#1
|
|||
|
|||
Versnellingsbak golf1 1.8T20V
Beste forumleden,
Ik ben recent begonnen aan mijn project, namelijk een ombouw van mijn golf1 naar 1.8T20V. Er ligt een APX klaar voor inbouw en ben in het stadium gekomen dat ik een versnellingsbak moet kiezen om alles in de eerste fase te kunnen monteren. Ik heb de vraag al in een ander topic gesteld en heb op verschillende fora via de search al info gevonden, maar ik zie het bos door de bomen niet meer. Initieel was ik van plan een 02A versnellingsbak van een G60 te gebruiken, maar sommige verhalen doen mij twijfelen. Het zou sowieso de bedoeling zijn om de klinknagels van het differentieel te vervangen door ARP bouten en afhankelijk van de staat van de versnellingsbak eventueel te reviseren of een gereviseerd exemplaar te zoeken. De reden voor de keuze van dit type versnellingsbak is simpelweg de verhoudingen, gezien het een golf 1 betreft die op 16 inch zal komen te staan (ik had zelf gedacht aan een AYN) (Bijkomend heb ik ook al de nodige steunen, maar dit is maar een kleintje). Mijn concrete vragen/bedenkingen : -Wat denken jullie van deze keuze van versnellingsbak en zijn er zaken die ik over het hoofd zie bij deze keuze? -Het APX blok zal uitgerust worden met een 3 inch uitlaatlijn, FMIC, software op maat,… Ik denk dat een 270pk en een kleine 400Nm niet onrealistisch zal zijn, kan deze bak 400Nm aan? -De AYN is volgens mij de “langste” bak, zijn er onderling veel verschillen of zaken die ik zou moeten weten? -Tweedehands zijn deze bakken wel te vinden, maar meestal met al wel wat verreden kilometers. Zijn buiten het vervangen van de klinknagels een revisie of andere ingrepen raadzaam? -Ik had bijkomend ook graag raad gevraagd in verband met de koppeling en het vliegwiel dat ik zou gaan gebruiken (1massa vliegwiel i.cm. versterkte koppeling? Types? Wat dient er aangepast te worden?) -Heeft er toevallig niemand iets in de aanbieding? Alvast bedankt voor jullie hulp en raad! |
#2
|
||||
|
||||
Arp boutzn zou ik zoizo doen zn revisie ook, bespaard je een hoop geklooi als die er anders nadien weer uitmoet. En met dat koppel onmiddeelijk een sper plaatsen anders heb je er geen plezier aan!
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Volgens mij is in ieder geval de 5 van een ATB (meest voorkomende g60 bak) een stuk langer. Je zou ook een CDA bak van de latere abf motoren kunnen overwegen en dan evt. de 5 wisselen. Hier is ook meer info te vinden ik ben zelf fan van de rekenhulp en bakcodelijst van Nordhesse |
#4
|
|||
|
|||
Dat helpt me al veel, bedankt voor de link!
Zijn er adressen van versnellingsbakreviseurs die jullie aanraden? Ik beseft heel goed wat het allemaal kost, maar sommigen kunnen toch aardig overdrijven... |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
AYN is langer blijkbaar : AYN: 23,9 42,9 67,1 92,9 119,5 ATB: 24,1 43,3 67,8 93,9 114,6 |
#6
|
|||
|
|||
Ik ben in contact met een specialist, die mij voorstelt om een DEA bak te gebruiken van een golf4 tdi, deze zou goede verhoudingen hebben en een mooie eindoverbrenging (bijkomend ook een betere schakeltechniek)
Iemand die hier raad in kan geven dat dit een goeie keuze is? Last edited by Dieter9 : 14-08-2015 at 16:01. |
#7
|
||||
|
||||
zou geen golf 4 bak nemen want die heeft grotere wielen dus in een mk1 meer toeren met de kleinere wielen
|
#8
|
|||
|
|||
Pb gestuurd dieter
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb. Immo off voor de digi 3.8 en me7 Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1 KABELBOOM OP MAAT vag only. |
#9
|
||||
|
||||
Stefan knal die info ff hier neer dan, zyn meerdere mensen die dit willen weten he.
Alle info is welkom
__________________
Saugergroup [0][0] [0][0] Polo 6N Harlekin Golf 1 GTI PLUS 20V T sold |
#10
|
|||
|
|||
Ging om wat anders pim niet om de bak.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb. Immo off voor de digi 3.8 en me7 Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1 KABELBOOM OP MAAT vag only. |