#1
|
|||
|
|||
Borging werking watergekoelde intercooler
Ik heb nog een watergekoelde intercooler liggen, maar ik vind het wel wat link om deze te gebruiken. Als de waterpomp ermee stopt, heb je geen koeling meer.
Hoe kan je dit borgen? Zijn hier systemen voor om dit te monitoren? Ik zat zelf te denken aan het plaatsen van een drukmeter direct achter de pomp. Bij een elektrische pomp, met een constant toerental zou deze een vaste waarde moeten geven toch? Hoe denken jullie hier over? |
#2
|
||||
|
||||
Heeft de water IC nog wel een lamel of uitsparing ergens? Anders kun je een tempsensor door een lamel prikken en koppelen aan een (VDO) meter.
Waarom vind je het overigens link? Als die pomp wegvalt dan heb je warme lucht en dus minder vermogen?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
|||
|
|||
Het is een laminova intercooler, deze heeft geen lamellen, maar een sensor is makkelijk ergens te plaatsen.
Warme lucht is iets wat je niet wil toch? En als je de motor zwaar belast, heb je kans op detonatie, met alle mogelijke gevolgen van dien. |
#4
|
||||
|
||||
Temperatuur van de inlaatlucht meten? Of een stromingsmeter in één van de koelslangen plaatsen. Ik weet niet of dit laatste voor een redelijk bedrag valt te realiseren.
*edit* Zoiets; http://nl.aliexpress.com/item/Free-...1906866367.html Kost geen klap *edit* Last edited by Lieuwe : 10-10-2014 at 12:21. |
#5
|
|||
|
|||
Zo'n flowmeter lijkt mij wel wat. Inlaattemperatuur is wel wat je uiteindelijk wil weten/goed wil hebben, maar dit hangt van veel factoren af zoals buitentemperatuur etc. Een flowmeter in het koelwater geeft meteen aan of de pomp onderhevig is aan slijtage dmv teruglopende flow, en of er uberhaupt wel eens gepompt wordt.
Ik vraag mij alleen wel af hoe de meting van zo'n flowmeter zichtbaar wordt op het dasbord. |
#6
|
||||
|
||||
Weet niet met wat voor motor en management je wilt gaan rijden. Maar vaak heb je al een inlaatluchttemp sensor zitten die deze waardes aan de computer doorgeeft!
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#7
|
|||
|
|||
Heb je mischien een foto van de laminova intercooler?
Ben voor mijn vr ook aan het kijken voor een lc ic. Maar welke ik nou moet hebben? |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Het gaat om een G40, die heeft volgens mij ook een inlaattemperatuursensor. Maar hoe krijg ik deze informatie vanuit de ECU op mijn dashbord dan? Daarbij lijkt een flowmeter van de koeltemperatuur mij ook zeer nuttig, aangezien deze al vanaf het moment dat je de auto start informatie geeft over het wel of niet functioneren van de intercooler. Quote:
Bij deze. Wat voor intercooler je moet hebben, weet ik natuurlijk niet. Ik ben ooit eens tegen deze aangelopen, en geloof wel in het principe van Laminova. Namelijk minimaal drukverlies, en weinig inlaattraject volume. Dit in tegenstelling tot een grote luchtgekoelde intercooler in de bumper met veel pijpwerk (zeker bij een VR6) en dus veel inhoud in de intercooler en buizen tot gevolg. |
#9
|
|||
|
|||
Als je alleen een inlaattemp meter pakt ben je toch klaar?
Loopt deze te hoog op dan is er dus iets aan de hand. In de motorblok zitten toch een geen flowmeters etc. om te kijken of je waterpomp wel water rondpompt. Ik heb bij mijn 20vt wel eens gehad dat het schoepenradje van de as gescheurd was. Dus liep de watertemp ineens op, er zat voldoende water in het systeem. Dus was de link snel gelegd dat de pomp wel eens stuk zou kunnen zijn. |
#10
|
|||
|
|||
Thx voor de foto. Zeker een bijzondere ic om te zien. Even de site bekeken en is wel iets om over na te denken. Heb geen haast en bekijk meerdere mogelijkheden.
|