#1
|
|||
|
|||
Koelsysteemprobleem jetta 1.3
Hallo,
Sinds kort ben ik weer bezig met een oldtimerprojectje. Het betreft een jetta 1.3 mh uit 1987. Nu kwam ik er laatst achter dat de kachel niet warm wordt. Kachelunit heb ik vervangen door een andere, waarvan wel alle stukken foam aanwezig waren. Hierna heb ik de kvs vervangen en het zootje aangezet. Nog steeds geen warme lucht... Dus ik ga er vanuit dat dit de kachelradiateur moet zijn. Maar.... Toen ik het kvspeil weer ging checken was dit bruin geworden..... Was toch echt mooi helder van kleur toen dit erin ging. Ook lekt het blok licht olie vanaf de kop.... Verder is de motortemperatuur in deellast vaak rechts voorbij het midden, om nog te zwijgen over vollast. Ik lees en hoor van alles over een lekke koppakking, maar ook over kapotte keerringen etc. Graag hoor ik jullie 'diagnose' Oja, ben student dus alles gaat low budget...
__________________
Gr, Maarten |
#2
|
|||
|
|||
De thermostaat misschien?
Als je oliesporen ziet in je koelwater dan is dat de koppakking misschien. voel eens eerst of de thermostaatbuis warm wordt, want denk dat het daar te maken heeft. Als het water te heet word met deze koude weersomstandigheden = onvoldoende koeling (bv slechte radiateur, niet werkende koelfan), of niet werkende waterpomp. Als ik met mijn 1600td onder de 3000 toeren blijf (meestal in de stad, relax rijden) dan blijft de temp ook schoon in het midden MET de kachel op zijn warmste en op de eerste blaasstand. Hoor het wel, Gr Last edited by StefTurboDiesel : 01-12-2013 at 16:41. |
#3
|
|||
|
|||
Wat ik wel weet is dat de waterpomp een hoop herrie maakt, dus die zal niet helemaal meer naar behoren werken. Koelfan werkt wel, radiateur is ook in redelijk tot goede staat.
Ik morgen ga kijken of de thermostaatbuis warm wordt, wat als ie wel warm wordt wat als ie niet warm wordt? Bedankt voor je reactie
__________________
Gr, Maarten |
#4
|
|||
|
|||
Lijkt me zowiezo niet echt verstandig om met een gare waterpomp te blijven rijden..
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#5
|
|||
|
|||
diagnoses die ik zou proberen te stellen:
1: Blijft de koelvloeistof op hetzelfde niveau? Nee; -> wordt het minder; dan heb je lekkage. DIt kan zowel binnen de motor zijn (naar de ontstekingskamers) of buiten de motor. (ergens in de motorruimte of bij de kachelradiator. Verkleuring van de kvs kan ook komen doordat er nog vuiligheid in het koelsysteem zit. Hoeft op zich niet heel erg uit te maken overigens. 2: klopt de temperatuurmeter? Op het moment dat de meter op het midden staat, eens met een thermometer in de koelvloeistof gaan om te kijken of de temperatuur werkelijk 90 graden is. 3: Als de temperatuur die je dashboard aangeeft daadwerkelijk klopt met wat je meet; zou ik eerst de thermostaat verdenken van dicht blijven zitten. Tevens zou er vanuit gaan dat je kachelradiateur verstopt zit, dit komt vaker voor. 4: Worst case scenario: als de kachelradiateur verstopt zit, zou dit kunnen komen door zo'n bars & leaks toevoeging die gaten in het koelsysteem afdicht. Dit kan een beunpoging zijn om de problemen van een lekke koppaking te camoufleren. Als bijwerking kan dit kan de kachelradiateur verstoppen, maar ook de gewone radiateur. 5: Best case scenario A: thermostaat zit vast, kachelradiateur is verstopt, en er zit een beetje vuil nog in het systeem. Kwestie van 40 tientjes voor nieuwe onderdelen en paar uurtjes sleutelen. 5: Best case scenario B: waterpomp is kapot; verklaart waarom de motor heet wordt en je geen warmte in het interieur krijgt. Ik weet niet hoe waarschijnlijk het is dat de waterpomp op deze manier kapot is, het lijkt mij niet zo heel erg waarschijnlijk. Ik heb eventueel nog een goede gebruikte waterpomp liggen voor weinig, maar persoonlijk zou ik eerst eens de eerste twee stappen van dit verhaal doorlopen. Ps: Ik bedenk me dat er ook een terugroepactie is geweest, waarbij koelvloeistof via aangepaste leidingen naar de kachelradiateur loopt. deze " bypass" wil ook wel eens verstopt raken. Succes ermee en geef een update als je nieuwe conclusies kan trekken. |
#6
|
|||
|
|||
Als je thermostaatbuis koud aanvoelt, dan staat deze dicht (versleten) daarom dat je dan ook normaal gezien onvoldoende koeling en geen warmte krijgt.
Dan zou je eerst de waterpomp toch maar eens laten controleren. heb dit ook gehad door versleten ''aandrijfriemen'' (die wat op je dynamo zitten, 2 verschillende) Als deze te los zit dan zal je waterpomppoelie ook niet draaien, tot gevolg slechte koeling, en of veel druk in koelsysteem. Thermostaat kost niet echt veel, bij de ene veel meer dan bij de andere. Heb zelfs vorige week de nieuwe zelf vervangen, thermostaat koste me 26euro incl btw. Als je problemen hebt met je kachelradiateur dan zou je denk ik koelwater op je tapijten hebben, en stoom (beslagen vettige ruiten) Verstopt zou ook kunnen. |
#7
|
|||
|
|||
onwijs bedankt voor de duidelijke reacties, zodra ik tijd heb ga ik aan de slag en houd ik jullie op de hoogte!
__________________
Gr, Maarten |
#8
|
||||
|
||||
Waterpomp zit bij deze motoren over de distributieriem...
Idd niet mee doorrijden als je dit project 'low budget' wilt houden. |
#9
|
||||
|
||||
allereerst voel je eens aan de radiator vooraan, wordt deze overal gelijk warm met de motor of blijft die eerder (plaatselijk) koud.
heb je rondstromend water bij draaiende motor, eventueel eens wat gas bijgeven dan (verwarmingsleiding ofzo afkoppelen). als dit wel goed is, is de waterpomp goed, zoniet zijn waarschijnlijk de vinnen van de waterpomp weg gecorrodeerd. 2de punt is om de thermostaat eens te bekijken dan, als deze niet opengaat, krijg je een koude motor (maar ik dacht wel een warme verwarming). dat die temp oploopt hoeft niet te betekenen dat de motor TE heet loopt. kan ook zijn dan je dashboard afwijkt. bij normaal rijgedrag zit ik iets over de helft, volgas bijna tegen het rode aan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#10
|
|||
|
|||
Is de kachel radiateur niet toevallig afgedopt?? Heb heel wat auto's gezien waarvan de kachel radiateur lek was en daarna de kachel radiateur gewoon afgedopt hebben, deze kan trouwens ook verstopt zitten.
gr |
#11
|
|||
|
|||
Oja kijk ook of je water terug krijgt uit je retourslang. Moet goed kunnen doorstromen voor een goede circulatie
|
#12
|
|||
|
|||
kachelradiateur heb ik nu vervangen, wat een rotklus zeg... koelsysteem ontlucht, v snaar vervangen. ook heb ik de kachel opnieuw met foam beplakt en helemaal schoon gemaakt. toch blijft de kachel koude lucht aanzuigen/blazen. ook heb ik opgemerkt dat maar 1 slang naar de radiateur (de bovenste) warm wordt en 1 slang naar de kachelradiateur warm wordt. motor blijft nu wel netter op temperatuur, ik denk zelf ten gevolge van de nieuwe en meer kvs. thermostaat vervangen?
__________________
Gr, Maarten |
#13
|
|||
|
|||
waterpomp doet overigens wel zn werk, kvs wordt wel rondgepompt. je hoort hem alleen heel ligt, denk ik.
__________________
Gr, Maarten |
#14
|
|||
|
|||
lijkt mij de waterpomp toch? Ik weet het, dr moet een kap over de distributie
__________________
Gr, Maarten Last edited by Maartenmk1 : 16-12-2013 at 22:42. |
#15
|
||||
|
||||
Je filmpje werkt niet.
|
#16
|
||||
|
||||
Werkt hier prima
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#17
|
|||
|
|||
En nu? De vraag is natuurlijk, klinkt het ook prima...
__________________
Gr, Maarten Last edited by Maartenmk1 : 16-12-2013 at 22:43. |
#18
|
|||
|
|||
Niemand die mij weer even een zetje in de goede richting kan geven?
__________________
Gr, Maarten |
#19
|
|||
|
|||
haal ff de riem los, dan weet je of het niet de dynamo is...
|
#20
|
|||
|
|||
Heb je al gekeken of je een straaltje ziet in het expansievat (als je die hebt)? Moet het doen als je waterpomp het doet. Lekt er ook kvs langs de as van de waterpomp? Zit er speling op?
Thermostaat al getest? Kan je doen door 'm eruit te halen, wel kvs opvangen in afwasteil, en dan in een pan water doen en aan de kook brengen. Moet vlak voor kookpunt opengaan, en geloof ik bij 98 graden ofzo helemaal open zijn. Een nieuwe is ook niet zo duur. |