#1
|
|||
|
|||
Golf 2 1.3 NZ Kopbout Maat
Hallo,
De koppaking van mijn Golf 2 is waarschijnlijk lek. Er verdwijnt wat koelvloeistof en er ontstaat hoge druk in het koelvloeistofcircuit. Het gaat om een Golf 2 1.3 Function NZ 1992. De kopppakking heb ik al gehaald en wil nu de bouten van de cilinderkop los draaien. Daar moet een veeltandige, XZN, spline of 12 tandige bit op. Welke maat heeft deze bit. Ik dacht M12. Maar volgens de database (gezocht op nieuwe kopbouten) van Brezan is het M11. Kan iemand me hiermee helpen om daar duidelijkheid over te krijgen?????? |
#2
|
|||
|
|||
Volgens VW is dit inderdaad M11, maar deze maat veeltandbit lijkt commercieel niet verkrijgbaar.
Ik heb de Stahlwille INX 19 L 12-100 XZN lang (volgens Stahlwille M12) gekocht en die past precies op de kopbouten die op de NZ horen. VW geeft als maat van de kopbouten altijd M11 op. Blijkbaar hoeft dit niet de maat van de bit te zijn. |
#3
|
||||
|
||||
M11 is dan toch de maat van de schroefdraad?
|
#4
|
|||
|
|||
Klopt helemaal. M11 is het draadtype natuurlijk.
Veeltand M12 is de maat voor de dop inderdaad |
#5
|
|||
|
|||
De cilinderkopbout heeft inderdaad een draad van M11 maar een XZN/spline/veeltand/12tand bitmaat van M12.
Cilinderkopbout (ELRING, 819.817) Sleutelwijdte: X - M 12 Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig Lengte (mm): 96 Spoed [mm]: 1,5 Schroefdraadmaat: M 11 Voor de XZN dob/bit heb ik een voor een 3/8" dopsleutelratel gekocht. Ik denk niet dat de 1/2" versie in de behuizing van de cilinderkop past. Die is dan te dik (?). De geleende momentsleutel voor de aandraaimomenten van kopbouten was helaas wel 1/2" en moest dus een adapter kopen om van 1/2" stift (momentsleutel) naar 3/8" (xzn bit/dop) op elkaar aan te sluiten. Voor de 180 graden extra draaimoment (na de fases met de momentsleutel 40 & 60 Nm.) een ijzerdraadje gebruikt. De kracht hiervoor viel me erg mee! Het moeilijkste van de cilinderkoppakking vervangen was de bout van de nokkenaspoelie losmaken. Dat koste me 2 dagen en een kans dat het boutje van de distributieriembehuizing achter de nokkenaspoelie kon afbreken. Die werd gebruikt (met een dop) als tegenhouder/stopper om de krukaspoeliebout los te maken. Een volgende keer zou ik daarvoor een stopper/tegenhouder maken die direct in de gaten van de nokkenaspoelie wordt gehouden en bv. op de grond steunt. Of de waterpomp demonteren en de distributieriembehuizing aan de nokkenas laten zitten. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
|
#7
|
|||
|
|||
Bout nokkenas wiel met slagmoertol lossen
Lange veeltand 12mm 1/2 |