een hallgever. Deze stuurt namelijk de bobine aan. En de inlaat van een 6n1 past niet. Die zijn aangepast omdat de kop gewijzigd is. Boutpatroon en formaat van de kanalen wijkt af. Ga even bij poloservicebrabant langs. Die zitten niet zo ver van je vandaan en die kan je vast wel een complete donor bieden. Anders heeft ie alle delen ook wel beschikbaar. Je maakt het jezelf alleen maar lastig door een 6n als donor te pakken. AAV 1.3 monopoint injectie is de opvolger van jou MH blok. Daarom past alles vrijwel zonder aanpassingen. Enige wat je moet doen is een geschakelde plus en een toerentalkabel aansluiten. Je bewaart een deel van je oude kabelboom (voor de oliesensoren. kabelboom van een 6n is compleet anders. Die lijkt meer op een golf 3 kabelboom. Dus veel werk om aan te passen, en om uberhaupt werkend te krijgen als je de genoemde sensoren niet kan gebruiken. btw, mono-jettronic is weer anders. Die zijn trouwens ook niet geleverd in 6n. Als je met monojet bedoeld monopoint-injectie, is het wel zo handig om het beestje bij de naam te noemen
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Oh ja, was helemaal vergeten dat hier een digitale ontsteking op zat. Ben namelijk de golf 1 met contact punten gewend. Quote:
Mijn eerste auto was een honda civic mk3 uit 1989 praktisch hetzelfde als de crx. Voordat ik daar aan begon te sleutelen zat er een mono/singlepoint-injectie op. Maar dat was een unit met alleen een gasklep en luchtmassa sensor. De injector zelf zat op de inlaat. Vandaar dacht ik dat als de injector, gasklep en alle sensors in 1 unit zit, dat je dit een monojet noemde. Weer wat geleerd. Maar goed. Door al je info zie ik in dat een 6n1 niet de beste optie is. Ik zal van de week even contact op nemen met poloservicebrabant in waalwijk. Hun zullen ook genoeg kennis en onderdelen hebben om mij verder te helpen. Alvast bedankt voor alle info, The Maxx. Jij weet waar je het over hebt. Als ik van de week alle onderdelen heb, zal ik hier even laten weten hoe het is gegaan. Daarna zal ik wel een thread maken met de ombouw. Nogmaals bedankt |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Heb eventueel een onderdelenlijst en wat ombouwfoto's voor je. Ik vermoed dat hij niet alles zal hebben omdat zijn voorraad nogal wisselt. Maar met een complete donor zal die wellicht wel kunnen helpen, als je geduld hebt En de kennis voor ombouw weet ik niet of hij het heeft. Maar met een lijst onderdelen en gezond verstand kom je al een heel eind Van carb naar injectie heb je een electrische benzinepomp nodig. het leidingsysteem van een golf 2 verschilt met die van een polo. Bij een polo kun je dan een andere tank monteren (hoeft in principe niet) Bij een golf weet ik niet of er verschil zit tussen carb en injectie qua benzinetank. Hoe de leidingen lopen bepaald ook mede of je daar nog aanpassingen aan moet gaan doen of niet. Een andere optie is motorfietscarburateurs. MH is er een goeie basis voor. Immers heeft die ook al electronische ontsteking. Dus het kan vrij simpel er op gezet worden.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by The_Maxx : 18-06-2017 at 00:40. |
#8
|
||||
|
||||
ben je niet beter en goedkoper af om die pierburg weg te gooien en er een weber op te hangen. gedaan met de miserie.
want eens je miserie hebt met die injectie, begin dan maar eens het probleem terug te vinden. de garage heeft zo eens 3dagen zitten zoeken op mijn zus haar polotje. van ellende zijn ze elk draadje van de ECU kabelboom gaan beginnen uitmeten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Een Weber is natuurlijk beter. Maar goedkoper is het zeker niet. Zelfs een nabouw is al duurder. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Dat zal zeker handig zijn. Alle extra informatie is welkom. Quote:
Ik weet dat er dan een hogere druk brandstofpomp nodig is. Normaal zit er een pomp in de tank. Maar dit hoeft niet. Je kunt een niet originele pomp ook onder of in de auto plaatsen. Op die manier hoef je geen andere tank te plaatsen. En ook de leidingen zijn geen probleem. Die heb ik al eens vervangen en aangepast bij mijn golf 1. Quote:
Daar zat ik ook aan te denken. Maar z'n inlaat is al prijzig. En de inlaat zit aan de achterkant van het blok. Dan zit je met ruimte gebrek en dat er warme lucht wordt aangezogen. Kan natuurlijk wel. Maar is niet optimaal. Dus denk dat ombouw naar injectie de beste en goedkoopste optie is. Plus het lijkt me leuk om een keer z'n ombouw te doen. Ik zal morgen even contact opnemen met poloservicebrabant. Dan weet ik wat hij op voorraad heeft en wat de totaal prijs wordt. Als dit veel duurder wordt dan wat ik in gedachten heb, ga ik andere opties overwegen. |
#11
|
||||
|
||||
hoe goedkoop is zo een ombouw naar injectie dan?
quasi al mijn oldtimers hier rijden met webers rond, heb je nooit last van. zo een carb mag 20jaar gestockeerd liggen op een schap. monteren en lopen. natuurlijk zal het niet perfect zijn, maar rijden zal die . als ik een golf 1.3 zou rijden, dan kwam er direct een weber op. beetje gaan zoeken bij ford, die gebruiken standaard webers en die kan je spotgoedkoop opkopen dan. k denk dat ik er een stuk of 10-15 heb rondslingeren zo ik denk dat mijn escort 1.3 nu een 28/32 weber heeft. mijn capri 2.0 had een 32/36DGAV weber mijn capri 3.0V6 heeft een 38/38EGAS weber. nog altijd tevreden van webers
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#12
|
||||
|
||||
ombouw naar injectie is op zich geen enorme kostenpost als je met 2e hands spul werkt. Voor een euro of 100/150 ben je klaar.
En die injectie is een van de simpelste die er bestaat. Kan weinig mis mee gaan. Je kunt idd ook de pierburg vervangen voor een Weber 34 TLA. Die zitten normaal op wartburg 1.3, Daar heb ik er nog 3 van liggen (moeten wel gereviseerd worden) Een carb die jaren op het schap heeft gelegen zijn echt niet altijd starten-> lopen. Je hebt de kans dat ze vol met stof zitten of dat de pakkingen het maar kort uithouden omdat ze vergaan zijn.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#13
|
||||
|
||||
Ik zei al weber is beter. Zeker vele malen beter dan een pierburg.
Je hoeft mij ook niet te overtuigen van de kwaliteit van een weber. Ik heb ooit een golf 1 1.6 met een nabouw weber gehad. Dat was een 36/36 gelijktijdig opende staande carb. In combinatie met een schrick nokkenas. Startte en liep als een trein. Nooit problemen mee gehad. Deze golf 2 heb ik toen goedkoop gekocht. Het is mijn dagelijkse vervoer. Ik wil geen race monster. Gewoon een betrouwbare goedkope van a naar b auto. En ik wil een keer een ombouw naar injectie doen. Het is een keer iets anders. Het is goedkoop. Het is betrouwbaar. Dat is precies wat ik wil. fcapri het is leuk dat je op je fordjes webers bouwt. Iedereen heeft zijn eigen ding. Maar dat is niet wat ik wil. Er zijn meerdere manieren om van a naar b te gaan. En ik wil het doen in een golf 2 omgebouwd naar injectie. |
#14
|
||||
|
||||
Heb eventueel nog wel een 1.8 GU motor staan met weber carburateur. Complete ombouw van 1.3 naar 1.8 eventueel zelfs als je wil.
De motor heeft 207000 gelopen, verbruikt geen olie en loopt erg goed.
__________________
2011-2017 MK2 1.8 GU. First car is best car https://www.ed.nl/deurne/auto-in-de...eurne~a9bc084c/ 2017-Nu MK4 1.6 16V ol' reliable 2017-Nu Ascona B 2.0E ol' hoonable |
#15
|
||||
|
||||
Even een update.
Ik heb vandaag contact gehad met polo service brabant. Hij heeft geen donor beschikbaar. Hij heeft wel een hoop onderdelen op voorraad. In elk geval een inlaat, monopoint-injectie, lambda en een koelvloeistof reservaat met sensor. Volgens mij ben ik dan al een heel eind. De brandstofpomp haal ik wel op de sloop. |
#16
|
||||
|
||||
Zie pb met de onderdelenlijst en uitleg over de verschillende delen, aanpassingen en extra info over alternatieven en dergelijke.
Inlaat heb je niet persee nodig, koelvloeistofreservoir sowieso niet, die sensor daarop is enkel voor het niveau daarvan. Koelvloeistoftemperatuursensor heb je wel nodig
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#17
|
||||
|
||||
Het is nu een week geleden.
Tijd voor een update. Ik heb nu bijna alle onderdelen spot goedkoop bij elkaar gevonden. Nu nog een luchtfilterbak van een golf 3 1.4 en een universele brandstofpomp. Als ik dat heb kan ik beginnen met de ombouw. Ik zal hiervoor een nieuwe thread aanmaken en een link hier plaatsen. Alvast wil ik bedanken: The Maxx voor alle info Polo Service Brabant voor alle onderdelen |
#18
|
||||
|
||||
Top!
Ben benieuwd of het gelukt is om alle juiste onderdelen te vinden. Soms denk je het juiste te hebben maar wijkt het net een beetje af zoals de aanzuigbehuizing van een 1.4 en een 1.6
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#19
|
|||
|
|||
coole upgrade voor iedereen die een pierburg heeft. hopelijk werkt het
|