Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-02-2017, 15:01
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default G60 VWM replica motor hoe het begon

Ergens begin 2000 had ik een Golf 1 GTI uit 1983. Mijn vrouw had een lease Leon TDI sport.
Toen begon de elende.
De Leon bleek soms veel sneller dan de GTI. Dat moest anders.
De GTI kreeg een G60 motor. Maar die G60 motor was ook niet alles. Het ging leuk van zijn plaats. Maar het kon nog wel een tandje sneller.
Chip, poelie, nokkenas en grijze injectoren. Prachtig maar bij 227pk en 280nm was het einde in zicht.

Bij toeval liep ik tegen een nieuwe nokkenas aan van VWmotorsport.










Deze nokkenas bestond uit een holle as met titanium nokken erop gekrompen. Licht gewicht. 300graden, lift 13,67mm. Das mooi.
Standaard G60 lift 9,2 mm.

Daar moesten natuurlijk drijfstangen en zuigers bij.
Dit werden 82mm Wiseco zuigers met licht gewicht 144mm drijfstangen.




Daarna moest het spul in een geboord onderblok.







Vervolgens pakkingen, keerringen, lagerschalen en niet op de foto ARP tapeinden.







De inlaatpakking standaard vs de latere P kop pakking. Maar ook die moest worden aangepast.

Een carter van Schrick







Dan de kop. Om de VWM nokkenas ruimte te geven moet de kop behoorlijk worden aangepast. Deze klus werd door www.freddycane.com te Gorredijk gedaan.
















Hier goed te zien hoeveel ruimte er is gemaakt om de nok rond te kunnen laten draaien!




De kleppen gaan echt open! Geen twijfel, zuigers en kleppen komen elkaar tegen als het misgaat

Het inlaatspruitstuk. Een origineel door VWM bewerkt item. Destijds bij Hans Weijs gekocht die met een VWM Rallye Golf reed.







Dan nog het gasklephuis bewerken.







De stationairafstelling van deze motor ging door in de kleine vlinderklep een gaatje te boren. De toerental/overdruk regelklep die normaal op het kleppendeksel ligt komt te vervallen.

Balanceren van de krusas, poelies, koppeling e.d. staan niet op de foto's.
Wel het vliegwiel of wat er dan van over was.




Dan missen er nog veel kleine details zoals injectoren e.d. maar dat waren
385cc op 3,5 - 4 bar.







En de bewerkte en aangepaste G60 lader toen met 63mm poelie.
Als laatste het resultaat.


__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG

Last edited by Rallye-VR6t : 24-02-2017 at 15:10.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-02-2017, 15:49
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Heel Mooi dit.
Deze motor zat in die zwarte golf 1 toch?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 24-02-2017, 15:50
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Dat klopt Johan.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #4  
Old 24-02-2017, 18:41
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Bult pk's al voor die tijd.
Ken je Jarno ook wel denk ik.
Had een groene type2 g60. Ook bij fcg klaar gemaakt en rond de 240 pk.
Had 3 rode achterlichten als je in het donker erachter reed
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 24-02-2017, 19:26
PaulusB's Avatar
PaulusB PaulusB is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 137
Default

Was deze golf ook altijd op het corrado forum te vinden?
Reply With Quote
  #6  
Old 24-02-2017, 22:20
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Mooi om te lezen, is een serieus blok geworden!
Reply With Quote
  #7  
Old 25-02-2017, 06:46
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,554
Default

indd tof om te lezen! en wat een Pk's
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #8  
Old 25-02-2017, 11:02
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Eindelijk een topic
Mooi stukje engine-porn! Zo`n G-lader blijft sowieso magisch!
Reply With Quote
  #9  
Old 25-02-2017, 13:07
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Lekker zeg, mooi materiaal!
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #10  
Old 25-02-2017, 14:27
obimaster obimaster is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 510
Default

Super,tof dat je na al die tijd.toch een topic maakt.
Heb je hem zelf afgesdteld enzo?
__________________
G60 is in my DNA
Reply With Quote
  #11  
Old 25-02-2017, 18:49
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Nee het programma is door Jeroen Dik geschreven. Toen nog op straat.
Later op de rollenbank nog een kleine aanpassing.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #12  
Old 25-02-2017, 19:41
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,361
Default

vind het nog steeds een mooi stukje techniek,en op de 1 of andere manier nog DE motor voor een Golfje 1..
tuurlijk tegenwoordig vliegen de 1,8T 's je rond de oren met gruwelijke vermogens..
maar alles is relatief..boven de 210-220 word het in zo'n ding zeer ongemakkelijk en gaat alles fluiten..laat staan dat je over een knik in de weg rijd met je schroefset..
in standaard 160pk vorm gaat het gewoon goed vooruit..ik heb meerdere keren shotgun gezeten in zoiets (waaronder die van Ed Timmermans)..
het blok leek gewoon bij zo'n ding te horen
laat staan met jouw PK's..moet gewoon een raket geweest zijn..en dan het geluid..super mooi..
echt old skool .waar is Jeroen gebleven .. ik vergeet Baarlo 97 nooit meer tegen die 928 S..
Reply With Quote
  #13  
Old 17-04-2017, 10:01
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

Heel dik blok zo!


gr. Mike
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #14  
Old 17-04-2017, 15:13
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Heel dik idd, eerste keer dat ik deze zie
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #15  
Old 19-04-2017, 13:13
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

Het blok en de auto leven nog steeds! Na behoorlijk wat inspanningen vorig jaar. Hiervan kun je een deel terug lezen in mijn G60 topic.




Hier hoor je de geweldige stationair loop van het apparaat
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 19-04-2017 at 13:16.
Reply With Quote
  #16  
Old 12-11-2018, 17:24
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Als een natte krant

Hoe is het nu met de VWM-G60?
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL

Last edited by martinus83 : 15-11-2018 at 08:10.
Reply With Quote
  #17  
Old 13-11-2018, 00:00
Pro FM's Avatar
Pro FM Pro FM is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 508
Default

Grappig op het filmpje sta je achter mijn Cabrio..ook een G60 (wel iets minder heftig apparaat als deze)
__________________
Daily /Work: Caddy Highline TDI 2.0 2018 | Fun: Golf Cabrio MK1 1991 G60
Pro FM 24/7 Nonstop Danceclassics & Dancehits
Reply With Quote
  #18  
Old 13-11-2018, 11:03
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

@martinus83
De VWMmk1G60 staat er zeer goed bij. Heeft meer gereden dan mijn mk1G60 afgelopen jaar maar dat is dan ook nog heel weinig. Heeft ook geen meetings gedaan. Ik heb zelf 1 algemene meeting gedaan niet specifiek VW met de G60 in zandvoort.

De VVMmk1G60/pirelli staat in de stille verkoop. Mocht iemand interesse hebben, kan ik deze in contact brengen met de verkoper (stuur me dan een PM). Er is veel mogelijk als je bijvoorbeeld weer meer terug origineel Pirelli wil hebben. Er zit voornamelijk cosmetisch werk aan, tevens gezien de markt wordt er vind ik ook een nette prijs voor gevraagd. Gaat alleen naar een serieuze liefhebber, geen inruil, iemand met net een rijbewijs wordt dit apparaat niet aan verkocht.

@Pro FM Ik was me zwager aan het filmen op zandvoort met zijn witte 944. Maar volgens mij gaat je cabrio g60 hier ook voorbij.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 13-11-2018 at 11:15.
Reply With Quote
  #19  
Old 15-11-2018, 08:07
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
@martinus83
De VWMmk1G60 staat er zeer goed bij. Heeft meer gereden dan mijn mk1G60 afgelopen jaar maar dat is dan ook nog heel weinig. Heeft ook geen meetings gedaan. Ik heb zelf 1 algemene meeting gedaan niet specifiek VW met de G60 in zandvoort.


Leuk te lezen. Is er van die MK1 ook beeldmateriaal geschoten waar hij rijd, voorbij rijd, dashfilmpje oid?
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #20  
Old 15-11-2018, 19:52
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Er is weinig materiaal en het staat niet on-line. Een Go-Pro bestond toen nog niet.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum