![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ik heb een 84 GTI MET EV blok, de gti heeft nu 312000km gelopen.
Sinds gisteren draait hij heel onregelmatig en stottert hij een beetje bij het optrekken. Als je doortrapt gaat hij goed in de toeren. Het probleem laat zich het meeste voelen bij kleine gasstanden. Ik heb de luchtweger en het gasklephuis al gereinigd. De luchtweger was smerig, heel smerig. Ik heb alle leidingen zo goed mogelijk nagekeken en kan geen scheurtjes vinden. Ik heb de bougies er ook uit gehad en de bougie van de tweede cilinder was vettig. Het lijkt dat hij op drie cilinders draait. De bougiekabels en de stroomverdeler zijn niet van nieuw te onderscheiden, dus volgens mij ook goed. Geen ingebrande contacten en dergelijke. De gti reed voordien vrij goed vond ik, enkel draaide hij wat onregelmatig stationair. Wel hoor je bij constant toerental een getik of gerammel, moeilijk te omschrijven. Waarschijnlijk de lagerschalen van de drijfstangen. Het blok is aan vervanging toe, en ik ben ook op zoek naar een ander. Maar heeft er ondertussen iemand misschien een idee wat er mis kan zijn ? Alvast bedankt voor jullie inzichten en informatie. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Ontsteking versterker defect , ligt in je parafan links ( bestuurderskant)
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Hallo, ik heb het zelfde gti motorblok ook EV, ik zou toch je complete ontsteking eens vervangen, dus: rotor en verdelerkap, bougiekabels, bougies. En dan gelijk je brandstof filter ook even vervangen achter onder de wagen. En dan nog eens testen, denk dat hij het dan een stuk beter doet.
Gr, Ramon |
#4
|
|||
|
|||
![]() De rotor, verdelerkap en bougiekabels zijn gewoon nieuw.
Ik denk dat Ron mk1 wel eens gelijk kan hebben. Ik ga de onstekingsversterker vervangen. Hopelijk vandaag nog. Brandstoffilter kan ook, maar dan zou je verwachten dat hij echt inhoud als je doortrapt. Als doortrapt loopt hij zonder probleem over de 5000toeren. Bij een vervuild brandstoffilter zou je zeker bij volgas ook problemen hebben. Tenminste dat denk ik, ik ben ook geen expert. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Je bedoeld de ontstekings module denk ik, ja dat kan je proberen, zorg dat je dan wel een nummer gelijke er voor in de plaats zet ![]() En de bougies ? Ook nieuw ? Bij mij zijn ze al eens leeg gelopen (de bougies) het zand was gewoon uit de keramieke huls gelopen, dan doet de wagen het ook niet zo lekker ![]() Brandstof filter heb je idd gelijk in dan zou je bij doortrappen ook stotteren moeten hebben! |
#6
|
|||
|
|||
![]() De onstekingsmodule was het dus niet.
Ik heb er net een andere ingestoken en het probleem blijft hetzelfde. Het lijkt steeds erger te worden, nu begon het stationairtoerental ook nogal op en neer te gaan. Ook leek hij soms gewoon stil te vallen, om daarna weer hoger te gaan draaien en dan weer bijna stil te vallen. Zou het stomweg een bougie kunnen zijn die slecht is ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja dat kan! Als je bougies niet aantoonbaar nieuw zijn dan moet je er maar eens nieuwe in doen, neem wel Bosch en geen NGK, laatst genoemde zijn kut ![]() 2. Sta voor de wagen met motorkap open, kijk dan even links waar de veerpoot aan vast zit daar zit een luch weger unit, met een slangetje zit dat aangesloten op de aanzuigbuis tussen je spinnerkop en je inlaat spruitstuk. Kijk of dat slangetje nog goed vast zit en kijk ook of dit apparaat nog werkt, zo niet dan gaat de wagen stotteren, uitvallen en ander raar gedrag vertonen. ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Nieuwe bougies haal ik morgen.
Dat slangetje zit nog goed vast, heb ik gecontroleerd. Hoe kan ik zien of het nog werkt ? Gewoon even afkoppelen ?? |
#9
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Als je het slangetje los trekt en hij gaat heel raar lopen dan werk hij nog ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Merk je niks dan is dat ding zeer waarschijnlijk stuk.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Daarnet nieuwe bougies geplaatst en het probleem blijft.
Ik denk nu maar ineens het hele blok te vervangen. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Is het geen brandstofprobleem, een injector niet goed, brandstofpomp of opvoerpomp in de tank!!!
Het tikken bij constant toerental kan duiden op, drijfstanglagers, maar een ontsteking die niet op tijd staat kan ook een geluid/tik laten horen. Om daar nu een andere motor voor te monteren..... Drijstanglagers als deze defect zijn, zijn deze toch te vervangen. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Er is wel meer dan dat hoor.
De schade aan de drijfstanglagers kan ook de krukas beschadigd hebben, dat zie je maar eerst als het carter eraf ligt. Het blok lekt als een zeef, keerringen van de krukas, carterpan is beschadigd. Voor de rest ruim 300000km gelopen. Daarom ben ik van plan om er een frisser blok in te leggen, zodoende heb ineens ook een extra blok om eventueel te laten reviseren en daarna terug te plaatsen. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Nou mijn blok ook EV 1.8 gti heeft 303.175 KM gelopen, en lekt niet, ja zweet een beetje, ook geen keringen lek of carterpan gedeukt! Wat hebben ze met jou golfje uitgespookt ? Iemand dat ding als scheur ijzer gebruikt voor je ? Ik realiseer me wel dat ik in een uitzonderlijke positie zit omdat ik mijne al heb vanaf 98.000 km, en ik heb er nooit echt mee gescheurd, en altijd netjes op bedrijfs temp laten komen voordat ik flink gas gaf. Maar hij draait nog als een zonnetje na die 10 jaar en die 300.000 KM ![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Woon je ver van mij af Dukerider ?
Ik woon in Zeeland, vlak bij Middelburg in de buurt |
#16
|
|||
|
|||
![]() Nee, niet zo heel ver.
Wuustwezel is recht onder Breda, ongeveer een 10km de grens over. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Ik weet wel dat de blokjes goed zijn mits normaal gebruik en onderhoud.
Ik heb de Gti gekocht in technisch goede staat, volgens de verkoper. Onderweg naar huis hoorde ik het blok al rammelen, niet goed dus. Thuisgekomen na een half uur al de nodige oliedruppels op de oprit. Nu komt er dat andere probleem nog bij. Ik zeg niet dat het blok niet meer te redden is of zo, maar ik heb ondertussen een ander compleet blok met alle aanbouwdelen gekocht. Dat kan er normaal gezien zo in geplaatst worden. Zodoende heb alles in één keer dubbel, zoals spinnekop, alternator, waterpomp..... |
#18
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja zonde is dat! Ik heb ook eens zoiets gehad, ik had een golf 2 gti gekocht in tilburg een 16 klepper KR, ik naar huis met dat ding waaide er al een wielrand af op de snelweg! Wagen toch grondig van te voren geinspecteerd maar ja, blijkbaar niet grondig genoeg...... ![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]() Om op je eerste probleem terug te komen, bougiekabels kunnen als "nieuw" uitzien en toch stuk zijn!
Heb het namelijk zelf ondervonden met onze GTI met EV motor, bij 1 bougiedop lekte de vonk weg naar de cilinderkop, geen scheur in de kabel oid en dat origineel Beru!! |
#20
|
|||
|
|||
![]() Maandag ga ik alles nieuw halen, bougiekabels en stroomverdeler met rotor.
Het "gti" blok dat ik gevonden had bleek een GX te zijn, geen EV. Voorlopig even verder met het huidige blok. Ik heb de luchtweger en gasklephuis gereinigd, en de gti rijdt al veel beter. Stotteren blijft nog wel, vooral laag in de toeren. Wel heb ik ondervonden dat als je hem vanaf 2000 toeren neertrapt, hij er gewoon vandoor gaat als of er niets aan de hand is. Als je nu 2000 toeren rijdt op deellast, lijkt het dat hij een beetje op drie poten loopt. Dat op drie poten lopen bij deellast, is goed voelbaar vanaf stationair tot boven 3500 toeren, maar zoals aangegeven bij vol gas geen probleem. |