#1
|
|||
|
|||
Alu velgen restaureren
Beste medeforumers,
Mijn naam is Mario, uit Vlaams Brabant, al een tijdje op het forum informatie aan het verzamelen, maar nu heb ik jullie hulp nodig. Misschien had ik mij eerst moeten voorstellen, mijn excuses daarvoor... Vorige zomer heb ik een mooie Jetta 2 gekocht, die ik nu volledig aan het restaureren ben. Ik ben al heel ver, motor, geluidsinstallatie en interieur zijn gedaan. Schroefsetje (Eibach pro street) zit eronder, nu rest er nog de wielen en exterieur (oppervlakkige roest en bumpers). De wagen zoals ik hem kocht: Ik had nu graag de velgen in een andere minder opvallende kleur gespoten (gun metal grey of desnoods zwart). Na enkele weken schuren ben ik zo ver: Klein beetje de imperfecties plamuren en spuiten maar!? In de lokale autowinkel kost één busje ets (acid #8) €38 en 2 busjes filler (motip) €30. Verkoper zei dat je direct op die filler kan spuiten, zonder primer, wat mij raar lijkt? Het originele groen was al beschadigd als je er nog maar naar keek... Wat kan ik nu het beste gebruiken voor een deftig lakresultaat wat niet direct verknoeid is bij het monteren van de getrokken banden? Filler en daar direct de lak op? Ets, daarop primer en lak? Of filler, daarop primer en lak? Of moet er helemaal geen primer tussen de filler en lak? Ben nu al zover in de voorbereiding dat ik de afwerking graag ook zo goed mogelijk had... Alvast bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
Laten poedercoaten
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#3
|
|||
|
|||
Eerst de ets primer erop spuiten, daarna kan je gewoon de kleur eroverheen spuiten..
Maar als het grof geschuurd is eerst ets primer en dan grondverf, schuren en dan de kleur erop
__________________
VW nikketakker |
#4
|
||||
|
||||
Die Acid 8 (rode bus? ) heeft een vrij vullend vermogen
2-3 dunne lagen (kijken of er nog na het drogen schuurkrassen doorheenkomen) afhankelijk daarvan de kleur erop zetten. |
#5
|
||||
|
||||
Ja "mag " niet met je kleur over de Etch Primer . Er moet eerst een grondverf over om het af te sluiten.
Het is etsend (zuur) en kan de kleur laag aantasten
__________________
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition". |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
kan je kijken en doen wat je wilt maar blijft altijd zitten
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#7
|
|||
|
|||
De velgen zien er op de foto opzich best strak uit. Ik heb zelf ook wel is velgen gehad die een beetje grof van structuur waren na het schuren. Paar laagjes spuit plamuur er overheen en heel fijn schuren, daarna met een goede lak aflakken. En het zag er prima uit. Me broertje rijd nog steeds met die wagen rond, lak blijft prima zitten. Alleen jammer dat de happen uit de velg zijn omdat die een keer een stoepje geraakt heeft (ddaaagg schmidt modern lines). Maar ben wel tevreden over het relatief goedkope manier van spuiten.
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Vind ik dus niet.. Op m'n werk hebben we weleens vrachtwagens met ge poedercoate velgen, maar 1 keer steenslag en alles bladdert eraf Met gewoon spuiten niet en is veel mooier eindresultaat
__________________
VW nikketakker |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Dus.. Goed gecoate velgen heb je jaren plezier van.. Gewoon 3 laags systeem en is goed flexibel. Goede coater gelijk resultaat als spuitwerk, daarnaast vaak mooier want overal gelijke dekking, geen lopers, geen afzetrandjes, binnen en buiten helemaal fris
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels Last edited by Richard : 05-03-2014 at 20:37. |
#10
|
||||
|
||||
Dan is het op zeker niet goed gedaan je heb verschil in kwaliteit
Als je idd 25€ per velg betaald tja dan kan je idd verwachten dat het er zo af licht. Licht helemaal in wat voor dikte het gedaan is ik heb vandaag mij velgen gehaald. Eerst netjes stralen met een lichte korrel dan grond poedercoat er over heen. Dan de kleur en als afwerking blanke poedercoat. Daar in tegen als je met de knikkerbus aan de gang gaat is de laag verf zo dun dan hoef je er idd alleen maar naar te kijken en valt het er af
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#11
|
||||
|
||||
Ik heb zelf afgelopen zomer mijn velgen gespoten.
1 laag grondverf,4 lagen hoogglans zwart en 2 lagen blanke lak, allemaal van motip. Na 3 maanden rijden en 3 maanden in de opslag laat nu de verf al weer los. Heeft naast flink wat tijd ook flink wat geld aan spuitbussen gekost, nu kunnen de banden er weer af en moet de boel alsnog gecoat worden. |
#12
|
||||
|
||||
Je kunt ze ook met 2k autolak spuiten , als je ze net behandeld als de carroserie van de auto gebeurt er niks mee , aflakken in spuitbus is altijd een goedkope oplossing . Ik spuit al jaren velgen met autolak , en nog nooit problemen mee gehad .
Deze zijn ook allemal gespoten met autolak .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#13
|
|||
|
|||
Dank u allemaal voor de reacties, daar kan ik iets mee!
Dat poederlakken verhaal was ook mijn eerste keuze maar wel heel duur. Ik had ze graag laten poederlakken met de rand gepolijst, maar daar was ik bij de lokale poederlakker al direct 400 euro kwijt, het moet ook nog een beetje leuk blijven. Ik sta al een stuk verder nu en ze zijn klaar om dit weekend in de filler te gaan. Borduurschade en imperfecties zijn ondertussen ook al gerepareerd. Ze geven warm weer dit weekend, daar wil ik van profiteren om eerste lagen te spuiten. |
#14
|
||||
|
||||
Dat is idd wel heeeel duur ik betaalde nu 50€ per velg voor 3 lagen en stralen.
Anders ergens anders is een prijsje op vragen voor het compleet coaten en dan gewoon ergens anders je randjes iets laten af draaien.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Ziet er prachtig uit en volledig het resultaat wat ik op oog had. Bedoel je dan kleur laten mengen en een aparte pot verharder en thinner, met het pistool? Ik heb een kleine compressor en airbrushpistool, maar dat leek mij wel een eindeloos werk voor zo een oppervlakte... |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Poederlakker vroeg 65 per velg, voor stralen en lakken, maar daar vroeg ik mij direct al bij af of alle metaalplamuur van de raparaties er niet uitgestraald wordt? En de metaalwerker vroeg 55 per velg voor afdraaien van de randen. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Gewoon nette prijs hoor.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#18
|
||||
|
||||
Oke vandaar de prijs 400€ ik weet niet of je een compressor heb staan ?
Anders zou je idd de velgen gewoon met 2K lak kunnen spuiten en zelf het randje polijsten. Dan ben je stukken goedkoper uit en weet je toch zeker dat je over een half jaar niet weer kan beginnen.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#19
|
|||
|
|||
Compressor die ik ooit zelf heb gemaakt met de groep van een oude frigo heb ik, airbrushpistooltje ook dat ongeveer 30ml per keer aankan. Echt spuitpistool niet.
Betwijfel ook of de compressor echt spuitpistool aankan... vandaar de oplossing met Motip busjes. Maar met de reactie van Dokter D heb ik daar ook al niet meer zo een vertrouwen in.. Niet te veel denken maar doen dan maar. Verslag volgt in de loop van het weekend. |
#20
|
||||
|
||||
Velgen zijn prima zelf te spuiten hoor , dit doe ik ook altijd zelf.
Niet te snel willen en rustig met dunne lagen spuiten ivm druipers etc. Als je het werk voor het spuiten maar goed doet en niet goedkope verf erop doet blijft het lang genoeg zitten. Zelf vind ik autolak spuitbussen ook veel beter werken, als het hoogglans moet worden mooi aflakken met blanke lak (wat de verflaag ook weer sterker maakt). Meestal doe ik rond de 3 primer lagen , fijn schuren , 2 a 3 lagen kleur erop en dan nog 2 lagen blanke lak. Je kan mij niet wijs maken dat dat er zo weer af ligt . |