#1
|
||||
|
||||
16v Kr Koppeling slipt???
Heb vandaag me eerst rondje gereden in golf 1 16v Kr met dubbele solexen, maar kheb een probleempje.. het wegrijden gaat goed enzo en de koppeling pakt echt ineens, maar zodra je meer gas geeft lijkt het net ofdie slipt, veel toeren en eigelijk niet echt vooruit komen.. Volgens de vorige eigenaar zaten er net nieuwe platen in, iemand enig idee wat het anders nog kan zijn dan een slippende koppeling??? Kheb btw ook alleen nog in ze 1 kunnen rijden omdat ik nog geen schakelmechanisme van een 5-bak heb... Heb het dus ook niet in al z'n versnellingen kunnen testen..Bedankt weer!!
|
#2
|
||||
|
||||
Kan het ook niet zijn dat er olie uit je bak op de platen loopt? Ik had het hetzelfde met mijn gti: het bleek dat de keering om de as die de drukgroep indrukt lek was waardoor er olie op de platen liep.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#3
|
||||
|
||||
Inderdaad, mogelijkheden zijn: lekkende keerring van de drukpen of lekkende krukaskeerring. Is er olielekkage te zien in de buurt van de scheiding tussen bak en blok?
Te strakke koppelingskabel is natuurlijk ook mogelijk (van die zelfstellende zijn een drama!!) en erg veel mensen zien het timinggat in de bak aan als olievulgat...toevallig niet 'olie bijgevuld'?
__________________
Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Eerlijk is eerlijk, je kunt beter even wachten tot je alle versnellingen hebt, en het dan even proberen.
Heb je de koppeling losgehad? Misschien heb je er met vette vingers aangezet ofzo... Anders zie de mogelijkheden van Stijn, daar komt het tenslotte dan wel op neer, of je bent genept met die nieuwe platen.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#5
|
||||
|
||||
Bij mij was een keer de afdichting in de flens van de aandrijfas lek, daar lekte bakolie uit en die kwam op het vliegwiel/koppelingshuis terecht. Daarna erin gelopen en slippende koppeling. Als t idd zover is, kun je nieuwe koppelingsplaat en drukgroep plaatsen, de olie brand erin en krijg je er nooit meer af.
Suc6
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#6
|
||||
|
||||
Hmm okok, ik ga idd even van de week wat knutselen, ff goeie stangen bestellen voor de bak en dan ff al z'n versnellingen proberen, kijken ofdie idd slipt. Ik zie verder geen olielekkage of iets dergelijks in de buurt van bak en blok.. Maargoed jullie horen het, bedankt voor de info iig!!
|
#7
|
||||
|
||||
Schakelmechanisme van een 4-bak is in 5 minuten om te bouwen naar 5-bak he...met een lasapparaat. Het is maar een hint voor je voor veel euro's nieuw spul gaat halen.
__________________
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Is al omgebouwd naar 5 bak maar ik krijg hem niet in zen 1ste versnelling en 2de en 4 de
|
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
Nou Stijn, volgens mij moet je het dan ff uitleggen hoe het moet mbv een foto'tje. Weet zelf ook niet hoe het moet, anders had ik het wel gedaan.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#10
|
||||
|
||||
krukaskeering is een veel voorkomend probleem met betreft de slippende koppeling
grootste ergenis een motor die olie lekt krijgt ook geen kans bij mij |
#11
|
||||
|
||||
diafragma veer in de drukgroep mischien gebroken of gewoon een versleten koppeling
of gewoon een koppeling van een 1600 gebruikt die is ook niet echt geschikt voor 16 v
__________________
webmaster [url="https://www.facebook.com/pages/Vwnoord/616307265111643[/url] |
#12
|
||||
|
||||
Stijn, we hebben idd zoals je eerder had uitgelegd die opstaande stang verlengd met 3cm. Maar nu heb ik nog de oude stangen van me 4-bak.. Ik denk dat dat het probleem is?
|
#13
|
||||
|
||||
Goed, hij schakeld inmiddels al. Heb nu een rondje gereden tot z'n drie. Het is blijkbaar géén slippende koppeling. Maar het valt me allemaal wel wat tegen, de power die erin zit. Hij komt wel goed op toeren enz. maar het lijkt allemaal van ver te moeten komen. Zou het aan de afstelling liggen.?
|
#14
|
|||
|
|||
Ik zei toch al dat je wat vroeg was met je conclusie . Afstelling van een 16v is redelijk cruciaal (netzoals bij eigenlijk elke motor), dwz weinig power als bijvoorbeeld de ontsteking niet goed staat.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#15
|
||||
|
||||
Hmm ja dat gevoel heb ik wel idd. Het valt me wel flink tegen.. De eerste meters isdie goed weg te krijgen, maar dan blijven de toeren komen, maar komtie weinig meer vooruit.. Ontsteking enz. binnenkort maar eens goed afstellen met stroboscoop kijken of het scheelt.. Nog andere suggesties?
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
wat voor vijfbak heb je erachter gesleuteld ? ik bedoel wat is de bak code ? dat maakt ook een hoop verschil met acceleratie als die heel kort is bijvoorbeeld vbakcode fm dan moet je veel schakelen maar heb je geen hoge eindsnelheid. heb je een orginele 16v bak de befaamde 2y bak dan gaat het nog wel leuk . heb je een 4T of 4 S dan is het trekken niet echt bijzonder behalve als je motor een giga koppel heeft . maar daar tegen heb je wel een super zuinige machine
__________________
webmaster [url="https://www.facebook.com/pages/Vwnoord/616307265111643[/url] |
#17
|
||||
|
||||
Hmm ja, kan je mij vertellen waar ik de verschillende bakcodes kan vinden?
|
#18
|
||||
|
||||
Goed, ik heb dus lopen zoeken en ik heb kunnen vinden dat ik een 'FF' bak heb.. Dit is toch de FM bak van een gti type 1? Als dat zo is vind ik het vrij apart. Want ik kan echt 50 in ze 1 rijden en ruim 80 in z'n 2.. En echt optrekken doet het dan niet.. Wie helpt!?
|
#19
|
||||
|
||||
FF en FM bak zijn wel verschillend, heb ff doppel-wobber gecheckt:
FF: 3,455 1,944 1,286 0,909 0,711 3,895 FM: 3,455 2,118 1,444 1,129 0,912 3,895 Een FF bakt maakt tov een FM bak dus bij dezelfde snelheid minder toeren. En dan heb je idd dat je een hogere eindsnelheid hebt maar minder power.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#20
|
||||
|
||||
FF is een dieselbak, erg lange versnellingen en niet echt geschikt voor toerige 16v's.
__________________
Quote:
|