#1
|
|||
|
|||
G60 motor moeilijk starten + wat doet deze sensor?
Hallo,
ik ben mijn golf rallye aan het restaureren na jaren op stalling gestaan te hebben. Ik heb alle slijtageonderdelen en vloeistoffen al vervangen en ben nu alle problemen aan het wegwerken. 7 Grootste probleem op dit ogenblik, de motor start niet goed. eenmaal ie loopt gaat het goed, maar het koud opstarten lukt zeek moeilijk. na -tig proberen, een half uurtje wachten en ie start, maaaaar ip het dash gaat het rode uitroepteken branden. Ik ben nog niet 100 pct overtuigd dat er een verband is met dit onderdeel, maar ik heb gemerkt dat het borgpennetje vd stekker ontbreekt en dat de kabletjes zelf oook niet meer in goede toestand zijn (mantel is niet goed meer overal) Kan iemand me vertellen wat deze sensor doet of voor wat ie dient? |
#2
|
||||
|
||||
Lijkt me temp sensor?
Ruud16v-g60 ff raadplegen voor g60 troubles...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Lijkt me zowiezo een sensor en als ik het goed voor heb, zit die op de brandstoflleiding. Ik vermoed een brandstoftemperatuursensor. Kan iemand dat bevestigen? Ruud bv, als je dit leest... |
#4
|
|||
|
|||
Naloopsensor.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#5
|
|||
|
|||
http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/zip/G60.zip
Heb je trouwens het kleine riempje van de glader al vervangen? Als hij jarenlang stil heeft gestaan zou ik dat als eerste doen voordat die breekt.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Dank je voor de documenten en voor het advies. De lader is pas nagekeken en op punt gezet (klein riempje vervangen, lagers vervangen en nieuwe dichtingen) + als extra een kleine poelie erop) dus de lader zou goed moeten zijn. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Zeker van? Ik dacht die andere de naloopsensor was? (kleine tempsensor, wanneer die massa geschakeld word, schakeld een relais het naloopsysteem aan. Ik heb de sensor waar ik van dacht dat het de naaloop is, even aangeduid op een foto. De andere die ik dus bedoel ligt op/achter het kleppendeksel onder een boel vacuumleidingen. - 2de kadertje op de foto. |
#8
|
|||
|
|||
Ik zit er verkeerd om naar te kijken, die sensor met tweepolige aansluiting is idd een brandstofdrukswitch.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#9
|
|||
|
|||
Ik heb het intussen gevonden. ISV ( = stappenmotor in het nederlands) afgemonteerd, gereinigd met brake cleaner en terug gemonteerd. Motor blijft draaien op idle! Weer iets geschrapt van de lijst
Ivm die sensor: heb wat naslagwerk gedaan, het is geen brandstofdrukschakelaar. Het is een throtlle switch for full load / idle schakelaar die vacuum geactiveerd wordt door het gasklephuis. De vroege G60 waaronder de rallye hadden deze druksensor, de latere G60 motoren (dus "91 en later) gebruiken hiervoor een potentiometer. ) Last edited by DIY : 15-07-2014 at 19:32. |
#10
|
||||
|
||||
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Nee dat is niet correct. De sensor die jij in je post bedoeld is de brandstofdruk restdruk sensor. Is verbonden via een slang met de benzinedruk rail. Wat het ding voor werking heeft is mij nog nooit goed duidelijk geworden. Het is ook altijd het eerste wat eraf ging bij mij. Kan prima. Op ieder G60 gasklephuis zitten twee micro schakelaars, een voor de stationair stand en eentje voor de volgas stand. Op de G60 is maar een potentiometer gebruikt, op de CO afstelsensor deze zit in je laaddrukbuis voor de gasklep.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#12
|
|||
|
|||
Ruud: Dank je wel. In het geval mijn hobby klus mechanica skills het net meer de baas kunnen, hoor je wel van me. Tot hiertoe zie ik het nog als een "uitdaging".
Nu met de stappenmotor gereinigd te hebben liep de motor minder onrustig, en iets minder neiging om te stallen. Maar eens ik gas gaf, stuikt het rpm weer in mekaar, als ie dan stilvalt = met geen stokken aan de praat te kijgen. Dan kan je niet anders dan een half uur ofzo te wachten ,en da moeizaam weer te proberen. Maar ik ben blij te kunnen melden dan ik de echte root cause heb kunnen achterhalen. De fuel pressure regulator is gewoon helemaal lek. Er zit gewoon geen diafragma meer in. Brandstof word mee in de vacuumleidingen gezogen (kan ik zien aan de vacuumleidingkoppelingen, die staan hier en daar nat van de benzine. Wat er dus gebeurd na een moeizame start, en dan terug stilleggen, benzine loopt gewoon terug naar beneden naar de tank. Leiding is niet "geprimed' waardoor je nog veel kan proberen te starten. Lukt niet door de lucht in de leidingen. Na lang aandringen lukt de pomp het om de boel iet of wat op druk te houden. Nu, die FPR ga ik asap vervangen. Het OEM onderdeel is een bosh die afregeld op 3 bar.(staat op het onderdeel gestanst). Wat plaats ik nu idealiter in plaats? Terug dezelfde Bosch @3bar, een gelijkaardige boscch die op 4 of zelf 5 bar afgeregeld? Of een aftermarktet regelbare? en indien toch een regelbare Zou deze volstaan? Of toch maar deze ? Het prijsverschil is echt wel extreem. Hoe zou dat komen? Benzinepomp gelijk ook vervangen of afwachten? Is dat bij een rallye trouwens zo geen in de tank ingebouwde? And again? Aftermarket any good? Of toch maar OEM? Liefst houd ik alles wel redelijk OEM, then again, met kleine polie op de laderen een RS bewerking, snelle nokken van dr schrick, catbak van supersprint met grotere diameter, chip van SLS zal het verwachte piekbrandstofverbruik wel stukken hoger liggen dan standaard. Met 3bar originineel, is dat dan niet gevaarlijk de de fuepressure @full load in mekaar stuik, de motor te weinig brandstof gaat krijgen en daardoor supper lean gaat draaien (met alle risico's vandien, het zal de eerste niet zijn die zo gaten in de pistons rijd denk ik dan, was back in the day many corrado G60's faith. Meningen en goede raad zijn erg welkom! |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
I stand corrected, je hebt helemaal gelijk. Wat ik er van weet is dat ie druschakelaar @1.2 bar (af fabriek) de contacten schakeld. Het doel is me ook niet helemaal duidelijk, al kan ik me inbeelden dat het een soort beveiliging (automatisch kill switch is erge motorschade te voorkomen bij situaties zoals ik hierboven h eb omschreven? Lijkt wel wel zinvol... |
#14
|
||||
|
||||
Die schakelaar zit er om te zorgen dat je brandstofdruk niet te laag wordt nadat je de motor uit gezet hebt, met warme motor en lage druk is het risico op vapour lock dan hoger
SSP103 (pagina 29 Lufter und Krafftstoffpumpennachlauf) Zou sowieso OEM VW delen of Bosch gebruiken. Brandstofdruk bij standaard motor NIET veranderen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Last edited by Audi1981 : 20-07-2014 at 16:26. |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Ahh dus als die schakelaar getript wordt bij het vormen van gasbelletjes in de benzine als gevolg van hitte, gaat de brandstofdruk in de leiding omhoog, deze druksensor detecteerd dit, die gaat op zijn beurt de naalooprelais aantrekken neem ik aan om de motortemp naar omlaag te halen. Ingenieus! Fijn, weer wat bijgeleerd. Laten we dus netjes zitten. Je hebt ook gelijk ivm de onderdelen, ben vanalle spul OEM aan het bestellen. thx voor het advies Last edited by DIY : 20-07-2014 at 20:50. |
#16
|
||||
|
||||
Leuke reacties! Heb die leergang even opgezocht. Ter voorkoming dat de brandstofpomp aangestuurd wordt bij een warme motor als je een brandstofdruk hebt van minder dan 1,2 bar. Logisch, een hete motor die afslaat omdat er lekkage is het brandstofsysteem koel je niet met brandstof. Slecht idee zeg maar @DIY, als je toch bezig bent met je brandstofsysteem laat dan direct je injectoren reinigen en controleren! Ik weet niet wat jouw plannen zijn maar de groene standaard injectoren kunnen tot max 230pk op de standaard brandstofdruk. Verhogen van de brandstofdruk is niet de manier, hooguit 5% winst. Met het risico dat de injector door de hoge druk niet meer correct kan openen en sluiten, met alle gevolgen van dien.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG Last edited by Rallye-VR6t : 28-07-2014 at 08:31. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Tis net andersom, als er door de warmte belletjes ontstaan, start de motor niet of slecht, door de fans te laten lopen gaat de temp omlaag en door de brandstofpomp te laten draaien de druk omhoog; minder kans op belletjes. Gaat echt om het uitzetten bij warme motor....draaiend wordt hier niet naar gekeken...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Beide gelijk, kijk maar naar de een na laatste allinea van de tekst. |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor al je tips en advies. Mijn plannen zijn: de wagen dit jaar: bedrijfsklaar maken, terug op openbare weg maw. En liefst ook wat bedrijfszekerder. Ik mik op dit moment niet op de perfomance, wel op de bedrijfszekerheid. Ik heb alle sensoren en onderdelelen die aan vervanging zijn besteld en gisteren aangekeregen (mijn vaste onderdelelenleverncier is op vakantie, heb online moeten bestellen. Ipv sensor per sensor gelijk bijna alles besteld. Met elke systeem lijkt er toch wel wat mis. Maar ik maak er een "nieuwe van. Vandaag de fuel pressure regulator, boegiekabels boegies, roter vervangen, en goed nieuw: start vanaf de eerste "krank". Valt me op dat de vorige eigenaars (4 autohandelaren trouwens) niet erg 'lief zijn voor dit stuk autogeschiedenis. Tot hiertoe geïdentificeerde en verholpen: -batterij: volledig dood. Vervangen. -Alternator: draaide nog maar enorm stroef en wat een herrie. Lagers van de as waren niet goed meer = gelijk een nieuwe gemonteerd. -rotor delco: helemaal ingebrand, weggerot. -boegiekabels: mantel brokkelt af, maakt sluiting met het blok = vervangen. - fuel pressure regulator: was net bestaande meer! volgens mij was ie gewoon hol; geen membraan meer. Benzine werd gewoon in de vacuumleiding getrokken. = Vervangen. -Gat in de flexibele benzine leiding van de vaste benzineleiding naar de benzinedrukregelaar, pal boven de uitlaatcollector, gedicht met electrische tape = vervangen - onstekingboegies: van de 4 stuks, 2 verschillende merken en zelfs types. 2 van de 4 waren de annodes gewoon flinterdun, zo goed als weg. = vervangen door hoge kwaliteit boegies met dezelfde merk/code - g lader: bleek in vrij goede conditie. Had RS bewerking ondergaan, dichtinglijsten waren volledig weggesleten. Verder in goede staat = gereviseerd, alle lagers en dichtingen, riempe + gelijk ook kleine polie ( 68 mm erop) - startmotor: is nieuw. Vervangen omdat ie slecht starte. Benzinedrukregelaar was de oorzaak, niet de startmotor, maja is dus ook nieuw. -Waterpomp: heb ik vervangen door een nieuwe, versterkte met grotere schoepenwiel. De oude ging heeeeeeeeeeeel stroef. Zo goed als vastgelopen. - Alle riemen waren rot, haarscheurtjes = vervangen. Wat er nu op de korte planning staat: -bakolie nakijken / vervangen - 4wiel transmissie? Kan ik daar eventueel ook een oliewissel uitvoeren? - koplampen: krijgen geen stroom?!? er loopt een gekke contstructie die stroom aftak van de ene naar de andere lamp = ga ik uitzoeken; dat MOET professioneler kunnen. Ik heb m'n zomerverlof, en geen vrouw in huis. Sleutelen wat, moet je anders Last edited by DIY : 30-07-2014 at 00:46. |
#20
|
||||
|
||||
Leuk om mee te lezen hier, waarom geen projectpagina? Begint het al aardig op te lijken
|