#1
|
|||
|
|||
1.9TD AAZ Golf 2 GTD kas
Hallo hallo!
Ben weer terug op de website na een tijdje offline te zijn. Nu ben ik ook direct begonnen met een AAZ in mijn mk2 te bouwen. Ik weet het, het is 1 van de gemakkelijkste inbouwproject, maar toch zit ik met wat vragen.. Mijn AAZ heeft een EGR klep, iemand een idee van welk bouwjaar dan deze zou zijn? Ook zie ik nergens een 12volt solenoid of stekkertje waar ik mijn spanning dus op aan kan sluiten. Zit een AAZ VE pomp op. Nu ben ik ook bezig om de turbo om te bouwen. Mijn kkk24 die al een jaar stil staat op mijn overleden JR motor , ga ik in de AAZ ombouwen, omdat ik de K03 veels te klein vind wat betreft goede top end power. Maar ik kan de laatste 10mm moer en imbus van het spruitstuk niet loskrijgen, heb het nodige materiaal niet om deze los te halen. Iemand een idee hoe ik het best er in kan geraken? De laatste 2 moertjes zitten achter de turbo. |
#2
|
||||
|
||||
Een inbus kun je een torx in slaan met een hamer. Dan draai je hem er zo uit.
Van te voren is het ook beter om ivm vuil de inbus een klein tikje te geven. Dan weet je zeker dat hij er goed in zit. En een moer die niet los wil kun je eventueel splijten met een klein beiteltje.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#3
|
|||
|
|||
Een goede (sterke) dop gebruiken met een wringijzer. Gelijdelijk kracht zetten en voelen wat de inbus doet.
|
#4
|
|||
|
|||
Thanks zal het proberen
Iemand een idee waar ik ergens mijn 12v stekker kan aansluiten op de VE pomp van de Golf 3? voor de rest is het gewoon ombouwen, de achterste steun vervangen in die van de mk2. ik behoud gewoon mijn zelfde cardan assen. |
#5
|
|||
|
|||
Mijn AAZ heeft een dikke ronde stekker aan de zijkant van het blok.
En zie ook nergens waar ik mijn 12v op aan kan sluiten. Het idee is eigenlijk om mijn mk2 bekabeling te behouden, en het plug en play te doen. Wat voor functie's heeft die ronde stekker? Want zie ook dat de startvervoeger elektronisch word ingeschakeld en mijn JR blok heeft gewoon zo simpel een kabeltje aan de pomp met een hendel in het dashboard. Nu wil ik van die elektronica zooi af en gewoon mijn kabelboom van de mk2 erop aansluiten. Hoe krijg ik het AAZ blok werkend? de startvervroeger hoeft niet te functioneren. |
#6
|
|||
|
|||
gewoon alle draden volgen van de ronde stekker naar de motor en kijken waar deze op uitkomen. Eigenlijk heb je maar 1 draad met +12 nodig om deze te doen draaien( stopklep op dieselpomp). De rest zijn oliecontacten, watertemp. voelers,... Het is waarschijnlijk het handigst om de flenzen van de jr over te zetten wat betreft de watersensoren.
De egr is waarschijnlijk vacuüm gestuurd dus gewoon de slangetjes afdoppen. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Heel erg bedankt, want kon even niet verder met de inbouw. Zal er eens naar kijken. want ik ben nog mijn spruitstuk van de 1.6TD KKK24 aan het demonteren, en die zal dan op de AAZ terechtkomen. Inderdaad de EGR is vacuum gestuurd, maar als ik van spruitstuk verander, is de egr ook weg. dus daar moet ik mij geen zorgen meer over maken denk ik. |
#8
|
|||
|
|||
Update:
Al wat een stap dichter geraakt dankzij de leden die geweldige tips hadden Wat ik allemaal eruit heb gehaald en nodig heb: spruitstukpakking van de turbo en van de inlaat zijn nog recent en bruikbaar. Downpipepakking is ook hergebruikbaar. motorsteun achter Downpipe ga ik origineel behouden, zie niet veel nut om daar een joekel van een downpipe aan vast te hangen. Heb nog wel dikkere liggen die dezelfde pasvorm heeft maar zo veel betere prestaties zal deze denk ik niet leveren. k24turbo compleet met olieleiding ook losgemaakt. Nu moet ik nog een 12kant torx hebben voor de aandrijfassen te lossen. Moet deze dan ook aan de wiel los gehaald worden? Want eigelijk wil ik deze alleen maar lossen aan de bak zijde. Last edited by Ilker : 06-09-2015 at 17:33. |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Wielkant hoeft niet gelost te worden maar is wel handig. Heb je wel een grote dop voor nodig. 32 mm dacht ik |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Oke leuk om te weten want heb die dopsleutel 32 niet. prima, thankyou Quartz |
#11
|
|||
|
|||
Immers al een waterpomp van febi en thermostaat besteld via winparts voor op de AAZ.
Nu alleen nog de koppeling vervangen. en dan alles beginnen los gooien aan de 1.6TD zodat de AAZ er in de plaats kan komen. Met welke sleutel word de koppeling gedemonteert? het is een meerkant boutsleutel. |
#12
|
||||
|
||||
Binnen twaalfkant 9. Maar een ringsleutel werkt ook prima!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#13
|
||||
|
||||
Inlaat en uitlaat spruitstuk pakkingen altijd vervangen!
De 1.6 inlaat is NIET pas op een 1.9 motor. De 1.6 heeft ovale inlaat poorten en de 1.9 heeft D vorm kanalen. Hierdoor zal je inlaat niet dicht zijn Je kan gewoon het 1.9 spruitstuk pakken. Zit er aan de voorzijde van de brandstofpomp wel of geen extra solenoid met een stalen leiding die naar de riemzijde van de pomp loopt (naast de leiding waar de brandstof binnen komt?)
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#14
|
||||
|
||||
Wielzijde moer is trouwens 30 bij de oudere VAG's
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb inderdaad het verschil gezien tussen een 1.6 en 1.9TD spruitstuk. Zal denk ik deze opnieuw moeten demonteren om de juiste te gebruiken. Maar als de pakkingen nog goed zijn, ben je als nog ''verplicht'' om nieuwe pakkingen te zetten? Wat betreft de dieselpomp. Deze heeft 2 draadjes lopen die naar de startvervroeger loopt en de andere die daar bij hoort is voor de pomp zelf. Wat ik van plan was, al die bedradingen eruit inclusief die ronde stekker, en daarna alle waterflenzen van de AAZ eruit en de JR flenzen erop + de bedrading van de 1.6TD erop zien aan te sluiten. |
#16
|
||||
|
||||
Pakkingen zijn niet goed meer, ze lijken misschien wel goed maar zijn dit niet. Vergeet niet dat je een turbo motor hebt.
Klinkt goed, maar je moet even kijken of je die van de vervroeger wel aan moet sluiten. Het verschilt nogal per auto (timing van de pomp en slijtage van de pomp) of hij beter start en loopt als hij aangesloten is of niet.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#17
|
|||
|
|||
Al wat een stukje verder geraakt. Ik heb nieuwe pakkingen besteld voor de inlaat en de downpipe.
Nu zit ik met het volgende. Nu is het tijd om de koppeling te vervangen.. De boutjes van het vliegwiel heb ik iets of wat los gekregen. Maar EER dat ik verder ga met demontage wil ik zeker weten of alle koppelingsplaten van een AAZ het zelfde zijn? Hebben deze een 210mm of een 200mm? Ik ga er ene van Sachs aanschaffen via een online bestelling. Maar is nogal moeilijk als je bijvoorbeeld de verkeerde besteld heb, en het pakketje terug naar Nederland moet. Vind het bedrijf ook niet fijn denk ik. Iemand een idee welke modelnummer van koppelingset ik moet hebben? Dit zijn de nummers van de huidige koppeling. is OEM maar sachs heeft denk ik een totaal andere modelnummer, wat ik dus niet weet. Groetjes |
#18
|
||||
|
||||
Pak je de oude koppeling toch los en meet je de diameter.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Dankje, had er niet aan gedacht dat het op die werkwijze ging. Zal het eens nakijken |
#20
|
|||
|
|||
Bij het losdraaien van de beschermkap? (Is dit het vliegwiel?) Ben ik wat nare sporen tegengekomen.
De beschermkap bleek vol met koppelingstof te zitten. Wat remreiniger gespoten, maar denk dat deze onbruikbaar is? Zitten brandplekken op lijkt me. Het andere deel wat dus nog aan de drukgroep vast zit, heeft ook brandplekken. |