#1
|
|||
|
|||
Aandrijfassen Golf 3 1.8 90 PK bw.jr.1997.
Hallo allemaal,
Ik heb jullie deskundige hulp én mening wéér nodig. Lezen doe ik de berichten regelmatig maar ik post alleen dan, wanneer wij er zelf niet meer uitkomen, of een ander kunnen helpen, vandaar dat ik niet zoveel schrijf. Het gaat om het volgende: Zoals jullie weten, zitten wij vanwege mijn gezondheid bijna ieder jaar een aantal maanden in Portugal. Dan wil je een betrouwbare auto hebben. Toen wij daarom in 2009 besloten heel veel zaken aan de auto te vervangen, behoorden daar toen óók de aandrijfassen bij. Omdat er standaard Spidan/GKN onder de auto zaten, hebben we deze ook maar weer gekocht. Ook hebben we toen het complete vooronder vervangen/laten vervangen; dus echt alles en allemaal origineel VW. We zijn nu 7 jaren en ongeveer 115.000 km verder en we zijn toe aan de vierde set aandrijfassen. Om meteen maar wat meer info te geven over onze rijstijl; wij rijden met onze Michelin Exalto banden, ongeveer 65 á 70.000 KM. Rijden zoals je een Cabrio hoort te berijden; uitermate relaxed. Maken nooit z.g.n. idiote starts. Auto is perfect uitgelijnd. Niet verlaagd. Kortom alles is standaard. Dan ga je op een goed moment óók te rade bij de z.g.n. deskundigen van de ANWB, die dan vervolgens zeggen: " misschien zijn het wel externe factoren!!!" Welke dat dan zouden kunnen zijn, wordt er gemakshalve maar niet bij gezegd. Maar om toch maar zeker van de zaak te zijn, hebben we 3 jaar geleden maar weer enige voor ophang onderdelen vervangen; draagarmen, draagarm lagers, stabilisatorrubbers en de fuseekogels, alles VW. Nu hebben we zoals gezegd wéér een kapotte rechter as, (vierde keer.) Onze as leverancier heeft toen maar eerlijk gezegd, "wij hebben meer klachten over deze gereviseerde assen, ga over op een ander merk!" Dit wordt dan nu ook een SKF (nieuwe) as. Vraag 1: hebben jullie enig idee waarom we de assen, die normaal wel enige tonnen mee moeten gaan ieder keer kapot hebben?? Vraag 2: VW zegt, dat we voor de demontage de fuseekogels moeten lossen, klopt dit?? Graag jullie inzicht en deskundig advies. Met vriendelijke groet, Blacky |
#2
|
||||
|
||||
Het kan zijn dat de aandrijfas niet genoeg ruimte heeft om axiaal te bewegen. Dan zit de as opgesloten en de kineet onder druk. Vind die ook niet leuk.
Dan zou de fuseekogel een beetje naar buiten geschoven moeten worden. 2. Staan de kineten wel goed in het vet? Niet te zuinig zeg maar, de ashoes/kineet mag helemaal vol. Welk kineet gaat er steeds stuk? Bakkant of wielkant?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 26-03-2016 at 17:38. |
#3
|
|||
|
|||
Ideaal gezien is het prettigste werken om de fusee los te maken en de aandrijfas in z'n geheel er uit te schuiven. Zo voorkom je onnodig gewrik.
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Hoi Tim, Het is altijd de wielzijde, als het de bakzijde zou zijn, dan zou jij gelijk hebben, maar als je zo vaak je aandrijfas kapot hebt, dan is of de as niet goed qua onderdeelnummer, of het is eenslecht gereviseerde as. Het laatste wordt vermoed door de leverancier, die nu ook een ander merk adviseert. Wij gaan nu voor SKF, allereerst nieuw, ten tweede vele malen beter qua aflevering. Nog even naar jouw opmerkingen: als je een te krappe as zou hebben, gaat altijd de bakzijde kapot. Je mag er toch van uit gaan als je een 'nieuwe' as koopt, dat deze god in het vet zit. De linker aandrijfas blijft wel al sinds 2013 goed. Groet, Blacky |
#5
|
|||
|
|||
als de auto op de wielen staat kun je dan de as dan horizontaal bewegen?
fuseekogel loshalen aan de fusee. niet de 3 boutjes aan de draagarm |
#6
|
|||
|
|||
Gaan we deze week proberen, maar dat de as kapot is, is zeker de as ratelt bij een bepaalde stuuruitslag.
Als je onze fusee kogel wilt lossen, dan kun je dit alleen maar doen door de drie onderste bouten te lossen. Dit is bij een plus onderstel anders, dan kun je idd de bovenste moer lossen in plaats van de drie boutjes onder. |
#7
|
|||
|
|||
Ik vergeet nog iets te zeggen; onze fusee kogel is gemonteerd op een z.g.n. basis onderstel.
De kop van de kogel zit niet vast met een moer, maar met een dwars geplaatste bout die in een inkeping valt. Zo wordt de kogels vastgehouden aan het fusee lichaam. Als je deze bout lost, zou je dan de kogel er naar beneden kunnen uitdrukken??? In het VW handboek staat; los de onderste drie boutjes na deze eerst afgetekend te hebben. Maar in zo'n geval moet je natuurlijk wel altijd uitlijnen. Graag je mening. Groet Blacky |
#8
|
||||
|
||||
klopt. Zo zit het fuseekogel aan het fusee vast. Dwarsbout met moer eraf, tik op de draagarm naar beneden en dan is het fusee los van de draagarm.
Hiermee kan je de as verwijderen zonder te hoeven uitlijnen. Wel uitlijnen = fuseekogel los van de draagarm: 3 boutjes onderaan fuseekogel op draagarm lossen. en dan naar je toe schuiven.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 30-03-2016 at 09:55. |
#9
|
|||
|
|||
Hoi Tim,
Bij onze BOVAG garage zeiden ze altijd, als wij daar zelf geen tijd voor hadden, wij maken de onderste boutjes altijd los, dat is makkelijker!! Het zal zo zijn, maar wél altijd uitlijnen. Is het, als we de dwarsbout demonteren wel mogelijk om de draagarm voldoende te laten zakken, zodat het complete fusee voldoende naar buiten getrokken kan worden om de aandrijfas te lossen?? We zijn je zeer erkentelijk, dat je zo meedenkt overigens. Groet, Blacky |
#10
|
||||
|
||||
makkelijker? Nee, meer boutjes en je moet achteraf uitlijnen.
Bij het demonteren van enkel de dwarsbout veranderd er niks aan de afstelling. Je krijgt dan het fusee ver genoeg weg om de as eruit te krijgen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 30-03-2016 at 12:58. |
#11
|
||||
|
||||
Ga eens over op ODM aandrijfassen. Wij hebben een VW-specialist als klant, die gebruikt bijna alleen maar ODM-assen. Vw T5 2.5TDI's hebben ook altijd last van defecte rechteraandrijfassen. Na montage ODM geen problemen.
Zijn te verkrijgen bij Stahlie Import in Rotterdam, informeer maar eens bij de plaastelijk automaterialen groothandel. Doe mij anders gerust een PB.
__________________
Daily driver: Kia Rio HB (under construction) VW T5 2.5 TDI Owned: Vw Volf GT GL Vw Golf mk. 2 Function Vw Polo 6n1 Highline Vw Corrado G60 JD Peugeot 205 Radio 1 FM UK |
#12
|
|||
|
|||
Wel heel apart. Eigenlijk gaan originele aandrijfassen bijna nooit kapot of er moeten al rare dingen gebeuren bij een 1.8 golfje. gekke opmerking misschien, maar hoe is de staat van je motorsteunen? Beweeg het blok eens wat heen en weer. vooral als de baksteun niet meer lekker is kunnen aandrijfassen daar ook niet zo goed tegen (spanningen worden dan niet meer goed opgevangen). misschien wel de moeite waard om eens te bekijken als 'externe' factor. Haha. kapotte baksteun kun je soms ook herkennen aan een nat rubber (deze zijn meestal olie gevuld).
Groet, en succes |
#13
|
|||
|
|||
doelde ik ook op met m'n post. als het blok iets te ver een kant op licht komt er een andere kracht op de aandrijfas. te strak tussen fusee en bak
|
#14
|
|||
|
|||
Hoi allemaal,
Schaam me dood, maar ik ben plotseling opgenomen en de afgelopen week pas weer thuis gekomen. Bedankt voor jullie adviezen, zodra ik daartoe weer in staat ben, dan ga ik zeker al jullie tips af. Maar dat GKN zeer slecht gereviseerde aandrijfassen levert weet ik inmiddels; en niet ik allen, maar óók een grote auto importeur,die wel in het verleden altijd heeft gewerkt met GKN assen. Nu adviseerde deze man mij om een originele, uit Duitsland afkomstige SKF aan. Deze heb ik dan ook daadwerkelijk gekocht. De as wordt er op 20 mei a.s. ingebouwd door een bevriend garagist (BOVAG.) Zelf ben ik nog niet in staat om aan onze auto te werken; behalve dan de tips die jullie mee hebben gegeven. Bedankt en jullie horen meer. Groet, Blacky |
#15
|
||||
|
||||
Als je plots wordt opgenomen in het ziekenhuis hoef jeje wat mij betreft niet te schamen hoor.
Maar als de garagist de as monteert, laat hem er alstublieft op letten dat de as voldoende axiale speling behoud en niet de kans bestaat dat de as (alweer) kapot kan gaan.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#16
|
|||
|
|||
Dank je Tim voor de opbeurende woorden en het advies.
Groet Blacky |
#17
|
|||
|
|||
Baksteun is orde, maar bedankt voor je meedenken.
Groet Blacky |
#18
|
|||
|
|||
Hallo allemaal,
Gisteren as vervangen en de schokbrekers. Een SKF as gemonteerd en Bilstein B4 gasdempers. Auto rijdt weer als van ouds. Baksteun was in orde. Allemaal zeer bedankt voor jullie meedenken en inzet. Groet Blacky. P.S. Op 8 juni wordt het metaal as lager vervangen; daarover bericht ik later. |