#1
|
|||
|
|||
Et-waarde
Ik wil een set velgen kopen voor mijn Golf 6, de standaard et-waarde van een golf 6 is 47. Maar deze set heeft een et-waare van 42. Zou dit verschil opvallen, ik vermoed van wel? Mvg
|
#2
|
||||
|
||||
Als de velgbreedte gelijk is (vaak aangegeven in ..J) zal het wiel 5mm naar buiten komen.
|
#3
|
|||
|
|||
De waardes van de set zijn;
5x112 - 7.5 j x17 h2 ET42 Naafdiameter; 66.6 Volgens mij is de naafdiameter ook te klein? Of zijn daar oplossingen voor? Alvast bedankt Last edited by Landa : 25-03-2017 at 10:20. |
#4
|
||||
|
||||
Dat gaat zonder problemen passen,
Echter je naaf is 57.1 en je velg 66.6 daar heb je dus centereeringen voor nodig Oa bij lowering.nl of centereeringen.nl te verkrijgen |
#5
|
|||
|
|||
Zijn deze echt nodig? Stel dat ik er een week mee rond rij, kan dit schade opleveren? Ik ben echter wel van plan om ze aan te schaffen.
|
#6
|
||||
|
||||
De wielen worden toch gecentreerd door de conische wielbouten, dus dat is op zich geen probleem. Als het wiel eenmaal vastzit heeft de centreerring geen functie meer. Daarom mag het ding ook van plastic zijn: 't heeft toch niets te houden. ;-)
Alleen kan de montage van het wiel vrij lastig zijn, en moet je erg oppassen dat je de schroefdraad van de wielbouten niet beschadigt. Last edited by Erik Baas : 26-03-2017 at 01:21. Reason: toelichting |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Nee: de aanduiding "J" slaat op de VORM van de velg, en heeft niets met de breedte te maken. Zie bv. http://www.velgensteekwijzer.nl/velg-codes.html Last edited by Erik Baas : 26-03-2017 at 01:18. Reason: URL toegevoegd |
#8
|
|||
|
|||
Besten ...
Ik adviseer om velgen ALTIJD gecentreerd op de naaf te monteren. Erik Baas heeft gelijk wat betreft de "J " .. maar wat betreft centrering niet helemaal, mijnsinziens: De velg wordt door de naaf GECENTREERD, maar door de bouten op zijn plek GEHOUDEN. Het is super makkelijk om de velg excentrisch te monteren zonder een centreerring, ook al heb je conische bouten. Het is namelijk zo dat de schroefdraad speling heeft, en daardoor hangt de velg excentrisch tijdens de montage. Wanneer je hem aantrekt, ontstaat er wrijving tussen het hart van de velg en je remschijf/trommel. En dan is dus de vraag: is het "rechttrekken" door de bouten sterk genoeg of niet, om de velg centrisch te trekken? Ik heb op mijn auto helemaal in het begin Renaultvelgen zonder centreerringen gemonteerd, maar dat heb ik toen geweten.... Samengevat: ze kosten toch net nix... bespaar je de ellende en doe het in een keer goed (maar dat is slechts mijn advies. Misschien hebben anderen andere ervaringen.) Last edited by SciroccomTDI : 27-03-2017 at 08:00. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Nee. De vorm van de velg is vermoedelijk rond. J is een mogelijke vorm van het velgBED. Er was slechts een variabele in mijn advies (..) en dat zijn de getalletjes voor de meest voorkomende vormcode (J). Ik gok dat TS na m'n post wist waar hij de breedte kon vinden. Ik snap dat ook mieren soms geneukt moeten worden maar wel goed dan hè |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Bijna. J is de hoorncode. Zo. Nu zijn alle mieren ge.., eh... ;-p |
#11
|
||||
|
||||
ipv "J" heb je ook H, P, K, JK
Effin, het is net als breedset: het klopt niet helemaal maar iedereen weet wat er bedoeld wordt Centreerringen? ja valt et 42 meer op ? ja (komt 5mm verder naar buiten) |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ja zeg, zo weet ik er nog wel een paar: onderblok, voorfront, voetpedaal, slagtrommel... 't Blijft zeer doen aan mijn ogen! Mijn punt is dat veel van de mensen die zulke termen gebruiken, niet eens weten dat het fout is; daarom lijkt het me nuttig om ze daar zo af en toe eens op te wijzen. |