Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-12-2013, 19:25
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default golf 1 snelle nokkenas (wat is de beste keuze?!?)

hoi,

ben aan het rondkijken voor een snellere nokkenas voor mijn golf 1.8 dx. nou heb ik al verschillende gezien (288, 276, 272 enz.) nu ben ik benieuwd wat eigenlijk de beste keuze is voor dagelijks op de weg

ik neem aan dat ik kwa merk het beste schrick kan nemen, aangezien andere merken naar wat ik gezien heb, weinig gebruikt worden.

iemand enig idee?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #2  
Old 27-12-2013, 19:41
VWmotion's Avatar
VWmotion VWmotion is offline
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 138
Default

Dat is afhankelijk van wat je wilt. Een nokkenas verander je meestal als onderdeel in combinatie met meerdere tuning delen, bijvoorbeeld je in- en uitlaatsysteem en het type carburatie of injectie. Alleen een nokkenas in een standaard motor zal niet het gewenste resultaat geven en de motor waarschijnlijk alleen maar beroerder laten lopen.
Die graden bepalen het karakter van je motor waarbij een 272 bijvoorbeeld vrij mild is en de 288 zijn max. koppel pas bij veel meer toeren geeft. Dan heb je ook nog lift, overlap en of de nokkenas uberhaupt past zonder aanpassingen aan de kop, of er zwaardere klepveren nodig zijn.
Dan moet je inlaatsysteem het dus nog bij kunnen benen en datzelfde geldt dus ook voor je uitlaatsysteem...
Niet zo simpel dus en daarom de vraag: wat wil je ermee. Als je iets meer wilt kun je beter beginnen met een spaghetti spruitstuk met een opener uitlaatsysteem en een sportluchtfilter. Dat zal goed werken met een 272 straatnokkenas.

Last edited by VWmotion : 27-12-2013 at 19:56.
Reply With Quote
  #3  
Old 27-12-2013, 20:22
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Ik heb 276 Cat Cams op mijn 1600 Gti motor. Hij loopt nog niet want moet hem nog inbouwen. Cat Cams nokkenas kost ook niet al te veel. Zou niet veel hogen gaan dan 276 voor straatgebruik. Op You Tube staan wel een paar filmpjes met 288 en 276 nokkenassen. Toets daar maar eens in golf II Gti 1984 erste serie. Deze heeft een 276 schrick nokkenas met een top geluid. Er is ook een filmpje van Schrick 288 nokkenas, moet je even schrick 288 intoetsen en dan het filmpje van vw golf mk 1 nemen. Loopt ook mooi maar net iets te rauw en te onrustig. Aan de hand van deze filmpjes oa heb ik gekozen voor 276 graden. Volgend voorjaar weet ik hoe de motor loopt ben benieuwd.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-12-2013, 20:37
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Met een DX mechanische kop kan best wat hogere nokkenas nemen kleppen kan je zelf stellen.
Ik heb nu een 279Gr hydrolische maar wel met 4 carburateurs er achter.
Ik heb in het verleden ook een 276Gr gehad in mijn 1500 JB mechanische en dit liepnet niet mooi genoeg denk dat dit bij jouw DX prima loopt zonder ergens op toe te geven.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #5  
Old 27-12-2013, 22:08
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

nou, wat ik er mee wil was al duidelijk,

heb al een tijdje Webers 40 DCOE'tjes liggen, ze moeten er nog wel op maar afstellen en maat van venturi enz. komt dan nog, al weet ik niet of dit ook effect heeft op de nokkenas.

kwa uitlaat wil ik eigenlijk powersprint van voor tot achter. want een beter geluid dan een combi van, carbs, snelle nokkenas en powersprint, is er niet naar mijn mening.

ook is het niet zo dat ik met geld kan gaan smijten, dus alles rustig aan

of terwijl, als ik het goed begrijp van jullie is de beste keuze een 276, of 288. 288 lijkt me eerlijk gezegd wel leuk, en op hoge toeren pas zijn meeste vermogen eruit haalt. maar ik denk dat dit zwaar gaat irriteren op de snelweg, aangezien ik n vijfbak heb, maar ik spreek natuurlijk niet uit ervaring...

ik vraag me alleen nogsteeds af wat voor kleppen ik heb ik denk mechanische, ben er nog niet zeker van want heb de kop er nog niet af gehad, maar volgens mij zijn de meeste dx motoren met mechanische kleppen.. of zie ik dit verkeerd?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #6  
Old 27-12-2013, 22:14
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

schrick catcams dblias zijn toch wel de meest gebruikte merken
Heb zelf een 276 schrick voor dagelijks gebruik
Hoger zou ik zelf niet gaan in verband met rauw lopen en bijna afslaan van motor (schommelende toeren )
Hou er wel rekening mee of je een mechanische of een hydraulische nodig hebt
Reply With Quote
  #7  
Old 27-12-2013, 22:21
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

toch zie ik ook mensen die 282 graden nokkenassen gebruiken
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #8  
Old 27-12-2013, 22:23
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Kan je heel gemakkelijk zien aan de stoters onder de nokkenas hier liggen vulplaatjes op.
En als je met webers gaat rijden kan je nog hoger gaan met de nokkenas.
288Gr is dan niet verkeerd zou ik zeggen.

Hier nog een foto van de mechanische stoters waar dan de klepstelplaatjes in vallen.


__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #9  
Old 27-12-2013, 22:26
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

Quote:
Originally Posted by Style
Kan je heel gemakkelijk zien aan de stoters onder de nokkenas hier liggen vulplaatjes op.
En als je met webers gaat rijden kan je nog hoger gaan met de nokkenas.
288Gr is dan niet verkeerd zou ik zeggen.

Hier nog een foto van de mechanische stoters waar dan de klepstelplaatjes in vallen.




kijk daar heb ik iets aan!

dat ga ik eerst eens controleren, maar bij een nokkenas word ook vaak een verstelbaar nokkenastandwiel aanbevolen... sommige mensen zie ik ook zonder rijden, maar ik vraag me af wat nou precies het beste is.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #10  
Old 27-12-2013, 22:29
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

het gene, waar ik vooral heel veel mensen over hoor zeuren, ondanks dat ik toch wil doen wat ik zelf wil. is dat mensen zeggen dat carburateurs gevoelig zijn, veel zuipen, en dat je met warmte/ weer wisselingen veel problemen hebt met starten enz. nu ik het er toch even over heb, wie heeft daar ervaring mee? ik wil vooral met carbs gaan rijden gewoon voor het geluid, en omdat het simpel te repareren is vaak.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #11  
Old 27-12-2013, 22:50
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Heb er ook 1 met een carb wel enkel maar nooit problemen met starten hoor
Reply With Quote
  #12  
Old 27-12-2013, 22:58
VWmotion's Avatar
VWmotion VWmotion is offline
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 138
Default

Quote:
Originally Posted by wessel97
het gene, waar ik vooral heel veel mensen over hoor zeuren, ondanks dat ik toch wil doen wat ik zelf wil. is dat mensen zeggen dat carburateurs gevoelig zijn, veel zuipen, en dat je met warmte/ weer wisselingen veel problemen hebt met starten enz. nu ik het er toch even over heb, wie heeft daar ervaring mee? ik wil vooral met carbs gaan rijden gewoon voor het geluid, en omdat het simpel te repareren is vaak.


Gewoon je eigen plan trekken en DOEN !

Zelf jaren probleemloos met webers, 292 graden nok en open uitlaat gereden.
Fun en een supergeluid.
Alles heeft zijn voor en zijn nadelen maar als ik het zo hoor heb je het toch al zo in je hoofd. Dan zeg ik: doen.
Reply With Quote
  #13  
Old 28-12-2013, 00:20
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Met de k-jet zou ik de cat cams 291/285 graden as pakken is een assymetrische as,vindt de luchtweger ook nog fijn. Met webers toch wel 290 graden, anders pak je de webers voor niets dan kun je wel met een grote duratie uit de voeten.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #14  
Old 28-12-2013, 00:22
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Tuurlijk zul je wat meer gaan verbruiken met die dubbele carburateurs
En tuurlijk zal je motor wat hoogtoeriger lopen met een snelle nokkenas.
Maar goed, als je wat sneller wil, zul je al gauw meer verbruiken.
En als ie hoog in de toeren zit heeft ie ook wel echt wat meer power dan, het enige is dat je gewoon wat vaker terug zal moeten schakelen om bv in te halen.
Maar als je dat niet wil, moet je maar een TDI kopen.
Reply With Quote
  #15  
Old 28-12-2013, 00:23
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

En als je met carburateurs gaat rijden mikuni of solex pakken deze verlopen minder snel als webers dus minder vaak afstellen, nog mooier is een vrij programmeerbaar systeem loopt nog vele malen beter en op het eind ben je voor hetzelfde geld klaar met gasklephuizen en hoef je niet meer bij te stellen.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #16  
Old 28-12-2013, 00:44
Rinus66's Avatar
Rinus66 Rinus66 is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,102
Send a message via MSN to Rinus66
Default

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Met de k-jet zou ik de cat cams 291/285 graden as pakken is een assymetrische as,vindt de luchtweger ook nog fijn. Met webers toch wel 290 graden, anders pak je de webers voor niets dan kun je wel met een grote duratie uit de voeten.


Deze catcams heb ik ook gehad icm met k-jet, eerst met een 1.8 en later met een 2.0. Wat mij betreft een aanrader, al beneden de 2000 toeren boven de 200 Nm.
__________________
88 cabrio 2.0
83 golf gl 1.5
Reply With Quote
  #17  
Old 28-12-2013, 20:56
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

dus.... beste keuze is om een nokkenas te kopen van tussen de 280-295Gr. vanwege mijn webers.

ben benieuwd hoeveel vermogen/koppel ik eruit kan halen dan...
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #18  
Old 28-12-2013, 21:20
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

ik had toentertijd er ook 1 gehaald van 300Gr helaas is dit project toen gestrand als alles goed afgesteld is komen ze meestal rond de 140 /150PK dacht ik.

Maar eerst wel goed controleren of hij nu echt mechanische is er zijn later ook hydrolische DX gekomen en ik zie dat de Cabrio uit 84 komt
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #19  
Old 28-12-2013, 22:13
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

Quote:
Originally Posted by Style
ik had toentertijd er ook 1 gehaald van 300Gr helaas is dit project toen gestrand als alles goed afgesteld is komen ze meestal rond de 140 /150PK dacht ik.

Maar eerst wel goed controleren of hij nu echt mechanische is er zijn later ook hydrolische DX gekomen en ik zie dat de Cabrio uit 84 komt


ik zal eens gaan kijken! weet niet of er iets beter is ofniet, maar toch
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #20  
Old 28-12-2013, 22:14
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

even nog een korte vraag misschien dat iemand dat weet, ik moet voor de injectiegaten doppen kopen van 24 mm.. maar nu heb ik nog niet gezien of in die injector gaten, al draad zit ofzo (misschien een hele stomme vraag) of dat ik deze zelf moet tappen, dan weet ik of ik de complete kop eraf moet halen
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum