#1
|
|||
|
|||
Autoradio op contactslot aansluiten
Ik erger me er al een tijd aan dat ik altijd mijn radio moet afzetten nadat ik de auto heb stilgelegd. Wil dit oplossen door de geschakelde plus door te trekken naar iets wat staat geschakeld met het contactslot. Iemand dit al eens gedaan en mij daar is wat uitleg over kan geven? Zodat als ik men sleutel uit het contact trek de radio niet meer speelt.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik ben er ook mee bezig, en heb een bruin-rode draad vanuit het contactblokje naar de radiostekker. Dit is een ongezekerde geschakelde plus, maar uitsluitend bedoeld voor VW radio's die niet meer dan 200mA trekken (volgens motor-talk.de forum). Met andere radio's brandt dit contact direct door (heb ik gemerkt). Ik heb nu een aftakking gemaakt van de geschakelde plus van de achterruitverwarming (zwart-geel naar de schakelaar). Deze zit achter een 20A zekering en is (bij mij) ook de enige geschakelde plus die mooi in de buurt zit.
Gr, JohanV |
#3
|
|||
|
|||
Ik heb de verlichting van het dashboardkastje gepakt.
|
#4
|
|||
|
|||
Achter op de zekeringkast
Met een eigen zekering ertussen van max 10amp |
#5
|
||||
|
||||
is dat niet standaard? aan je contactslot zit toch zo een ring die de radio uitschakeld als de sleutel uit het contact gaat. normaal speelt de radio zelf als je er enkel een sleutel insteekt en niet op contact zet.
bij mij is die ring kapot waardoor ik enkel radio heb als ik de sleutel daadwerkelijk doordraai op contact. voor zover ik weet is er niks aangepast aan mijn auto en ik plug de originele 2stekkers van de kabelboom op mijn radio zonder koppelstukken. ben je zeker dat je geen radio hebt waar rode en gele draad gewisseld van zitten (constante plus en geschakelde plus), want dan blijven de meeste radios ook gewoon spelen. sommige verliezen er wel hun instellingen mee
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#6
|
|||
|
|||
Dus johan als ik het goed begrijp gewoon een kabel doortrekken van de geel zwarte vd achterruitverwarming zo door naar de geschakelde plus van de radio? Dat is het enigste wat ik moet doen?
|
#7
|
||||
|
||||
Ik heb de mijne gekocht met contactstroom, maar dit hebben ze niet helemaal goed gedaan want de achterruitverwarming werkt niet en er zit zo'n blokje achter aan de draden. Ze hebben het denk ik daar afgehaald. Ik durf het niet los te halen en te herstellen.
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Nog een paar dingen: Uit de kabelboom van een (oudere?) VW is: - ROOD: constante plus - BRUIN: massa - ROOD-BRUIN: geschakelde plus uit contactslot ("s-contact"), maar niet altijd aanwezig en dus alleen te gebruiken voor originele VW-radio's - GRIJS-BLAUW: dashboardverlichting - WIT-GEEL: snelheidssignaal Naar (de ISO stekker van) een niet-VW radio gaat: - GEEL: constante plus - ZWART: massa - ROOD: geschakelde plus Dus controleren of dit allemaal zo aangesloten zit. Zonodig kun je pinnetjes uit de ISO-stekker ook omwisselen m.b.v. een fijn schroevendraaiertje. Last edited by JohanV : 09-04-2017 at 11:20. |
#9
|
||||
|
||||
Mij '89er had geen ISO bekabeling of geschakelde + vanaf het contactslot.. dus de geschakelde + maar van de achterruit verwarming genomen. Werkt perfect!
|
#10
|
||||
|
||||
Er zit ook gewoon een aansluiting hiervoor op je zekeringkast, namelijk klem 15. Constante plus kun je met een zekering van 10A van een klem 30 punt afhalen. Massapunt zit onderaan je A-stijl naast de zekeringkast (moer tegen de carosserie met nog meer bruine draden).
Gewoon een net kabelboompje maken vanaf je zekeringkast als deze nog niet aanwezig is. Je zal niet de eerste zijn die met een afgebrande auto langs de weg staat. Succes
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |