Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-09-2005, 14:43
Ventolator Ventolator is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Exclamation centreerring 1mm!!

Probleemje:

Nu heb ik velgen onder een golf 2 vandaan onder me polo 6n gezet en doet het volgende zich voor:

De maten kloppen goed 4x100 ET 38 15inch etc allemaal passend.
Behalve het middelste gat van de velg is werkelijk 1 a 2mm groter dan de naaf van me auto..
Omdat het normaal om verschillen gaat van 3 a 4 mm of meer is dit op te lossen met een centreerring. Een ring van 1 a 2mm is alleen niet te krijgen is mij verteld door de dealer.
Wat er dus gebeurt is dan de velg zich centreert op de bouten i.p.v. de naaf.
hierdoor gaat de auto heel licht schokken tijdens rijden, heel licht maar wel storend.

Is er mischien ergens anders zoiets te krijgen of zelf te maken?? kent iemand dit probleem, of wil mischien de velgen overnemen incl bijna nieuwe pirelli 5000 en 6000??

bvd
__________________
"Der Polo , "Die schonsten auf den volkswagen"!
Reply With Quote
  #2  
Old 01-09-2005, 14:50
Ventolator Ventolator is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Default

__________________
"Der Polo , "Die schonsten auf den volkswagen"!
Reply With Quote
  #3  
Old 01-09-2005, 14:51
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

ik heb ze ook op de bouten gecentreerd maar nergens last van.. je moet de bouten wel goed aanhalen, en 4 exact dezelfde bouten gebruiken.

en voor centreerringen ff bij de grotere profile tyrecenters vragen die hebben bakken vol met die ringetjes.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #4  
Old 01-09-2005, 15:48
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Dan hebben de velgen ook al niet goed (zonder centreerringen) gepast op die Golf 2.
6N en Golf 2 hebben hetzelfde naafgat (= 57,1mm)
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 02-09-2005, 00:44
Ventolator Ventolator is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Default

precies! ik dacht dus ook dat dit exact dezelfde maat was, toch vreemd dat kleine verschil. Ik heb er speciaal nieuwe conische bouten op geschroefd, en ga ze morgen nog eens extra aandraaien nadat ik wat gereden heb. daarna rij ik wel ff naar profile tyre center.. bedankt! ik hou het op de hoogte..
__________________
"Der Polo , "Die schonsten auf den volkswagen"!
Reply With Quote
  #6  
Old 02-09-2005, 07:02
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
ik heb ze ook op de bouten gecentreerd maar nergens last van.. je moet de bouten wel goed aanhalen, en 4 exact dezelfde bouten gebruiken.

en voor centreerringen ff bij de grotere profile tyrecenters vragen die hebben bakken vol met die ringetjes.


Het is APK afkeur.



Zit er in de velgen niet een losse centreerring?
Die kun je eruit halen, en een andere plaatsen?
Reply With Quote
  #7  
Old 02-09-2005, 09:54
Ventolator Ventolator is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Het is APK afkeur.



Zit er in de velgen niet een losse centreerring?
Die kun je eruit halen, en een andere plaatsen?




Nee, geen ring te vinden, je zou het gat natuurlijk zelf grote kunnen maken, maar daar begin ik niet aan...
__________________
"Der Polo , "Die schonsten auf den volkswagen"!
Reply With Quote
  #8  
Old 02-09-2005, 09:57
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Kortom : je wilt geen veilige oplossing .
Zonder centrering op de naaf is het nogal gevaarlijk om mee rond te tuffen .
En zoals GTI G60 zegt : APK afkeur
De wielbouten zijn er niet op berekend om alleen als centrering te dienen .
Don't say we didnt warn ya
Reply With Quote
  #9  
Old 02-09-2005, 09:57
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
Send a message via MSN to Johan-dtc
Default

ik heb 13 inch wielen gehad op mijn golf, moest daarvoor ook de centreerringen zelf op maat maken, heb bij de bandenboer een setje gehaald, en net zolang passen en meten voordat ze er eindelijk in konden
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden
!
Reply With Quote
  #10  
Old 02-09-2005, 10:12
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

toch vreemd allebei vw en de een is 57,1 en de andere 58,1 Er is blijkbaar gepruts aan een van de auto's
Reply With Quote
  #11  
Old 02-09-2005, 21:37
teknix teknix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 436
Default

Of aan de velg.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-09-2005, 12:33
Ventolator Ventolator is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Default

denk niet aan de velg, en ook niet aan me polo aangezien deze bij de dealer vandaan komt... van de vorige auto weet ik verder nix alleen dat het een golf 2 was.. we gaan op zoek naar ringen of maar laten maken vrees ik..
__________________
"Der Polo , "Die schonsten auf den volkswagen"!
Reply With Quote
  #13  
Old 05-09-2005, 12:40
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Gert
Kortom : je wilt geen veilige oplossing .
Zonder centrering op de naaf is het nogal gevaarlijk om mee rond te tuffen .
En zoals GTI G60 zegt : APK afkeur
De wielbouten zijn er niet op berekend om alleen als centrering te dienen .
Don't say we didnt warn ya



Een centreerring dient slechts om het plaatsen makkelijker te maken, het uiteindelijke vastzetten én gecentreerd houden word echt alleen door de bouten gedaan, in combinatie met de vlakdruk tussen naaf en velg.

Centreerringen zijn maar een paar stukkies plastic, die nauwelijks krachten op kunnen vangen
Reply With Quote
  #14  
Old 05-09-2005, 13:30
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Maar juist omdat ze er tussen zitten zorgen ze ervoor dat de bouten geen klappen op hoeven te vangen .
Zonder monteren blijft altijd een stuk makkelijker ...
Reply With Quote
  #15  
Old 05-09-2005, 16:37
Ventolator Ventolator is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Default

wat jullie allebei zeggen, klinkt logisch toch weet ik niet op wie ik af moet gaan.
Ik zal even een foto maken van de velg en van de naaf van de auto en het verschil..
__________________
"Der Polo , "Die schonsten auf den volkswagen"!
Reply With Quote
  #16  
Old 05-09-2005, 16:51
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Ventolator
wat jullie allebei zeggen, klinkt logisch toch weet ik niet op wie ik af moet gaan.
Ik zal even een foto maken van de velg en van de naaf van de auto en het verschil..



De centreerringen nemen géén krachten op...daar zijn ze niet geschikt voor, tis puur een hulpmiddel....De kracht waarmee het wiel op zijn plaats blijft zitten word bepaald door de bouten én het vlak waarmee het wiel tegen de naaf zit. Dat is ook gelijk de reden waarom je altijd moet zorgen dat het aanleg vlak wiel/naaf brandschoon is...

Als je toch iets wil hebben om de zaak te centreren als er geen ringen voor zijn, kun je gebruik maken van latoen koper, dat is dun koper wat verkrijgbaar is in diverse diktes...knip daar een strook van wat je om de naaf heen vastzet met een stuk tape, schuif daar het wiel op....voila een homemade centreerring ;-0
Reply With Quote
  #17  
Old 05-09-2005, 17:00
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Bij de bandenboer zoals euromaster etc kun je ze zo krijgen.
Reply With Quote
  #18  
Old 05-09-2005, 17:14
BaseMaster's Avatar
BaseMaster BaseMaster is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 119
Send a message via MSN to BaseMaster
Default

centreer ringen zijn ook maar van plastic dus zal niet veel houden met andere woorden gewoon erop zetten dan maar met ruimte op de naaf. heeft mauser ook gedaan met die ats'ers van hem.
__________________
Broem...Broem...
Reply With Quote
  #19  
Old 06-09-2005, 23:41
Ventolator Ventolator is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
De centreerringen nemen géén krachten op...daar zijn ze niet geschikt voor, tis puur een hulpmiddel....De kracht waarmee het wiel op zijn plaats blijft zitten word bepaald door de bouten én het vlak waarmee het wiel tegen de naaf zit. Dat is ook gelijk de reden waarom je altijd moet zorgen dat het aanleg vlak wiel/naaf brandschoon is...

Als je toch iets wil hebben om de zaak te centreren als er geen ringen voor zijn, kun je gebruik maken van latoen koper, dat is dun koper wat verkrijgbaar is in diverse diktes...knip daar een strook van wat je om de naaf heen vastzet met een stuk tape, schuif daar het wiel op....voila een homemade centreerring ;-0



interesant, waar kan ik dit krijgen, en wat kost dit?
__________________
"Der Polo , "Die schonsten auf den volkswagen"!
Reply With Quote
  #20  
Old 07-09-2005, 08:39
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Ventolator
interesant, waar kan ik dit krijgen, en wat kost dit?


Ik haal het hier bij een ouderwetse ijzerwaren winkel......

Wellicht dat er bij jou ook iets in de buurt zit ??
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum