Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-05-2014, 21:10
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default Caddy mk1 - 1.8 16v KR 45er Weber DCOE

Toch maar een topic aangemaakt in de projecten-pagina

Ik rij deze Caddy nu alweer een jaar of 3 en had al een tijdje het plan om de 1.6 EZ motor te vervangen voor een 1.8 KR 16v.

Na wat vertraging in de studie (fysiotherapie), waardoor weinig tijd , heb ik dit project een maand of 2 geleden gestart

Plannen zijn:

- Motorruimte: schoonmaken, schuren en spuiten.
- Onderstel: Alle onderdelen fris maken en/of vervangen door nieuwe onderdelen

- Interieur: Nieuwe antidreun op de in de cabine. Kachelhuis reviseren

- Motorblok: 1.8 16v KR uit een scirocco (inlaat rechts voor de kijkers thuis )
Aangepaste uitlaatnokkenas als inlaat.
Spaghetti spruitstuk (voor Golf 1 16v) met hitteband.

- Rijgedrag: Schroefset (al gemonteerd), veerpootbrug onder + boven.

En nog een hele hoop kleine dingen

Motor aangeschaft en verplaatst naar de werkruimte:









Vervolgens begonnen met demonteren van bumpers/lampen/motordelen om de motor eruit te kunnen takelen:















Daarna de caddy op z'n tijdelijke plek in de schuur gezet, waar ie op bokjes staat om zo de rest te demonteren. Ik wil direct vanbinnen ook een aantal plekken aanpakken, dus ook maar het gehele dashboard verwijderd.

Plan hiervoor is:
-Roest verwijderen, evt nieuwe delen inlassen
-Nieuwe geluidsdempende matten + isolatie
-Nieuwe kachelradiateur
-Kachelhuis schoonmaken/reviseren













Alle kabels/onderdelen uit de motorruimte, en klaar om geschuurd te worden!



Roest aan de bodem bij de bestuurderszijde:



Roest in de motorruimte: wielkast links, dit wordt nog aangepakt met nieuw laswerk.



Na een tijdje schuren. Op dit moment staat de Caddy er ook zo bij:



Roest achter de pedalen (stukje plaat weggeslepen)



Een groot aantal van de motor-onderdelen maak ik schoon en voorzie ik van een nieuwe laklaag. Kleppendeksel met krimplak rood:



Inlaatspruitstuk (Scirocco 16v 50mm) gestraald en letters vanbinnen rood gemaakt:




Vandaag een aantal nieuwe onderdelen binnengekregen

- Setje nieuwe spoorstangen inclusief nieuwe stuurkogels
- Setje PU-rubbers voor stuurhuis, draagarmen en motorsteunen.
- Veerpootbrug onderzijde








Last edited by VWCaddymk1 : 24-05-2020 at 19:56.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-05-2014, 21:35
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Mooie build!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 15-05-2014, 21:53
Jobo245 Jobo245 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 172
Default

Ga hem volgen had hem al bij voorsteltopic gelezen. Ziet er netjes uit
Reply With Quote
  #4  
Old 16-05-2014, 06:46
Bernhard's Avatar
Bernhard Bernhard is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 637
Default

Hey Gerwin
eindelijk begonnen! Beloofd veel goeds
Waar haal je die rubbers trouwens vandaan?? Lijkt mij ook wel wat Al is het alleen maar voor het zicht
__________________
Caddy mk1 project

Last edited by Bernhard : 16-05-2014 at 08:51.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-05-2014, 08:42
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Leuk project!
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2014, 22:18
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default

Afgelopen dagen wat aandacht besteed aan het opknappen van een aantal onderdelen.

De brandstofverdeler, welke bij het blok zat, was aardig stoffig, vies en roestig aan de buitenkant. Onder het motto van: 'nu we toch bezig zijn' kan deze ook wel even aangepakt worden

Vooraf zag de verdeler er zo uit: (let niet op de troep ernaast )



Toen de verdeler helemaal gedemonteerd en de zichbare (buitenste!) delen geparelstraald en vervolgens zwart gespoten



De kleine onderdelen even netjes bij elkaar gehouden



Daarna de verdeler weer grotendeels in elkaar gezet op de luchtweger









Best tevreden met het resultaat hopen dat het ook gewoon allemaal fatsoenlijk werkt

Het inlaatspruitstuk is in hittebestendig aluminium kleur gespoten (net zoals een aantal andere onderdelen welke later nog wel op de foto komen )



Uiteraard is het gasklephuis gedemonteerd, en volledig gereinigd



Nog een foto van de gemonteerde PU-rubbers in een setje gecoate draagarmen met nieuwe fuseekogels (crappy foto)



En ook de dynamo heeft weer een fris kleurtje gekregen






Binnenkort meer, maar dit was het voor nu
Reply With Quote
  #7  
Old 20-05-2014, 11:14
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Oef!
Netjes hoor!
Niet bang dat de brandstofvoorziening zo voor geen meter werkt?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #8  
Old 20-05-2014, 12:01
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default

Natuurlijk is dat risico er, maar zo'n brandstofverdeler zit echt niet zo moeilijk in elkaar, er zijn alleen een aantal kleine onderdelen waar je rekening mee moet houden.

Daarnaast heb ik een boekje van Bosch: Technische leergang K-Jetronic waarin het hele systeem inclusief brandstofverdeler tot in de puntjes wordt uitgelegd op een overzichtelijke manier die zelfs voor een Fysiotherapeut te begrijpen is
Reply With Quote
  #9  
Old 20-05-2014, 12:15
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

Mooi project. Let wel op je hebt grote kans dat je verdeler gaat lekken nu. De opspanning tussen bovenste en onderste helft moet voor alle torxen tegelijkertijd gebeuren en op het juiste aanhaalmoment. Onmogelijk dus om met de hand te doen..
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #10  
Old 20-05-2014, 13:05
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Mooi project. Let wel op je hebt grote kans dat je verdeler gaat lekken nu. De opspanning tussen bovenste en onderste helft moet voor alle torxen tegelijkertijd gebeuren en op het juiste aanhaalmoment. Onmogelijk dus om met de hand te doen..


Daar heb je gelijk in, en heb ik heb geprobeerd met hele kleine slagen alle torx aan te draaien. Maar het is afwachten totdat er benzine doorheen gaat .

Ik ben nog wel opzoek naar een reserve-brandstofverdeler omdat er 2 rubbertjes in binnenin vergaan waren. Heeft iemand nog zo'n ijzeren verdeler liggen? Ik hoor het graag
Reply With Quote
  #11  
Old 21-05-2014, 21:29
Bernhard's Avatar
Bernhard Bernhard is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 637
Default

Hoe moet ik die onderste veerpootbrug voor me zien? Zit die tussen de draagarmen?
__________________
Caddy mk1 project
Reply With Quote
  #12  
Old 22-05-2014, 14:51
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default

Quote:
Originally Posted by Bernhard
Hoe moet ik die onderste veerpootbrug voor me zien? Zit die tussen de draagarmen?

Ja klopt, 2 buitenste gaten zitten vast aan de ophanging van beide draagarmen. De binnenste 2 gaten moeten in het chassis geboord worden om vastgezet te worden.
Reply With Quote
  #13  
Old 19-06-2014, 12:21
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default

Kleine update!

Een aantal "nieuwe" onderdelen binnen gekregen
-Nieuwe astappen voorzijde
-Nieuwe ankerplaten voorzijde
-Gebruikte opvoerpomp Golf 1 Cabrio




Wat is er gebeurd, wat gaat er gebeuren:

Wiellagers zijn uit de fusees gehaald, deze gaan vervangen worden met nieuwe, inclusief nieuwe wielnaven en nieuwe ankerplaten.

Motorruimte is nog niet gespoten, er is nog steeds wat laswerk dat gedaan moet worden...
Reply With Quote
  #14  
Old 19-06-2014, 16:36
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Goed bezig!
Als je met laswerk zit, we hebben hier een topic over wie wat kan en evt wil helpen...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #15  
Old 19-06-2014, 20:36
Abeltje's Avatar
Abeltje Abeltje is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 252
Default

Opvoerpomp heb je niet nodig bij een Caddy.
De uitgang van je tank zit op het laagste punt, dus de zwaartekracht doet zn werk.
Wel ff een goeie externe pomp en een drukaccumulator onder je auto bouwen!!
Zo iets:



__________________
Ik Volkswaag, jij Volkswaagt, wij VOLKSWAGEN
Reply With Quote
  #16  
Old 24-06-2014, 20:48
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default

Quote:
Originally Posted by Abeltje
Opvoerpomp heb je niet nodig bij een Caddy.
De uitgang van je tank zit op het laagste punt, dus de zwaartekracht doet zn werk.
Wel ff een goeie externe pomp en een drukaccumulator onder je auto bouwen!!



Bedankt, daar was ik nog niet van op de hoogte
Ik heb een originele brandstofpomp met drukaccumulator van een 16v KR, die is toch gewoon te gebruiken? Qua ruimte moet het kunnen passen onder de caddy
Reply With Quote
  #17  
Old 24-06-2014, 21:00
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

Quote:
Originally Posted by VWCaddymk1
Bedankt, daar was ik nog niet van op de hoogte
Ik heb een originele brandstofpomp met drukaccumulator van een 16v KR, die is toch gewoon te gebruiken? Qua ruimte moet het kunnen passen onder de caddy

als je daar genoeg ruimte voor hebt ,
zou ik die mooi gebruike ..
__________________
golf 1 v6 bde

steune setjes vr6 v6 r32 , mk1 INFO PB ,
Reply With Quote
  #18  
Old 24-06-2014, 21:41
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Quote:
Originally Posted by Bernhard
Hoe moet ik die onderste veerpootbrug voor me zien? Zit die tussen de draagarmen?


Wel heel gevoelig voor aanlopen als de auto verlaagd is


__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #19  
Old 08-07-2014, 22:00
passy20 passy20 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 32
Default

dit topic ga ik ook even volgen.
binnenkort ook beginnen aan een KR wat in de golf 1 cabrio gelepeld moet gaan worden.
en hier kan ik vast wat nuttige dingen van overnemen
Reply With Quote
  #20  
Old 12-07-2014, 16:13
VWCaddymk1's Avatar
VWCaddymk1 VWCaddymk1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 183
Default

Eindelijk weer een update

Vandaag zijn eindelijk de roestplekken aangepakt met stukjes plaatmateriaal, hierdoor kon ik verder met het voorbewerken voor het spuiten.

Nieuw stukje in de wielkuip, vanuit de motorruimte:



vanuit de wielkast:



En een stuk van de dorpel aan de bijrijderszijde aangepakt:



Later op de dag een gedeelte afgeplakt en klaargemaakt voor het spuiten.






En toen begonnen met de eerste primer laag.
Ik heb een 2K Epoxy primer (zwart) gebruikt als onderlaag (spuitbus: Spraymax)
En zo staat de motorruimte er nu bij, in de primer :



In de cabine ben ik bezig een nieuwe anti-dreun laag te bevestigen (zelfklevend) super spul om mee te werken!!



En ik heb het spaghetti spruitstuk voor het 16v blokje ingepakt
Hittewerende grafiet band, bevestigd met rvs draad:






Dat was hem weer even, binnenkort meer
Nu eerst de laklaag (zwart) spuiten en een blanke lak erover. Daarna het stuurhuis, de rembekrachtiger en alle leidingen/draden vanuit de cabine trekken.

Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum