#1
|
|||
|
|||
Polo 9N Dynamo of Accu defect*
Hoi allemaal,
5 maanden geleden heb ik een polo 9n uit 2002 gekocht 1.4, 41000km op de teller, aardig weinig dus. Niet geïmporteerd altijd NLse eigenaren gehad, 2 voor mij. Bij een dealer gekocht, leek bij beter voor eerste auto. 3 maanden garantie, onderhoudsbeurt, accu check, etc. Eerste dag 200 km mee gereden, volgende dag wilde de auto niet meer starten. Gelijk de dealer gebeld accu zou vervangen worden voor een nieuwe. Week later maar eens voor de zekerheid een check laten uitvoeren door VW. Toen bleken de draagarmrubbers versleten te zijn. Toen ben ik weer terug gegaan. Werd tot 2 maal toe beweerd dat ze vervangen waren, maar bleek telkens niet zo te zijn, na naar andere garages gebracht te hebben. Pas de laatste keer wel gemaakt. Nu een maand na de garantie. Viel de stuurbekrachtiging in eens uit op de snelweg (na 100km) en ging het accu controle lampje branden. Ik heb gelijk alle elektrische apparatuur uitgezet, op het meest noodzakelijke na. Na een week niet gebruikt te hebben, start de motor wel gewoon, ook al brand het lampje. Dit lijkt mij een dynamo probleem, morgen ga ik het met een multimeter doormeten. Hebben jullie misschien tips voor een goede VW garage in de buurt van Breda? Goedkope onderdelen/dynamo? Andere visie op wat het probleem kan veroorzaken? Heel erg bedankt voor jullie input! Gr Bram Last edited by Bram005 : 09-09-2015 at 19:41. |
#2
|
||||
|
||||
Heb je de motorkap überhaupt al open gemaakt?
Stuurbekrachtiging die uitvalt en een (knipperend) accu lampje is meestal het gevolg van een gebroken of vreselijk slippende multiriem. Even uitgaande van een hydraulische stuurbekrachtiging. En als je even aan de rechterrkant(links als je ervoor staat) van je blok kijkt is dat zo te zien. Slippende riem is te horen. Redelijk goed zelf te vervangen. Zeker als er niks meer op ligt. Kost een paar tientjes. Niet weer proberen te starten -> accu loopt nu alleen maar leeg, zolang die niet word bijgevuld zal hij naderhand gewoon leeg zijn, na een paar keer starten is die sowieso leeg, en als je pech hebt gaat hij er zelfs kapot van (en die was net nieuw)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
|||
|
|||
Hoi Max,
Bedankt voor je snelle reactie! Zojuist gelijk gecontroleerd, deze ziet er nog perfect uit. Niet beschadigd of gebroken en slipt ook niet. Ik heb hem wel gestart om te horen of dat de riem slipt. Zal vanmiddag de dynamo en accu doormeten. Naar mijn inschatting is het nog aardig eenvoudig om de dynamo/alternator te vervangen. Raadt je aan om dit zelf te doen of toch maar een garage in te schakelen, er zijn namelijk nogal veel beschrijving/filmpjes te vinden waarbij dit wordt uitgelegd. Bedankt! |
#4
|
|||
|
|||
vandaag de voltages doorgemeten.
Accu zit op 12.18V Met motor en dynamo draaiende 11,74V |
#5
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 09:12. |