Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-03-2016, 12:49
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default Golf 1 '83 1.8T20V APX

Beste Volksforummers,

Na jaren van lezen en volgen op het forum, vond ik het eigenlijk ook wel eens tijd om zelf mijn project hier even neer te zetten.

Mijn naam is Dieter, ik ben 29 jaar en kom uit België (Zemst).
Ik ben al van kleins af aan wild van alles wat een motor heeft en naarmate ik ouder werd is mijn liefde meer specifiek gegroeid naar het hele VAG gebeuren.
Op mijn 16e heb ik mijn eerste auto gekocht, een golf1 1.6D van 1983. Met een beperkt studentenbudget ben ik er zelf mee aan de slag gegaan met het idee om op mijn 18 te gaan karren in m'n eigen gebouwde golf

Na 2 jaartjes van lassen, sleutelen, reviseren, spuiten, vloeken, motorwissels, turbovervangingen,... ben ik dan uiteindelijk met de auto van m'n dromen de baan op gekunnen :




Dit golfje is de basis geworden van mijn ondertussen uit de hand gelopen hobby en heeft door de jaren heen verschillende transformaties ondergaan.
Om het verhaal niet te lang te maken, zal ik jullie besparen van de hele historie, details en de collega's die hem door de jaren heen vervoegd hebben in de garage

Ondertussen is het hobbybudget iets ruimer geworden, waardoor ik beslist heb mijn eerste liefde opnieuw helemaal aan te pakken.
Meer details en uitleg zullen volgen in de volgende posts!

Ik hoop dat mijn project interessant leesvoer kan worden voor mijn mede hobbyisten en ik hoop ook raad en daad te krijgen gezien ik nog wel wat technische ondersteuning zal kunnen gebruiken!
Reply With Quote
  #2  
Old 28-03-2016, 14:11
B-ram B-ram is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,990
Default

Ben wel benieuwd naar meer foto's van door de jaren heen.
__________________
Quote:
Alberto:Ja je mag wel een oranje vlagje aan de anttenne vast maken
Ding is echt laag
Reply With Quote
  #3  
Old 28-03-2016, 19:14
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Doe je goed met een APX heb je meteen 225 pk hehehe. Rij ik ook mee in een golf 1.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-03-2016, 22:29
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Mooi project! En inderdaad, meteen de dikste uitgekozen
Succes met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte met VEUL foto`s!
Reply With Quote
  #5  
Old 30-03-2016, 20:01
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default

Het is ieder geval de bedoeling om regelmatig updates te posten en jullie op de hoogte te houden van de werkzaamheden.
Enkele foto's uit het verleden moet ook wel lukken, maar dan moet ik nog even het archief in

In ieder geval neem ik nu even de tijd om jullie op de hoogte te brengen van de plannen (ik ga nog niet te ver in detail, maar probeer al zoveel mogelijk mee te geven)
De meeste stukken en opbouwdelen heb ik al in mijn bezit, over de details en afwerking wordt nog nagedacht :

Motor, aandrijving, ophanging en remmen

Zoals reeds gemeld komt er een 1.8T20V APX in te liggen. Deze is nu binnen bij de tuner om te reviseren en opnieuw op te bouwen. Voorlopig ga ik voor een setup met originele (K04) turbo, grote FMIC, 2.5/3 inch uitlaatlijn met powersprint demper, wideband lambda en software op maat. Ik spreek niet graag in cijfers, maar ik vermoed een kleine 300 pk en 400Nm te halen (zolang het maar fijn rijdt is minder ook goed )

Om het geweld op de baan te krijgen komt er een compleet gereviseerd en aangepaste 02J TDI bak met quaife sperdiff naast te hangen. De bak is al volledig klaar en zal gemonteerd worden in combinatie met een kabelbediende versterkte sachs G60 koppeling en vast vliegwiel.
De bak zal bediend worden met kabels.
Dit zijn de verhoudingen (en bijhorende snelheden aan 6000tr/min op 195/40/16) van de bak :




Voor de ophanging heb ik simpelweg gekozen voor een KW v1 met verstelbare toplagers, de ophanging en stabilisatorstagen zullen worden uitgerust met PU bussen en komt er eveneens een stuurhuis in met quaife vertanding 3.1 lock to lock.

Vooraan worden er G60 remmen gemonteerd (zimmerman remschijven met yellow stuff remblokken) in combinatie met een grotere rembooster en 22,2mm hoofdremcilinder.
Achteraan komt er een golf 2 gti achteras op (+stabilisatorstang) met originele schijven (en remdrukbegrenzers op de HRC)

Exterieur, interieur en velgen

De carrosserie wordt volledig herlakt in het originele GTI marsrood. Dit rood zal gecombineerd worden met zwarte accenten (gti wielbogen, originele zwarte bumpers,originele zuid afrikaanse citigolf achterlichten...).
Dezelfde kleurencombo zal tevens worden gebruikt bij de opbouw van de motor (zwarte inlaat en intercoolerbuizen, rode intercoolerbochten en leidingen,...)

Voor de velgen heb ik gekozen voor een setje Audi A8 winterfelgen. Ze zijn al gepropt en geboord naar 4x100 en zullen worden gepolierd en afgewerkt met blinkend zwarte deksels.
Om eventueel semi slicks te kunnen monteren (die in beperkte maten beschikbaar zijn) denk ik eraan deze nog te laten verbreden, maar hiervoor moet ik nog op zoek naar een specialist die het juiste materiaal hiervoor heeft

In het interieur komt een volledig zwart tapijt met enkel 2 voorstoelen en rolkooi. Over de keuze van de voorstoelen ben ik nog niet 100% zeker, maar het zullen waarschijnlijk volledige zelf opgebouwde recaro's worden (wangen in leer met stof in het midden).
Het dasboard wordt geflocked en ik ga zelf een golf2 gti teller naar eigen wensen opmaken. De rest van het interieur blijft zo origineel en functioneel mogelijk, een gti middenconsole met noodzakelijke tellers, spucknapf en een schakeltoren zullen het plaatje vervolledigen.

Gedurende de opbouw zullen er waarschijnlijk wel nog enkele dingen wijzigen of worden aangepast. Ik ben zeker ook benieuwd naar jullie kijk en mening en zal waarschijnlijk ook jullie hulp nog nodig hebben om tot een afwerkt product te kunnen komen

Ik maak zo snel mogelijk tijd om het verhaal verder aan te kleden met enkele foto's!
Reply With Quote
  #6  
Old 30-03-2016, 20:15
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Neem je meteen gesmede zuigers en H-profiel drijfstangen nu je motor toch wordt gereviseerd?. Ben je meteen klaar voor veel meer pk's.
Reply With Quote
  #7  
Old 31-03-2016, 19:35
derby'79 derby'79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 174
Default

Zeer proper project

Heb eventueel nog een kabelschakelmechnisme van een golf 4 liggen
Reply With Quote
  #8  
Old 02-04-2016, 08:36
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default

Quote:
Originally Posted by turbojo2
Neem je meteen gesmede zuigers en H-profiel drijfstangen nu je motor toch wordt gereviseerd?. Ben je meteen klaar voor veel meer pk's.

De APX heeft standaard gesmede zuigers
Andere drijfstangen heb ik over nagedacht, maar ik moet het project ook gewoon ergens een halt toeroepen... bedoeling is een fijn weekendwagen te hebben die me ook geen fortuin gaat kosten... het budget slingt naar mijn idee al snel genoeg op deze manier

Quote:
Originally Posted by derby'79
Zeer proper project

Heb eventueel nog een kabelschakelmechnisme van een golf 4 liggen

de platte versie van de gti?
Reply With Quote
  #9  
Old 02-04-2016, 09:04
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Quote:
Originally Posted by turbojo2
Neem je meteen gesmede zuigers en H-profiel drijfstangen nu je motor toch wordt gereviseerd?. Ben je meteen klaar voor veel meer pk's.


Over wat voor vermogen praten we dan??

JD zette gisteren deze uitdraai op Facebook:




Spec`s:

1.8-20vt AGU
(Stock internals)
k04-064 (TFSI) Turbo
Big intercooler/ custom intake / full exhaust
JDstage 4 remap: 342pk & 420Nm

En volgens hun gaat dit precies goed qua originele internals. Een APX is nog wat steviger uitgevoerd, dus dan zal die deze cijfers ook makkelijk kunnen hebben.......dus dat zit wel goed. 342pk is zát genoeg in een MK1
Reply With Quote
  #10  
Old 02-04-2016, 09:57
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default

Quote:
Originally Posted by René
342pk is zát genoeg in een MK1

Reply With Quote
  #11  
Old 02-04-2016, 12:07
derby'79 derby'79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 174
Default

Quote:
Originally Posted by Dieter9
De APX heeft standaard gesmede zuigers
Andere drijfstangen heb ik over nagedacht, maar ik moet het project ook gewoon ergens een halt toeroepen... bedoeling is een fijn weekendwagen te hebben die me ook geen fortuin gaat kosten... het budget slingt naar mijn idee al snel genoeg op deze manier


de platte versie van de gti?


Dit is hem


Reply With Quote
  #12  
Old 02-04-2016, 12:15
Volf GT's Avatar
Volf GT Volf GT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 377
Default

Strakke body, succes met verdere toekomstplannen.
__________________
Daily driver:
Kia Rio HB (under construction)

VW T5 2.5 TDI


Owned:
Vw Volf GT GL
Vw Golf mk. 2 Function
Vw Polo 6n1 Highline
Vw Corrado G60 JD
Peugeot 205 Radio 1 FM UK
Reply With Quote
  #13  
Old 02-04-2016, 15:14
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Wat ik weet is dat een 150 en 180 pk 20vt blok niet veel meer dan 400 nm kan hebben. Met 420 nm zit je dus op het max. Met effe 300 pk ben je dus uitgetuned. Als je dan toch je motor reviseert zou ik meteen H-profiel drijfstangen in je APX blok monteren. Je hele motor is dan klaar voor 500 pk of nog veeeel meer zonder dat er iets stuk kan gaan(bomproof). Kost je wel weer een half maandsalaris maar het is toch bijna mei heb je meteen je vakantie geld goed besteed. Ik weet niet of je al een turbo hebt? Als je nog geen turbo hebt kun je meteen een grotere monteren als je de h profiel drijfstangen neemt tenminste. Beter nu 1200 extra uitgeven en 100 pk meer hebben en een bomprooi blok. Eventueel kun je mijn uitlaat wel overnemen van af het uitlaatspruitstuk tot achter incl downpipe Dan laat ik een 70 mm of 3 inch systeem op maat maken.
Reply With Quote
  #14  
Old 02-04-2016, 15:22
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,361
Default

waar heb jij het nou over man?..
een autotje van pakweg 1000kg..en 500pk..en voorwiel aandrijving?..
dat gaat toch nooit werken..een Skyline met 500pk is al een serieus apparaat..en die is 4x4..met tractioncontrol en sperdiff en weet ik wat nog meer voor troep..
jou post gaat echt nergens over...sorry dat ik het zeg
Reply With Quote
  #15  
Old 02-04-2016, 15:54
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
waar heb jij het nou over man?..
een autotje van pakweg 1000kg..en 500pk..en voorwiel aandrijving?..
dat gaat toch nooit werken..een Skyline met 500pk is al een serieus apparaat..en die is 4x4..met tractioncontrol en sperdiff en weet ik wat nog meer voor troep..
jou post gaat echt nergens over...sorry dat ik het zeg


Ik snap jullie beiden wel.
Maar ik denk dat je vermogen ook als een soort van verslaving kan zien,
je hebt er steeds meer van nodig om ervan te kunnen genieten
Ik denk dat 225pk in een golf 1 al niet misselijk is, maar als je erop uitgekeken bent, is het wel makkelijk als je blok zó opgebouwd is, dat je er nog een heleboel méér uit kan halen, zonder dat ie weer compleet in de revisie moet.
Met vooruitziende blik opbouwen zeg maar.

Mooie plannen btw
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #16  
Old 02-04-2016, 16:28
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default

Quote:
Originally Posted by derby'79
Dit is hem

Ik heb enkel de aansturing nodig op de bak :-) er komt bij mij een CAE toren in
Reply With Quote
  #17  
Old 02-04-2016, 16:50
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default

Quote:
Originally Posted by Volf GT
Strakke body, succes met verdere toekomstplannen

Thx!
Quote:
Originally Posted by turbojo2
Wat ik weet is dat een 150 en 180 pk 20vt blok niet veel meer dan 400 nm kan hebben. Met 420 nm zit je dus op het max. Met effe 300 pk ben je dus uitgetuned. Als je dan toch je motor reviseert zou ik meteen H-profiel drijfstangen in je APX blok monteren. Je hele motor is dan klaar voor 500 pk of nog veeeel meer zonder dat er iets stuk kan gaan(bomproof). Kost je wel weer een half maandsalaris maar het is toch bijna mei heb je meteen je vakantie geld goed besteed. Ik weet niet of je al een turbo hebt? Als je nog geen turbo hebt kun je meteen een grotere monteren als je de h profiel drijfstangen neemt tenminste. Beter nu 1200 extra uitgeven en 100 pk meer hebben en een bomprooi blok. Eventueel kun je mijn uitlaat wel overnemen van af het uitlaatspruitstuk tot achter incl downpipe Dan laat ik een 70 mm of 3 inch systeem op maat maken.

Quote:
Originally Posted by heinz74
waar heb jij het nou over man?..
een autotje van pakweg 1000kg..en 500pk..en voorwiel aandrijving?..
dat gaat toch nooit werken..een Skyline met 500pk is al een serieus apparaat..en die is 4x4..met tractioncontrol en sperdiff en weet ik wat nog meer voor troep..
jou post gaat echt nergens over...sorry dat ik het zeg

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Ik snap jullie beiden wel.
Maar ik denk dat je vermogen ook als een soort van verslaving kan zien,
je hebt er steeds meer van nodig om ervan te kunnen genieten
Ik denk dat 225pk in een golf 1 al niet misselijk is, maar als je erop uitgekeken bent, is het wel makkelijk als je blok zó opgebouwd is, dat je er nog een heleboel méér uit kan halen, zonder dat ie weer compleet in de revisie moet.
Met vooruitziende blik opbouwen zeg maar.

Mooie plannen btw

Ik snap het punt wel van de extra investering op het moment het blok open is, maar the sky is the limit denk ik dan.
Deze redenering kan ik eigenlijk op heel het project en elk onderdeel of wijziging toepassen en dan komt er gewoon geen eind meer aan... Ik denk en hoop dat 300pk en 400Nm op de voorwielen van een golf 1 meer dan genoeg zal zijn...
Reply With Quote
  #18  
Old 02-04-2016, 17:05
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default

Enkele sfeerfoto's om het topic wat boeiend te houden

Na demontage


Bijna leeg


Motor en bak



Reply With Quote
  #19  
Old 02-04-2016, 18:21
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

Vele honderden pk's in een golf 1 schiet echt niet op. 300 is zeker meer dan genoeg.
Kwam vroeger weleens op time attack daar reed iemand met een golf 1 met 380 pk zoiets geloof ik.
Schoot voor geen meter op, geld voor die honderd pk extra kun je beter uitgeven aan iets anders en betrouwbaarheid.
Reply With Quote
  #20  
Old 02-04-2016, 19:44
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
waar heb jij het nou over man?..
een autotje van pakweg 1000kg..en 500pk..en voorwiel aandrijving?..
dat gaat toch nooit werken..een Skyline met 500pk is al een serieus apparaat..en die is 4x4..met tractioncontrol en sperdiff en weet ik wat nog meer voor troep..
jou post gaat echt nergens over...sorry dat ik het zeg


Ik rijd met 400 pk en 480 nm en dat is voor mij genoeg. Misschien nog een ander uitlaat en dan zit ik op 430-440 pk, het maximum van wat de turbo kan leveren. Dit is denk ook het maximum voor een golf 1 met voorwiel aandrijving. Meer heeft geen zin. Minder is tekort. Er zijn er meer die met deze set-up rijden. Wil je meer dan moet je echt naar 4WD. Als je een APX in een golf 1 stopt vind ik dat je het zo moet doen dat je naar 400 pk toe kan. Zelf vind ik stoplichtsprintjes maar niks en kik op de versnelling van 80 tot 200 zeg maar en dan kan je 400 pk goed hebben in een golf 1. En wat is er nu mooier dan wielspin te hebben in z'n 2 bij 80 en in z'n 3 bij 120-130 en dan met je zijraam open zodat je het goed kan horen. IK heb mijn golf zo gekocht van een, voor een aantal van jullie, oude bekende hier op het forum (Bono). Het gene wat ik heb veranderd is een grotere turbo en een 6-bak. Als er iemand is van hier die een keer mee wil rijden om te ervaren wat ik bedoel dan laat je het maar weten. Zit in de buurt van Schiphol. Meeste mensen die met me meerijden willen niet nog een keer. En met een golf 1 met 400 pk meedoen met Time Attack heeft idd niet zo veel zin, heb je echt 4wd voor nodig.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum