Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-02-2014, 12:03
Larsrump's Avatar
Larsrump Larsrump is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 96
Default veren verkorten

helloo,

volgende week komt er een setje schokdempers met veren binnen.
zo houd ik een set veren over. als ik deze veren 4 cm verkort, kan een origineel schokdemper dat aan? mol ik de aanslagrubbers erdan niet mee?

mvg Lars
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84'
Reply With Quote
  #2  
Old 28-02-2014, 12:07
Jan-Jelle Jan-Jelle is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 1,027
Default

Hoe wil je ze verkorten?
__________________
1984 Golf MkII 5-Drs
1999 Transporter 2.5TDI
Reply With Quote
  #3  
Old 28-02-2014, 12:28
Larsrump's Avatar
Larsrump Larsrump is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 96
Default

Slijptol erin?
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84'
Reply With Quote
  #4  
Old 28-02-2014, 12:30
Larsrump's Avatar
Larsrump Larsrump is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 96
Default

Zijn er ander manieren dan
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84'
Reply With Quote
  #5  
Old 28-02-2014, 12:41
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

In uit geveerde toestand, dus schokbrekers helemaal uit, moeten de veren nog vast zitten. Niet doen, dus.
Reply With Quote
  #6  
Old 28-02-2014, 13:02
Larsrump's Avatar
Larsrump Larsrump is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 96
Default

okey
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84'
Reply With Quote
  #7  
Old 28-02-2014, 13:51
Ronin's Avatar
Ronin Ronin is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2006
Posts: 813
Send a message via MSN to Ronin
Default

Zou het je ook niet aanraden, maar werd "vroeger" vrij veel gedaan, gebruik maar eens de search functie.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-02-2014, 14:43
DeGolf1 DeGolf1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 538
Default

Je kan het idd wel doen.......MAAR!!!!
de veren moet normaal gesproken idd op spanning blijven tussen je schotels.
Is en kan wel gewoon gedaan en mee gereden worden maar voor keuring beslist niet okey!!
Reply With Quote
  #9  
Old 28-02-2014, 15:33
Jan-Jelle Jan-Jelle is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 1,027
Default

Afslijpen is gewoon dom. Je kunt voor €200,- een geschikte verlagingsset krijgen, veilig en verantwoord. Afslijpen is dom en vooral onveilig.
__________________
1984 Golf MkII 5-Drs
1999 Transporter 2.5TDI
Reply With Quote
  #10  
Old 28-02-2014, 15:36
Robbbert's Avatar
Robbbert Robbbert is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 493
Default

En het gaat hier niet eens over een Touareg ...
__________________

Passat 2.0 FSI 2006
Transporter 1.9TD 2001
Passat TDI 1998 -> Verkocht
Hoog en droog
Reply With Quote
  #11  
Old 28-02-2014, 16:22
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by Jan-Jelle
Afslijpen is dom en vooral onveilig.
Dat heb ik ook wel eens gehoord, maar ik heb geen idee waarom eigenlijk. Leg eens uit?
Reply With Quote
  #12  
Old 28-02-2014, 16:59
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dat heb ik ook wel eens gehoord, maar ik heb geen idee waarom eigenlijk. Leg eens uit?


De oplettende kijker zal vast wel eens gezien hebben dat een schroefveer zoals deze wordt toegepast onder een auto, een variabele spoed heeft en soms zelfs een variabele draaddiameter. Met de spoed wordt de afstand tussen 2 windingen bedoeld. In dit voorbeeld goed te zien:




De spoed van de veer en het verloop daarvan, bepaalt de karakteristiek van de veer. In jip en janneke-taal: De mate van indrukking bij een bepaalde kracht. Met het verwijderen van een aantal windingen, ga je dus zitten rommelen in de karakteristiek. Met het veranderen van de veerkarakteristiek, verander je het weggedrag van de auto en zou het zo kunnen zijn dat je auto op een onverwachte manier reageert op een oneffenheid in de weg of het rijden door een kuil.

Daarnaast is het zo dat men ook niet altijd even goed op de vorm van de veerschotel let, waardoor de veer niet goed in de schotel komt te liggen en dus kan ronddraaien of zelfs tussen de demper uit kan schieten. Uiteraard zullen er mensen zijn die in het verleden al aan hun veren geslepen hebben en zullen beamen dat dit meevalt, maar dit is even de theorie die daar achter zit.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 28-02-2014, 17:23
Larsrump's Avatar
Larsrump Larsrump is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 96
Default

Ook niet 1 ringetje?
(Ja ik ben vrij eigenwijs)
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84'
Reply With Quote
  #14  
Old 28-02-2014, 17:30
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Wat kost een set verlagingsveren nou? desnoods tweedehands.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #15  
Old 28-02-2014, 17:37
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

schroefset 109 euro nieuw met 3 jaar garantie in Essen..
afslijpen is erg dom. veranderd de voorspanning en veerstructuur van de veer.
t is een onderdeel wat contact heeft met de weg, zou er zelf niet mee spelen. Vroeger vaak genoeg golfjes in de greppel zien liggen mede door deze praktijken.
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #16  
Old 28-02-2014, 18:10
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Afslijpen no go...
Levensgevaarlijk... Zeker als je veren losliggen bij volledig uitgeveerd. Niet alleen voor de keuring mag dit niet, maar je veer kan dus bij een goeie kuil in de weg of een beetje te hard over een drempel heen gewoon scheef onder je auto gaan zitten, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Paar verlagingsveren kosten je 2e hands hooguit een paar tientjes. Wat wil je liever.
Een veilige auto voor jouzelf en voor je medeweggebruikers die verlaagd is. of een gevaarlijke auto, die net een paar tientjes minder heeft gekost aan een setje veren...?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #17  
Old 28-02-2014, 18:25
Larsrump's Avatar
Larsrump Larsrump is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 96
Default

Okeeejokeej ik snap het al. Slotje aub:P
__________________
Golf 1 cabrio GLS 84'
Reply With Quote
  #18  
Old 28-02-2014, 18:50
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Inderdaad...koop dan een schroefsetje van 100eu en leg hem op de bumpstops...das veel veiliger
Reply With Quote
  #19  
Old 28-02-2014, 21:08
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

Wat ik hier nog even mis is dat je veren ook kunt laten persen... Kost alleen 50 euro per stuk grofweg!
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #20  
Old 28-02-2014, 21:30
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

blokjes hout onder de auto, snijbrander op de veer en roodgloeiend
maken en hop veer zakt in , hoeft niks gedemonteerd te worden. )
__________________
Golf 1,4,5
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum